شناسهٔ خبر: 28328265 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

درس هایی از سوره علق

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه قزوین گفت: درس کرامت، مهمترین درسی است که خداوند از طریق قرآن و پیغمبر(ص) به انسان منتقل می‌کند و این درس مهم زمینه شکوفایی و تکامل عقل بشر را فراهم می‌آورد و والاترین جایگاه معنوی برای انسان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین ، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در مراسم آغاز سال تحصیلی طلاب حوزه علمیه خواهران استان قزوین، گفت: خداوند در آیه نخست سوره علق به رسول گرامی اسلام(ص) فرمان خواندن می‌دهد و این مهم نشان دهنده جایگاه والای علم در دین است.

 حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: خداوند زمانی به پیامبر(ص) فرمان خواندن می‌دهد که در سرزمین حجاز تنها پنج نفر سواد خواندن و ۱۷ نفر هم سواد خواندن و هم نوشتن داشتند و این فرمان الهی که از جنس تعلیم و تعلم است، نقش مهمی در تبیین جایگاه علم در اسلام دارد.

امام جمعه قزوین به تشریح آیه دوم سوره علق پرداخت و خاطرنشان کرد: خداوند با بیان این آیه شریفه که «انسان را از علق آفریده است» نشان داد همانگونه که نظام هستی صاحب خالق و نظم است، انسان نیز صاحب خالق است و اگر چنین نظمی در عالم حاکم نبود، علم معنا پیدا نمی‌کرد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه در آیه سه سوره علق خداوند خود را کریم معرفی می‌کند، گفت: خداوند همانگونه که خودش را کریم معرفی کرده، قرآن و انسان را نیز کریم معرفی می‌کند و این جایگاه کرامت بالاترین درجه انسانی محسوب می‌شود.

 استاد حوزه علمیه قزوین به تشریح بیشتر اهمیت کرامت از نگاه دین پرداخت و یادآور شد: درس کرامت، مهمترین درسی است که خداوند از طریق قرآن و پیغمبر(ص) به انسان منتقل می‌کند و این درس مهم زمینه شکوفایی و تکامل عقل بشر را فراهم می‌آورد و والاترین جایگاه معنوی برای انسان است.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین اظهار کرد: خداوند در آیات سوره علق همانگونه که معلم بودن خود را نشان می‌دهد، متعلم بودن انسان را نیز روشن می‌سازد و نشان می دهد که آموختن به دیگران را نیز به انسان آموخته است.

امام جمعه قزوین افزود: جایگاه علم و یادگیری آنقدر نزد خدای متعال رفیع و بلند است که خداوند به قلم سوگند یاد کرده و این حد اهمیت به علم می‌باید در بین آحاد جامعه تبیین شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح علم حقیقی از نگاه دین پرداخت و اظهار کرد: در منابع دینی خدا، قرآن و علم نور معرفی شده‌اند و تأکید شده خداوند به هر کسی که بخواهد نور علم را عنایت می‌کند و اگر انسانی در خود شایستگی و لیاقت ایجاد کند، صاحب علم الهی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین علم را به علم تعلیمی و جوششی تقسیم کرد و افزود: علمی که انسان از راه مطالعه آن را کسب می‌کند، زمینه دست‌یابی او را به علم جوششی و درونی فراهم می‌آورد.

 امام جمعه قزوین بیان کرد: اگر انسان بتواند با ایجاد شایستگی و لیاقت در خود کاری کند که صاحب خزائن علم الهی شود، بر علم او پایانی نخواهد بود و برای رسیدن به این جایگاه راهکارهایی در دین ارائه شده است.

وی ادامه داد: در منابع دینی آمده که خالص کردن اعمال برای خدا در مدت چهل روز می‌تواند چشمه‌های حکمت و معرفت را از قلب بر زبان جاری کند. تقوا نیز زمینه دست‌یابی به معارف الهی را در درون انسان بیدار می‌کند.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: اگر کسی بخواهد از نور و علم الهی سوء استفاده کند، هرگز به خزائن علم الهی دست نخواهد یافت و کسی را که خدا از نور علم بهره‌مند نسازد، تاریکی‌ها در تمام ابعاد زندگی او مشاهده خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: خشیت و معرفت از ویژگی‌های عالِم حقیقی است و اگر کسی از این ویژگی‌ها بی‌بهره باشد، به علم حقیقی دست پیدا نکرده است.

نظر شما