شناسهٔ خبر: 28332648 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

وزیر بهداشت:

۳.۵ میلیون دلار ارز مورد نیاز دارویی و تجهیزات پزشکی تامین شود

قزوین- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در صورت تامین ۳.۵ میلیون دلار ارز مورد نیاز برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی کمبودهای این بخش به کمتر از ۵۰ قلم خواهد رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در پایان سفر چند ساعته به قزوین برای بازدید از یک واحد بزرگ تولید شیرخشک در استان در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ گفت.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کشور در شرایط تحریم و این که آیا کمبود و مشکلی داریم یا نه اظهارداشت: نمی توانم بگویم برای دارو و تجهیزات پزشکی مشکلی نداریم هرچند عمده مشکلات به روابط بین دستگاهها و بخش بین المللی و نقل و انتقال ارز ارتباط دارد و مطمئن هستیم همکاران ما در وزارت خارجه موفق خواهند شد موانع را بردارند و اجازه نخواهند داد در این بخش چالش داشته باشیم.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: ما برای حل مشکلات دارویی کشور از چند ماه قبل آمادگی داشتیم و اگر همراهی ها بیشتر بود می توانستیم بهتر عمل کنیم اما به هرحال در حال حاضر چند قلم کمبود داریم که در هفته های آینده به حداقل خواهد رسید.

۹۵ درصد شیرخشک در کشور تامین می شود

قاضی زاده هاشمی یادآورشد: در خصوص شیرخشک خوشبختانه حدود ۹۵ درصد نیاز کشور در داخل تامین می شود ولی حدود ۵ درصد موارد خاصی داریم که باید شیر خشک نوزادان بیمار خاص را از خارج وارد کنیم چون تکنولوزی تولید آن در اختیار چند کشور محدود جهان است و دو کمپانی آن را تولید می کنند که در این نوع شیر خشک از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده نمی شود لذا افزایش قیمت داریم ولی سعی می کنیم با حمایت بیشتر دولت این قیمتها تعدیل شود.

۱۵ هزار قلم دارو تجهیزات پزشکی باید تامین شود

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر که در صورت حمایت از تولیدکنندگان شاخص می توان با اجرای طرح توسعه همه نیازهای شیرخشک را تامین کرد گفت: باید سرمایه گذار بخش خصوصی تمایل به توسعه فعالیت را داشته باشد در این صورت ما حمایت می کنیم و واحدهایی مانند آنچه در قزوین با یک برند بین المللی فعالیت می کند می تواند به دولت کمک کند و فعالیت اقتصادی را رقم بزند.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: در واحد تولید شیر خشک در قزوین با فعال شدن بخش های مختلف بسته بندی، چاپ، حمل و نقل و کشاورزی بیش از ۳۵۰۰ شغل ایجاد شده و با طرح توسعه می تواند مشاغل دیگری ایجاد کند و ما هم حمایت خواهیم کرد.

مردم حرف من را قبول کنند/ هیچ کمبودی در شیرخشک نداریم

وی اظهارداشت: مردم اگر حرف من را می پذیرند قبول کنند در مورد شیرخشک معمولی هیچ نگرانی نداریم و در مورد شیر خشک بیماران خاص هم تلاش می کنیم مشکلی نداشته باشند و این اطمینان را می دهیم تا پایان سال با تامین مواد اولیه هیچ مشکلی در تامین شیر خشک نباشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بیان کرد: در بخش دارویی بین ۱۲ تا ۱۵ هزار قلم دارو و ملزومات پزشکی داریم که البته قول نمی دهم در این همه اقلام کمبودی نباشد و با تنوع و تعدد در پزشکان و مصرف کنندگان و در مقایسه با بازار دنیا اگر بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر اساس توافق انجام شده در هیئت دولت ارز را در سقفی که برای ما تعیین شده تامین کنند مشکلات را حل می کنیم.

قاضی زاده هاشمی گفت: سهمیه ارزی تعیین شده برای بخش دارو و تجهیزات پزشکی حدود ۳.۵ میلیارد دلار است و اگر تامین شود تعداد کمبودها به زیر ۵۰ قلم خواهد رسید.

وی یادآورشد: تصورم این است که دکتر ظریف موضوع انتقال ارز را در هفته های آینده برای حوزه سلامت حل خواهند کرد و اگر این مهم محقق شود کمبودهای دارویی و پزشکی و تجهیزاتی در مقایسه با بازار دنیا قابل قبول است.

نظر شما