شناسهٔ خبر: 28331781 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

خبرهایی تازه از کاهش قیمت مرغ

در دو هفته اخیر قیمت گوشت مرغ روند نزولی در بازار داشته و امروز به حدود ۹۵۰۰ تومان رسیده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه، قیمت گوشت مرغ که روند صعودی داشت و تا کیلویی ۳۰۰۰ تومان بیشتر از نرخ مصوب ۸۲۰۰ تومانی فروخته می‌شد، دو هفته‌ای است که روندش معکوس و نزولی شده که علت آن افزایش تولید است. اما با وجود اینکه افزایش عرضه باعث افت قیمت شده، هنوز این محصول حدود هزار تومان بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار فروخته می‌شود.

با ادامه روند صعودی قیمت مرغ در ماه‌های اخیر، در نهایت ستاد تنظیم بازار از تاریخ ۱۰ مرداد، قیمت هر کیلوگرم مرغ با ۹ درصد افزایش حداکثر ۸۱۷۵ تومان تعیین کرد اما این محصول همچنان به روند صعودی خود ادامه داد و به بیش از ۱۱ هزار تومان رسید که ۳۰۰۰ تومان گران‌تر از قیمت مصوب بود. البته با گذشت زمان قیمت این محصول مقداری کاهش یافت و به حدود ۱۰ هزار تومان رسید که مرغداران علت این کاهش قیمت را عرضه مرغ‌های درجه سه توسط دلالان عنوان کردند؛ چراکه به گفته آنها قیمت واقعی مرغ کیلویی ۱۱ هزار تومان است چون بازار خوراک مرغ توسط دلالان اداره می‌شود و با قیمت‌های متغییر و افزایشی برای مرغداران تامین می‌شود.

اکنون در پی ادامه روند کاهشی قیمت این محصول پروتئینی پر مصرف، قیمت به طور متوسط به کیلویی ۹۵۰۰ تومان رسیده است و طبق آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی در تهران قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نسبت به ماه قبلش ۶.۵ درصد کاهش داشته است. این در حالی است که طبق همین آمار در هفته منتهی به ۹ شهریور، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ نسبت به هفته قبل از آن ۲.۳ درصد و نسبت به مرداد ماه ۱۷.۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

اکنون روند نزولی قیمت مرغ ادامه یافته و در تعطیلات پایان هفته قبل که مصادف با تاسوعا و عاشورای حسینی و افزایش تقاضا بود، هر کیلوگرم مرغ حدود ۹۵۰۰ تومان فروخته شد و در حال حاضر نیز قیمت‌ها مقداری کمتر شده اما هنوز حدود هزار تومان از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار بیشتر است.

در این میان فروشندگان می‌گویند برخلاف گوشت قرمز، قیمت گوشت مرغ روزانه تعیین می‌شود و عرف بازار این است که فروشندگان حدود ۱۰۰۰ تومان سود روی قیمت فروش هر کیلوگرم مرغ اضافه کنند. همچنین به گفته آنها کشتار مرغ در تهران حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان گران‌تر از کشتار در شهرستان‌هاست، چراکه کیفیت گوشت مرغ عرضه شده در تهران بالاتر است.

منبع:ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما