شناسهٔ خبر: 28331175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

وعده یک ساله شهردار تهران برای جمع‌آوری متکدیان

شهردار تهران از جمع‌آوری متکدیان تهران تا شهریور ماه سال آینده توسط برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: سید محمد علی افشانی در هشتاد و نهمین جلسه شورای شهر تهران و در جریان تقدیم لایحه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران اظهار کرد: امروز لایحه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران می‌کنیم و لازم است از همه کسانی که در تدوین این لایحه با ما همکاری کرده‌اند سپاسگزاری کنم.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی در ایران سابقه ۷۰ ساله‌ای را طی کرده است و اولین برنامه ۷ ساله توسعه کشور در سال ۱۳۲۷ در مجلس شورای ملی وقت به تصویب رسید و از سال ۱۳۲۸ اجرایی شد و امروز پس از گذشت ۷۰ سال برنامه‌های متعدد ۷ ساله و ۵ ساله‌ای در کشور تدوین شد و شهرداری نیز دو برنامه را پشت سر گذاشت و امروز سومین برنامه ۵ ساله را تدوین کردیم.

شهردار تهران ادامه داد: قطعا باید برنامه‌ها با توجه به محدودیت‌های منابع در کشور و شرایطی که گا‌ها در اختیار ما قرار ندارد در طول برنامه اجرا می‌شود تنظیم شود و بنابراین باید منابع در اختیار در این برنامه را تنظیم کرد.

افشانی در ادامه به حضور رئیس شورای شهر تهران در جلسات تلفیق تدوین برنامه ۵ ساله سوم اشاره کرد و گفت: من گا‌ها به ایشان اعلام می‌کردم که این حضور شما نقش شورای نگهبان را ایفا می‌کند و به شکلی که تصور می‌کنم این حضور به معنای تصویب برنامه است چرا که زمانی که شورای نگهبان بخواهد برنامه‌ای حتما تصویب شود حتما در جلسات تلفیق حضور پیدا می‌کند و امیدوارم این برنامه با تصویب اعضای شورای شهر تهران از ابتدای سال اینده ابلاغ و اجرایی شود.

وی در ادامه به برخی از اهداف لایحه برنامه ۵ ساله سوم اشاره کرد و گفت: در این برنامه توسعه عدالت، کاهش نابرابری، بهبود حکم‌روایی مناسب در دستور کار قرار گرفته است و این لایحه در ۱۱ فصل و ۹۱ ماده شامل حوزه‌های سرمایه سازمانی، هوشمندسازی، اقتصاد مالی شهری، فنی و عمرانی، فضای کالبدی، حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و انرژی، فرهنگی و اجتماعی، ایمنی و مدیریت بحران و مدیریت راهبردی تنظیم شده است.

شهردار تهران گفت: معمولا لایحه برنامه نسبت به لایحه بودجه با اعداد و ارقام کمتری همراه است، اما به دلیل اینکه این برنامه باید در کمیسیون‌های شورا مورد بررسی قرار بگیرد و در مرحله بعد در صحن علنی تصویب شود در این فرآیند ممکن است تغییراتی ایجاد شود که از اعلام آمار و ارقام خودداری می‌کنم.

افشانی در ادامه با اشاره به سنجش شاخص‌های زیست‌پذیری در سطح محلات بیان کرد: در این خصوص نیازمند مطالعات بیشتری هستیم و منابع بیشتری تحت عنوان تبعیض مثبت برای آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند و سازوکار لازم برای مشارکت مردم در برنامه سوم به خوبی لحاظ شده است چرا که بدون مشارکت مردم مدیریت شهری دیگر امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: دیگر نمی‌توان با چاه‌های نفت شهر را اداره کرد و باید به سمت جذب مشارکت شهروندان و سرمایه آن‌ها حرکت کرد و در این برنامه نیز به این موضوع توجه شده است.

شهردار تهران ادامه داد: مبارزه با فساد و سلامت اداری یکی از معضلات توسعه هر کشوری است و ممکن نیست این موضوع برطرف شود مگر با مشارکت شهروندان و در این راستا نیازمند اصلاحات بنیادی هستیم و باید سامانه‌های قابل دسترسی برای تمام بخش‌هایی که شهرداری در آن خدمات دارد ایجاد شود و شهروندان بتوانند این سامانه‌ها را رصد کنند.

افشانی در ادامه با اشاره به سیستم‌های هوشمند در فرآیند صدور پروانه‌های ساختمانی گفت: این سیستم باید تا شهریورماه سال آینده به شکل کامل صورت بگیرد به شکلی که شخص برای اخذ پروانه نیاز به مراجعه حضوری به شهرداری نداشته باشد و باید از طریق این سیستم تمام خیابان‌های شهر برای صدور پروانه ساماندهی شوند و مردم به طور مشخص از تمام جزئیات صدور پروانه از جمله هزینه‌های آن مطلع باشند.

وی افزود: در حوزه سرمایه انسانی نیز در برنامه ۵ ساله سوم توجه زیادی شده است و اصلاح ساختار سرمایه انسانی و همچنین بازنگری در آیین‌نامه‌های استخدامی شهرداری تهران مواردی است که باید به آن توجه شده است.

