شناسهٔ خبر: 28330585 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم:

قطار پرسرعت باید به مرکز شهر قم بیاید/ ۴ خطه شدن جاده قم - تهران

قم - مدیرکل راه و شهرسازی قم با بیان اینکه احداث کمربندی در توسعه قم مؤثر است و ظرفیت‌های جدید خدمات بین‌راهی و اشتغال ایجاد می‌کند، گفت: قطار پرسرعت باید به مرکز شهر قم بیاید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حسن صبوری ظهر سه‌شنبه در نشست خبری که در خانه مطبوعات استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه عملکرد اداره راه و شهرسازی بسیار گسترده است و بحث‌های درون شهری و برون شهری را شامل می‌شود، گفت: اداره راه و شهرسازی باید با سایر دستگاه‌های دولتی و استانی تعاملات زیادی داشته باشد و به همین دلیل موضوعات مربوط به این اداره برخی اوقات کند و در برخی موارد با سرعت مناسب پیش می‌رود.

وی ادامه داد: تمام راه‌های ما در ایام مناسبتی مختلف به حد اشباع رسیده است و این مسئله را در رابطه با آزاده راه قم - تهران، کمربندی ۷۲ تن به امامزاده شاه جمال، قم – سلفچگان و قم - کاشان نیز شاهد هستیم؛ چون قم در مسیر ۱۷ استان و در مرکز کشور قرار دارد بنابراین شاهد بار ترافیکی و به اشباع رسیدن راه‌های استانی هستیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم افزود: به دلیل پایین بودن قیمت سوخت، مردم به‌جای حمل‌ونقل عمومی از وسیله شخصی استفاده می‌کنند در حالی‌ که اگر هزینه سوخت و عوارض قابل‌توجه باشد، مردم به‌راحتی تصمیم می‌گیرند که وسایل نقلیه عمومی را برای تردد استفاده کنند.

احداث کمربندی قم

صبوری در بخش دوم سخنانش در پاسخ به سؤالات خبرنگاران در مورد کمربندی قم، گفت: در مورد این کمربندی صحبت‌هایی از سال‌های گذشته آغاز شده بود اما به مرحله مطالعات نرسیده بود، اخیراً در شورای برنامه‌ریزی استان کلیات کمربندی به تصویب رسیده است اما حجم سرمایه‌گذاری زیادی دارد و باید بخش خصوصی ورود کند چون استفاده از اعتبارات دولتی پروژه را طولانی می‌کند.

وی عنوان کرد: با یک شرکت تفاهم‌نامه نوشتیم و مصوبه هیئت دولت هم اخذ شده است ولی هنوز به مرحله عقد قرارداد با شرکت سرمایه‌گذار نرسیدیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم ادامه داد: با پیگیری‌های رئیس مجلس و وزیر راه و شهرسازی احداث رینگ کمربندی قم در ردیف بودجه سنواتی کشور قرارگرفته است که به دنبال افزایش عدد تخصیصی هستیم.

صبوری گفت: احداث کمربندی جدید قم، از اتوبان تهران کیلومتر ۱۱.۸ منشعب می‌شود و به سمت قم - تهران، قم -جعفریه و قم - سلفچگان، از زیر فرودگاه عبور می‌کند و از پشت پردیسان به سمت اتوبان امیرکبیر آمده و در نهایت به سمت اتوبان قم - گرمسار می‌رود که تفاهم‌نامه آن با بخش خصوصی منعقدشده است. در مجموع طول آزادراه حدود ۱۱۰ کیلومتر و شامل سه خط رفت‌وبرگشت (دو باند عبوری) و سایر ابنیه فنی مانند پل‌های بزرگ و تأسیسات جانبی و... خواهد بود.

وی احداث این کمربندی را در توسعه شهر قم مؤثر دانست و گفت: ظرفیت‌های جدید خدمات بین‌راهی و اشتغال ایجاد می‌کند که سود این خدمات بین‌راهی، عوارض و تبلیغات محیطی در تفاهم‌نامه به‌صورت ۱۵ ساله به نفع سرمایه‌گذار است و دو سال زمان اجرای پروژه است چون هر جا بحث سرمایه‌گذار و بخش خصوصی باشد سرعت کار بالاتر است و مصداق آن آزادراه قم - گرمسار است که توسط سرمایه‌گذار خصوصی به فاصله دو سال به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم بیان کرد: کل کمربندی در سه فاز دیده‌شده و برای احداث این پروژه ۱۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در لایحه بودجه تعریف‌شده است اما برآورد قبل از نوسانات اقتصادی ایجاد شده ۸۶۰۰ میلیارد ریال است و در واقع بودجه دولتی محرک این کار است.

