شناسهٔ خبر: 28329316 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزارش نیویورک تایمز از سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی:

«مرد موشکی» یا «مرد بسیار با استعداد»/ از دشمنی تا گفتگو با ایران !

نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که دیپلمات ها در سازمان ملل تا کنون فهمیده اند که باید انتظار غیر منتظره ها را از دونالد ترامپ،رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی امسال او در مجمع عمومی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «نیویورک تایمز»، دیپلمات ها در سازمان ملل تاکنون فهمیده اند که باید انتظار غیر منتظره ها را از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا داشته باشند، کسی که یک سال پیش در اولین سخنرانی خود در مجمع عمومی تهدید کرد که کره شمالی و تروریست های شکست خورده را نابود می کند اما در همگرایی سال جاری رهبران جهانی در نیویورک،ترامپ علاوه بر سخنرانی اش در مجمع عمومی، ریاست نشست 15 عضو شورای امنیت که قدرتمندترین بخش سازمان ملل است را بر عهده دارد.

 

رهبران جهان مسائل فشرده ای برای بحث و گفتگو دارند. جنگ های یمن و سوریه که صدها هزار نفر در آنها کشته شده اند، مذاکره بر سر برنامه هسته ای کره شمالی و سرنوشت توافق هسته ای ایران که ترامپ از آن خارج شده اما رهبران اروپایی می خواهند آن را حفظ کنند.

 

پرزیدنت ترامپ چه خواهد کرد و چه خواهد گفت؟

مهم ترین بخش حضور سال جاربی ترامپ در سازمان ملل، سخنرانی امروز او در مجمع عمومی و سپس نشست شورای امنیت در روز چهارشنبه خواهد بود. آیا او به یکی از رهبران جهان توهین می کند یا از یک توافقنامه مهم بین المللی خارج می شود؟ آیا او دادگاه بین المللی لاهه را تهدید می کند؟

 

از هم اکنون مشخص است که آنچه در نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ اتفاق می افتد، گیج کننده است. در ابتدا قرار بود این نشست بر مسئله ایران تمرکز داشته باشد اما زمانی که مقامات دولتی اعلام کردند بر اساس قوانین سازمان ملل،مقامات ایرانی از جمله حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران می توانند در این نشست شرکت کنند، موضوع به منع گسترش سلاح های اتمی تغییر یافت اما در نهایت جمعه گذشته ترامپ در توئیتی نوشت: من هفته آینده ریاست نشست شورای امنیت سازمان ملل که درباره ایران است را بر عهده دارم.

 

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: اطمینان دارم که این تماشایی ترین جلسه شورای امنیت سازمان ملل است.

 

از «مرد موشکی» تا «مرد بسیار مستعد»

وقتی ترامپ در سال گذشته از سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی برای مسخره کردن رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون استفاده کرده و او را  «مرد موشکی» و کشورش را مکانی برای  «گروه جنایتکاران» توصیف کرد ،خشم بسیاری را برانگیخت. از آن زمان به بعد رابطه بین دو رهبر به شدت شکرآب شد تا زمانی که در نشست تاریخی ماه ژوئن، ترامپ از کیم به عنوان «یک مرد بسیار با استعداد» یاد کرد.

 

انتظار می رود ترامپ در سخنرانی امروز خود از از مصالحه و آشتی با «کیم جون اون»  بگوید در حالی که کره شمالی همچنان یک کشور مسلح هسته ای باقی مانده است.

 

این سخنرانی روز پنج شنبه با نشست رسمی درباره کره شمالی که ریاست آن را «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا بر عهده دارد، ادامه پیدا می کند.

 

برعکس سال گذشته که سخنرانی تند ترامپ علیه کره شمالی انتقاد مشاوران او را بر عهده داشت، تمایل امسال ترامپ به رهبر کره شمالی، مشاوران کاخ سفید را نگران کرده است.

 

ترامپ روز گذشته گفت که به زودی دومین نشست را در آینده ای نزدیک با کیم برگزار می کند.

 

بسیاری از چشم ها روی ایران است

ترامپ همچنین پیشنهاد گفتگو با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را مطرح کرده است اما مقامات ایرانی گفته اند که با توجه به دشمنی آشکار ترامپ چیزی برای گفتگو باقی نمانده است اما به هر حال هر نشانه ای از تماس میان آمریکا و ایران در حاشیه نشست های سازمان ملل به دقت مورد بررسی قرار می گیرد.

 

رهبران بریتانیا، فرانسه و آلمان، نزدیکترین متحدان آمریکا به طور آشکار با ترامپ در مورد رویکرد در قبال ایران وارد اختلاف شده اند و تلاش کرده اند تا توافق هسته ای را حفظ کنند. هر نشانه ای در جلسات مجمع عمومی برای حفظ توافق هسته ای با ایران حتی بدون مشارکت آمریکا به طور دقیق رصد می شود./

 

 

 

نظر شما