وی بهبود و کنترل ترافیک را از دیگر مسائل مهم شهر تهران دانست و گفت: با ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای در این برنامه این موضوع محقق خواهد شد و ما می‌توانیم ترافیک را کاهش دهیم و بی‌تردید با هوشمندسازی این موارد و مشکلات در حوزه حمل و نقل برطرف خواهد شد.

افشانی گفت: ما موظفیم هر ۶ ماه یک بار تمام درآمد‌ها و هزینه‌ها را منتشر کنیم و تمامی منابعی که به پروژه‌ها اختصاص یافته در اختیار شهروندان قرار دهیم و این یک اصل قانونی است.

شهردار تهران با اشاره به اجرایی شدن فرآیند کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمد‌ها در طول اجرای برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران گفت: ما موظف هستیم هر ۶ ماه یک بار تمام درآمد‌ها و هزینه‌ها را منتشر و تمامی منابعی که به پروژه‌ها اختصاص یافته است در اختیار شهروندان قرار دهیم و این یک اصل قانونی است.

وی افزود: باید سیستم واحدی برای وصول عوارض داشته باشیم که این موضوع در این برنامه پیش‌بینی شده است و تدوین سند مشارکت و سرمایه‌گذاری باید سند مشخصی باشد که زمینه سرمایه‌گذاری را مشخص و فراهم کند.

افشانی گفت: در برنامه ۵ ساله سوم شهرداری نیز به فضای کالبدی شهر توجه ویژه‌ای داشته است که در این خصوص طرح تفصیلی جدید شهر تهران باید بازنگری و جایگزین طرح قبلی باشد. همه ما در جریان شرایط شهر تهران هستیم و بخش قابل توجهی از ساختمان‌های ما فرسوده هستند و با کمتر تکانی فرو می‌ریزند و باید برای مدیریت بحران اقدامات بنیادی در طول برنامه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل نیز در برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران تمهیدات خوبی پیش‌بینی شده که از جمله می‌توان به توسعه حمل و نقل عمومی بویژه مترو اشاره کرد که در این راستا ۶۳۰ واگن که خرید آن‌ها در شورای اقتصاد تصویب و قرارداد آن نهایی شده و ارزش آن ۱۴ میلیارد یورو به یوروی امروز ارزش دارد به زودی ساخت و تولیدشان آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: سال‌هاست که در قانون بودجه پیش‌بینی برای استفاده از منابع اوراق انجام می‌شده، اما شهرداری تهران از آن استفاده نکرد. امسال ۷۰۰ میلیارد اوراق مشارکت صادر شده و ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر پیگیری و نهایی شده است و باید در تامین نهایی حمل و نقل عمومی توجه ویژه به این امرو یعنی صدور اوراق مشارکت داشته باشیم.

وی بیان کرد: توسعه و ساماندهی مجتمع‌های ایستگاهی که علاوه بر ایجاد منابع درآمدی موجب رفاه و آسایش مردم می‌شود در برنامه پیش‌بینی شده و طراحی شبکه بی آر تی و ال آر تی همراه با نوسازی ناوگاون اتوبوسرانی هوشمندسازی حمل و نقل و یکپارچه سازی حمل و نقل در این برنامه آمده است.

شهردار تهران در ادامه افزود: توسعه فضای سبز و تکمیل کمربند فضای سبز تهران در دستور کار قرار دارد به طوریکه باید اشاره کنم ظرف ۳ ماه گذشته از ابتدا تا انتهای تهران در شمال برای پیشگیری از کوه‌خواری تمام این مسیر برای درختکاری به وسعت هزار و ۲۵۰ هکتار آماده شده است و آب مورد نیاز برای این درختان نیز تامین شده و برای آن احداث مخازن لازم پیش‌بینی شده و مناقصه‌ها نیز برگزار شده است و به این ترتیب کسی نمی‌تواند در جهت منافع شخصی تصاحب کند.

وی بیان کرد: توسعه امکانات معاینه فنی به شکلی که امکان اخذ معاینه فنی برای همه خودرو‌ها فراهم شود، توسعه سهم پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، بازچرخانی آب و توسعه مشارکت بخش خصوصی، تکمیل شناسنامه باغات، حفظ هویت شهری و طبیعت درون و بیرون شهری، حفظ هویت تاریخی از دیگر مواردی است که در برنامه ۵ ساله سوم مد نظر قرار خواهیم داشت.

افشانی در ادامه با اشاره به جمع‌آوری متکدیان تا شهریورماه سال آینده گفت: در حوزه تکدی‌گری اگر انسانی قربانی می‌شود نباید تحقیر شود چرا که یک انسان در پایتخت این کشور که، چون سر چهارراه‌ها باید برای نان شب دستش را دراز کند بی‌تردید باید این افراد جمع‌آوری شوند که من قول تحقق این کار را تا شهریورماه سال آینده را داده‌ام، اما انشاءالله این کار زودتر عملیاتی خواهد شد البته در این زمینه نیز سازمان بهزیستی باید به وظایف خود عمل کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از ترخیص ۴ نردبان ۶۴ متری از گمرک خبر داد و گفت: برای این کار نامه‌نگاری‌های زیادی صورت گرفته که خوشبختانه این امر نیز محقق شد تا ما بتوانیم در هفت مهر ماه روز آتش‌نشان از این نردبان‌ها رونمایی کنیم.

نظر شما