صبوری با اشاره به اینکه نباید از تحولات جمعیتی غافل شد، گفت: به تناسب جمعیت پول و اعتبار وارد شهر قم نشده و در واقع زیرساخت‌ها متناسب با جمعیت رشد پیدا نکرده است، به‌عنوان مثال ۳۰ سال پیش کسی فکرش را نمی‌کرد که منطقه پردیسان این‌گونه شده و تبدیل به آپارتمان شود.

اتوبان قم- تهران مورد توجه جدی قرار گیرد

وی در بخش دیگر سخنانش در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در زمینه اتوبان قم - تهران، گفت: در مورد این اتوبان و گسترش آن گزینه‌های مختلفی مطرح‌شده است اما در حد ارزیابی اولیه است و هنوز به نتایج روشنی نرسیده‌ایم.

صبوری با تأکید بر اینکه این اتوبان باید موردتوجه جدی قرار گیرد چون کارایی قبل را ندارد، افزود: در طرح جامع حمل‌ونقل کشور توسعه اتوبان قم تهران دیده‌شده است اما به مرحله مطالعاتی نرسیده است یعنی مطالعاتی انجام‌نشده که مسیرها و یا کریدورها مشخص شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم تصریح کرد: وزیر راه تأکید دارند تردد جاده‌ای را کاهش دهیم و راه ریلی را افزایش دهیم و در این راستا قطار پرسرعتی که پیش‌بینی‌شده، به بهره‌برداری برسد در کاهش حجم ترافیک تأثیر می‌گذارد و این قطار پرسرعت باید به قلب شهر بیاید و مسافرین را جذب و حرکت کند.

وی ادامه داد: این قطار از میدان ولیعصر(عج) آغاز شده و پس از رسیدن به منطقه شهر قائم از کوه دوبرادران و بلوار پیامبر اعظم(ص) عبور می‌کند تا وارد ایستگاه شود و کارگاه اجرایی این پروژه در قسمت شهرک مهدیه و کوه دوبرادران مشغول فعالیت هستند.

صبوری همچنین در مورد جاده قدیم قم - تهران، گفت: قرار بود رویه‌های بتنی انجام شود و به مناقصه ملی هم گذاشته شد، اما چون سازه‌های بتنی نیاز به سرمایه و توان فنی زیادی داشت از مناقصه خارج شد و همان آسفالت دنبال شد تا ۲۸ کیلومتر آسفالت انجام شود.

وی عنوان کرد: با وجود مشکلات فراوان به خصوص مسائل امنیتی که به دلیل استقرار پادگان‌ها در عریض کردن این جاده وجود داشت، به زودی خط جدیدی به این جاده افزوده‌شده و جاده قدیم قم - تهران، چهار خطه می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص تکمیل محور قم – جعفریه توضیح داد: ۳۰ کیلومتر در اختیار استان قم بود که انجام شد، ۴ کیلومتر از این محور مانده که پل قلعه سنگی هم چنان تکمیل‌نشده است و باید از کنار پل مسیر ادامه یاید تا به سرانجام برسد.

وی در خصوص محور قم - نیزار نیز گفت: ۷ کیلومتر در حال اجرا و آماده آسفالت است که یکی از سخت‌ترین و مشکل‌ترین پروژه‌ها بود و ادامه مسیر تا دلیجان در مرحله بعد انجام می‌شود.

صبوری در مورد جاده اراک به پردیسان گفت: بعد از بهره‌برداری تقاطع غیر همسطح پردیسان به اراک، آزادسازی پروژه با شهرداری قم بود که انجام‌نشده است و در مسیر این جاده به دلیل وجود رودخانه قم، نیاز به احداث یک پل ۱۲۰ متری است که با تأمین اعتبار و رفع مسئله تملکات اراضی، این پروژه نیز تکمیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این جاده از کنار بیمارستان امام رضا(ع) عبور کرده و باعث می‌شود تا این بیمارستان نیز از این حالت غربت خارج شود و دسترسی اهالی پردیسان راحت‌تر شود.

نظر شما