شناسهٔ خبر: 28330728 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

جام جم آنلاین گزارش می دهد؛

اهواز، ایستاده در غبار غیظ رسانه های غربی

حادثه اهواز که رخ داد ، همه مقامات و چهره های داخلی ایران گفتند این حادثه، یک حادثه تروریستی بوده و پای غربی ها و سعودی ها در میان است، چند تن از مقامات و سران خارجی هم پیام فرستادند و ضمن ناگوار دانستن این حادثه بُعد تروریستی بودن آن را محکوم کردند و گفتند باید با این پدیده مبارزه کرد.

صاحب‌خبر -

اما واکنش رسانه های غربی متفاوت تر از رسانه های داخلی و حتی موضع گیری سران و مقامات کشورشان بود.

موضع گیری منفعلانه سایت ها و روزنامه های غربی، بی شک یادآور جهت گیری آنها درخصوص حضور تروریست ها در سوریه و عراق است، تروریست هایی که این رسانه ها آن ها را پیکارجو و یا مبارز دانستند و با این عناوین برایشان خبر سازی کردند.

حادثه اهواز هم از این قاعده مستثنی نبود، برای این حادثه و 25 شهید و 69 زخمی که به جای ماند، پروژه تروریست خوب و تروریست بد را اجرایی کردند و این اتفاق را با یک حمله مسلحانه مانند حمله به بانک یا فروشگاه، تقریبا همتراز دانستند.

حضور چند تروریست ناشناس در بین جمعیت و به رگبار بستن مردم، برای خیلی ها از همان ابتدا سوال برانگیز شد که چه کسی مسئول این حمله است، هرچند تقریبا برای همه روشن و واضح بود که پشت پرده این دست اتفاقات حامیان غربی و سعودی گروه های مخالف هستند.

هنوز خبر کاملا منتشر نشده که تلویزیون ایران اینترنشنال با سخنگوی حزب الاحوازیه گفتگویی انجام می دهد.

خبرگزاری ها و روزنامه های خارجی هم در این خصوص ساکت نماندند و برای این حادثه تیتر زدند «حمله در اهواز» تیتری که رنگ و بویی از تروریستی بودن این حادثه ندارد.

رسانه هایی همچون بی بی سی و رویترز با عنوان خبر فوری و تنها با تیترهای معمولی خبر از تیراندازی در رژه ارتش دادند.

بخش انگلیسی خبرگزاری بی بی سی نوشت: افراد مسلح از پارکی در حوالی محل رژه تیراندازی کرده و یونیفورم نظامی بر تن داشتند.

خبرگزاری فرانسه هم به مخابره اخبار حادثه تروریستی اهواز در فضای توئیتر بسنده کرد و به اطلاع‌رسانی در مورد تعداد کشته و مجروحان این حادثه پرداخت.

بخش انگلیسی تارنمای شبکه قطری الجزیره نوشت: مردان مسلح به رژه نظامی در شهر اهواز ایران حمله کردند.

تارنمای بخش انگلیسی تلویزیون روسی راشا تودی هم خبر زد : همزمان با گرامیداشت سالروز آغاز جنگ ایران و عراق تیراندازی در اهواز رخ داد و به نقل از رسانه های داخلی ایران نوشت: تیراندازی دقایقی پس از آغاز رژه لشکر 92 زرهی ارتش ایران رخ داد و حدود 10 دقیقه طول کشید.

روزنامه ساندی تایمز هم که یکی از مهمترین و معتبرترین روزنامه های انگلیس به حساب می‌آید در یکی از شماره های خود به حادثه اهواز اشاره کرده است، اما با این تفاوت که هدفش تحقیر نیروهای سپاه و نظامی ایران است.

این روزنامه در تیتری عجیب نوشت: پاسداران سپاه در حال فرار برای حفظ جان، در حالیکه که مردان مسلح 24 نفر را در رژه نظامی می کشتند.

روزنامه نیویورک تایمز هم در شماره چند روز پیش خود برای خبر اصلی آن هم درصفحه اول مغرضانه تصویری از زمین خوردن چند سرباز حاضر در رژه اهواز را منتشر کرد. تصویری که به عقیده برخی کارشناسان بی شک با اهداف و اغراض سیاسی انتخاب شده است.

رسانه های اماراتی نیز با انتشار بیانیه ها و اخبار، هرگونه دست داشتن در این حادثه تروریستی را رد کردند.

سی‌ان‌ان، رویترز، فرانس‌پرس، آسوشیتدپرس و دیگر رسانه‌هایی که تا پیش از این برای هرگونه حادثه در خیابان های اروپا، دایه مهربان تر از مادر می شدند و این حوادث را به عملیات های تروریستی مرتبط می کردند، در برابر حادثه ترور در رژه اهواز یا سکوت کردند یا اغلب اخبار خود را بدون واژه حمله تروریستی روی خط بردند.

به جز رسانه های مکتوب و آنلاین خبری، پای بحث و حرف در خصوص چگونگی حادثه تروریستی به فضای مجازی هم کشیده شد.

توئیتر میزبان خیلی از کاربران بود که در برابر این حادثه ساکت نماندند و هرکدام به نوعی در خصوص حادثه اهواز اظهار نظر کردند.

لبنانی ها ضمن ابراز همدردی با بازماندگان این حادثه و ابراز تأسف برای شهدا و مجروحان هشتگ «در کنار ایران می مانیم» را ترند کشور خود کردند،‌ یمنی ها هم پیام همدردی فرستادند، اما برای این حادثه نه برج ایفل خاموش شد و نه در و دیوار سفارتخانه های ما در کشورهای مختلف رنگ درد شعله شمع به خودش دید.

تروریسم طبق تعاریف ارائه شده به هرگونه خشونت تعمدی و کور را که با هدف هراس‌افکنی صورت بگیرد اطلاق می‌شود اما فرهنگ لغات کمبریج تعریف «اقدام خشونت‌بار در راستای نیل به اهداف سیاسی» را برای این واژه برگزیده است.

فرهنگ لغت دهخدا هم برای واژه تروریسم این تعریف را ارائه کرده است، «کسی که طرفدار اصول تشدد باشد. طرفدار شدت عمل و ایجاد رعب و ترس. این کلمه در زبان فارسی متداول به شخصی اطلاق می شود که با اسلحه مرتکب قتل سیاسی شود و رجوع به ترور و تروریسم شود».

حالا اگر قرار باشد بر اساس تعریف ترور و تروریسم برای اینگونه اعمال واژه سازی کنیم و کسی را متهم به انجام عمل تروریستی کنیم، پرواضح است که بدون توجه به جوسازی ها و فضا سازی رسانه های غربی در جهت حمایت از این گروه ها، تروریست چه کسی است و کدام عملیات تروریستی است.

آنچه که مسلم است، کشتن مردم و حتی نیروهای نظامی، آن هم در زمانی که مشغول جنگ یا در وضعیت جنگی نیستند، یک معنا بیشتر ندارد، اگر به همان سبک و سیاق لغت نامه های داخلی و خارجی بخواهیم این نوع اتفاقات را تعریف کنیم،‌ باید قبول کنیم که در هر جای دنیا که باشد، این اتفاقات یک حمله تروریستی به حساب می آید.

نوروزجم - خبرنگار جام جم آنلاین

نظر شما