شناسهٔ خبر: 28328745 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سرطان کلیه در کمین چه کسانی است؟ + اینفوگرافی

کلیه‌ها وظایف مهمی بر عهده دارند و اگر خللی در انجام این کارها ایجاد شود، انسان با خطرات بزرگی رو به رو می‌شود.

صاحب‌خبر -

چه کسانی در معرض سرطان کلیه قرار دارند+اینفوگرافیبه گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه مشت بسته انسان است و درست زیر قفسه سینه قرار دارد، عملکرد کلیه به زبان ساده، دفع ضایعات بدن است.

کلیه روزانه حدود ۲۰۰ لیتر خون تصفیه می‌کند و حدود ۲ لیتر آب اضافی و مواد زاید غربال را از طریق مجاری ادارای دفع می‌کند.

سرطان کلیه جزو 10 سرطان شایع محسوب می‌شود، با این حال اکثر افراد در این زمینه اطلاعات کافی ندارند و معمولا بیماری در مراحل نهایی و پیشرفته تشخیص داده می‌شود.

این بیماری بیشتر در افراد میانسال و مسن دیده می‌شود که البته در سال های اخیر سن ابتلا کاهش یافته است، مراحل اولیه  این بیماری علامت ظاهری ندارد و معمولا به طور تصادفی به کمک سی تی اسکن بقیه اندام‌های بدن تشخیص داده می‌شود؛ درمان بیماری در مراحل اولیه معمولا رضایتبخش است ولی در صورتی که دیر تشخیص داده شود، می‌تواند منجر به متاستاز و مرگ بیمار شود.

سرطان کلیه در مردان و زنان دیده می‌شود اما ریسک آن معمولا در مردان ۲ برابر بیشتر است. طی سالیان اخیر برخی افراد در دهه سوم یا چهارم زندگی با این بیماری مواجه هستند.

سرطان کلیه کشنده‌ترین تومور دستگاه ادراری است، زیرا این تومور از طریق لنف و خون منتشر می‌شود و به استخوان، کبد، ریه و حتی مغز هم سرایت می‌کند.

چه کسانی در معرض سرطان کلیه قرار دارند+اینفوگرافی

انتهای پیام/

عوامل ابتلا به سرطان کلیه

نظر شما