شناسهٔ خبر: 28332820 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اصفهان میزبان چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور از برگزاری این جشنواره به میزبانی استان اصفهان از تاریخ 15 تا 17 مهر ماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،احمدرضا قاسمی دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور امروز در نشست خبری چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت اظهار داشت : استان اصفهان نخستین بار میزبان چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور خواهد بود تا آموزه‌های قرآنی به صورت علمی کاربردی در متن جامعه وارد شود و به هرچه بهتر شدن امور کمک کرده باشد.

وی افزود: این جشنواره با اهداف اعتلای دانش، ایمان، اخلاق و بصیرت دانشگاهیان توسعه فضای معنوی و قرانی در دانشگاه‌ها، زمینه‌سازی انس و الفت دانشگاهیان با قرآن کریم و سیره معصومان و تدبر و عمل به آموزه‌ها، تعظیم شعائر دینی، تشویق به فعالیت‌های قران و عترت دانشگاهیان، گسترش معارف، آموزش‌ها و پژوهش‌های قران و عترت، بسط فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌ها و جذب جوانان به فعالیت‌های دینی مرتبط با قرآن برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور گفت : احترام به خادمان قران و افرادی که در مسیر قرآن هستند احترام به خود خداوند است و پذیرش میزبانی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت برای این استان موهبت الهی است، یکی از راه‌های طی کردن راه مبارزه با دین زدایی هم همین برگزاری جشنواره‌های قرانی خواهد بود.

وی ابراز داشت: آشنایی دانشجویان با مفاهیم و آیات قران عنایتی است که خداوند به اصحاب علم و دانایی عطا کرده است و در این آخرالزمان قرآن است که امت اسلام را نجات خواهد داد و فتنه‌ها را می‌زداید.

قاسمی بیان داشت: آموزش امانت الهی پیامبر بر همه مسلمانان واجب است و زمانی که جامعه شدیداً به قرآن نیازمند است نباید آن را غریب گذاشت و باید به عنوان حافظان قرآنی پشتوانه آن باشیم و از فراموشی آموزه‌های آن جلوگیری کرد.

وی اذعان کرد: این جشنواره در سه گروه دانشجویان، مدرسان و کارکنان دانشگاه علمی کاربردی و در 6 بخش آوایی (شفاهی)، کتبی (معارفی)، پژوهشی، فناوری، ادبی و هنری برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور توضیح داد : بخش آوایی شامل قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ دو جزء، 4 جزء، 10 جزء، 20 جزء و کل قران کریم، دعا و مناجات خوانی، تواشیح و همخوانی قران و اذان آقایان و بخش کتبی شامل آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با احادیث اهل‌بیت (ع)، آشنایی با سیره معصومان (ع)، حفظ موضوعی قرآن کریم، احکام و پرسمان معارفی سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

وی ادامه داد : بخش پژوهشی نیز شامل مقاله، تلخیص کتاب، ایده قرانی و کارآفرینی قرآنی، فناوری شامل تولید نرم‌افزار، اپلیکیشن و ربات، کانال‌های مجازی قرآنی، بخش ادبی شامل داستان‌نویسی، شعر، نمایشنامه و فیلم‌نامه‌نویسی و بخش هنری شامل خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه، معرق و منبت و طراحی پوستر خواهد بود.

قاسمی در خصوص آمار شرکت‌کنندگان در جشنواره خاطرنشان کرد: این جشنواره 13 هزار نفر شرکت‌کننده دارد، یک هزار اثر ارسالی در بخش‌های ادبی، هنری، پژوهشی و فناوری و مابقی در بخش‌هایی مثل شفاهی و کتبی است که نیاز به ارسال اثر نداشته است.

وی تأکید کرد: تعداد 141 نفر در بخش شفاهی به مرحله پایانی راه یافته‌اند که در روزهای 15 و روز 16 مهر ماه در استان اصفهان برگزار خواهد شد و شرکت‌کنندگان به رقابت خواهند پرداخت تا برگزیدگان این بخش مشخص شوند.

دبیر اجرایی چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کشور تصریح کرد : برگزیدگان بخش‌های دیگر از قبل مشخص شده‌اند ، از این میان 51 نفر برگزیده در بخش‌های ادبی، هنری و پژوهشی فناوری و 36 نفر برگزیده بخش کتبی هستند.

وی افزود : در حاشیه جشنواره برگزاری نمایشگاه ، مسابقات، بازدیدها و کارگاه‌هایی مرتبط با مباحث قرآنی برنامه‌ریزی شده است که شرکت در آن برای شهروندان بلامانع است.

در ادامه سید محمد قلمکاریان، دبیر کمیته علمی فرهنگی جشنواره اظهار کرد : بخش علمی جشنواره در مرحله دانشگاهی برگزار شد و نمره‌های بالای 75 ارسال و داوری شدند و مجموعاً در مرحله داوری کشوری 48 نفر خانم و 93 نفر آقا انتخاب شدند و در کل اصفهان میزبان 141 نفر از شرکت‌کنندگان در این بخش خواهد بود.

وی اضافه کرد: داوران جشنواره داوران ملی و بین‌المللی هستند و شامل داوران صوت، لحن، تجوید و... که تمام استانداردهای ملی در این مرحله رعایت خواهد شد تا مسابقات به نحو عالی برگزار شود.

دبیر کمیته علمی فرهنگی گفت : در بخش فرهنگی نیز برنامه‌های خوبی مانند نمایشنامه روایی عاشورایی در روز اختتامیه، نشان خادمی قرآنی برای نفرات اول حفظ ، کارگاه‌های آموزشی ، نمایشگاه و مسابقات فرهنگی هنری ، بخش گردشگری ، دیدار با علما و میثاق نامه دانشجویی در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/م

رقابت دانشجویان کشور در چهاردهمین جشنواره قرآن و عترت در اصفهان

نظر شما