شناسهٔ خبر: 28332970 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اردوغان: ترکیه به حمایت از فلسطینیان ادامه می‌دهد/ساختار شورای امنیت باید تغییر کند

رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن حمایت از فلسطینیان و قدس از ساختار شورای امنیت انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: اگر همه دنیا به فلسطینیان و قدس پشت کنند و از آنان حمایت نکنند، ترکیه حامی قبله اول مسلمانان خواهد ماند.

اردوغان افزود: نیاز به تغییر در ساختار شورای امنیت وجود دارد تا شاهد آثار آن در جهان باشیم. چرا نباید همه ۱۹۴ کشور دنیا در این شورا نماینده داشته باشند؟ چرا باید فقط ۵ کشور در این شورا جایگاهی دائمی داشته باشند و مابقی کشورها، هیچ قدرتی نداشته باشند؟

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تاکید کرد: شورای امنیت به صورتی است که  فقط با استفاده از حق وتو، منافع ۵ عضو دائم خود را تأمین می‌کند.

اردوغان افزود: با روسیه در سوچی توافقی برای ایجاد مناطق کاهش تنش در ادلب امضا کردیم.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با اشاره تلویحی به ادامه عملیات نظامی ارتش کشورش در سوریه گفت: هدف ما پاکسازی خاک سوریه از تروریست‌هاست.

او همچنین تاکید کرد: رهبر گروه تروریستی‌ای که برای کودتا در ترکیه تلاش کرد در آمریکا به سر می‌برد. برخی کشور‌ها که ما آن‌ها را دوست خود می‌دانیم از تحویل دادن سران گروه تروریستی فتح الله گولن سر باز می‌زنند. از تمامی دنیا می‌خواهیم پیش از آنکه فرصت از دست برود علیه گروه تروریستی گولن حرکتی انجام دهند.

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما هم اکنون در برهه جدیدی از جنگ‌های تجاری به سر می‌بریم و نباید در برابر سیاست‌های حمایت‌گرایی و لغو توافق‌های بین المللی سکوت کنیم. ما باید با لغو یکسویه توافق‌های بین المللی مقابله کنیم. ما تلاش برای وارد کردن فشار اقتصادی بر کشورمان را نمی‌پذیریم.

انتهای پیام/

سخنرانی رجب طیب اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل

نظر شما