شناسهٔ خبر: 28328317 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

از سرطان روده بزرگ چه می‌دانید؟

نمایندگی کرمانشاه

رییس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: مطالعات نشان داده افزایش شانس ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ با افزایش دریافت روزانه چربی و کاهش رژیم غذایی حاوی فیبر ارتباط دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر ویدا صنیعی با بیان اینکه عوامل خطرساز ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ در افراد بالای 50 سال شایع‌تر است، گفت: شیوع این بیماری در افرادی با رژیم‌های غذایی حاوی چربی بالا، گوشت قرمز زیاد و غذاهای آماده و نیمه آماده و کنسرو شده بالا است.

وی اظهار داشت: چاقی، کم‌تحرکی، کاهش فعالیت فیزیکی و دیابت، خطر شیوع سرطان روده‌ بزرگ را افزایش می‌دهد.

صنیعی با بیان اینکه در صورت ابتلا به این بیماری تغییر در عادت اجابت مزاج شامل اسهال و یبوست ایجاد می‌شود گفت: اگر این تغییرات بیش از چهار هفته ادامه داشته باشد، باید جدی تلقی شود.

وی خونریزی از مقعد و یا مدفوع حاوی خون، درد شکم، نفخ و دل‌پیچه، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع و دفع ناقص، ضعف و خستگی مفرط و کاهش وزن غیرمترقبه و ناخواسته را از جمله علائم بیماری سرطان روده بزرگ دانست و گفت: این علائم بسته به محل گرفتاری و طول مدت ابتلا به سرطان کولورکتال شدت و ضعف دارد.

رییس گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ بیماری خاموشی است که باید جدی گرفته شود و با بیان اینکه تشخیص زودرس سرطان در درمان قطعی آن نقش مهمی دارد، گفت: اگر فردی تغییر در عادت اجابت مزاج، خونریزی و وجود خون در مدفوع را مشاهده کند باید به مراکزبهداشتی درمانی مراجعه و علائم و تغییرات به وجود آمده دقیقاً گزارش شود و تاریخچه غربالگری در صورت وجود ارائه شود.

 صنیعی با بیان اینکه به‌طورمعمول اولین غربالگری برای تشخیص زودرس سرطان کولورکتال( روده بزرگ) از سن 50 سالگی شروع می‌شود گفت: در صورت وجود سابقه فامیلی سرطان و یا بیماری‌های مستعد کننده ابتلا به آن، غربالگری باهدف تشخیص زودرس در سنین پایین‌تر نیز آغاز می‌ شود.

 صنیعی درخصوص چگونی ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز گفت: طبق نظر متخصصین وصاحب نظران مرتبط در اغلب موارد علت اصلی ابتلا به سرطان نامشخص است و خطاها یا تغییرات اکتسابی به وجود آمده در سلول‌های سالم روده دلیل آن است که این سلول‌ها بدون کنترل تکثیر پیداکرده و باعث ایجاد توده سرطانی در داخل روده می‌شو دو به بافت‌های اطراف خود و نقاط دوررس بدن هجوم می برند.

وی افزود: جهش ارثی ژن‌ها که سبب افزایش استعداد فرد برای ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ می‌شود، درصد کمتری از مبتلایان به این نوع سرطان را شامل می‌شود.   

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما