شناسهٔ خبر: 28327915 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

اظهارات متناقض مسئولین شرکت ساخت درباره پیشنهاد آستان قدس

آستان قدس در احداث راه آهن چابهار-سرخس مشارکت می‌کند؟

محمد غیاثی

در حالی که مدیرعامل شرکت ساخت از اعلام آمادگی کتبی آستان قدس برای مشارکت در راه آهن چابهار-سرخس خبر داده بود، خطیبی قائم مقام معاونت راه آهن این شرکت، پیشنهاد آستان قدس را در حد خبر رسانه ای دانسته و گفته است: آستان قدس رضوی درخواست مکتوب در مورد سرمایه‌گذاری در پروژه چابهار-سرخس به شرکت ساخت نداده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز عباس خطیبی قائم مقام معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در خصوص ضرورت تکمیل و بهره‌ برداری خط ریلی چابهار-سرخس گفت: وزیر راه و شهرسازی چند روز قبل نامه‌ای به رئیس جمهور ارسال کرده است. این نامه در خصوص استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تکمیل خط ریلی زاهدان به مشهد است که شامل کریدور چابهار-سرخس هم می شود.

قائم مقام معاونت راه آهن شرکت ساخت با بیان این که آماده هرگونه همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری در پروژه چابهار-سرخس هستیم، گفت: شرکت ساخت از سرمایه گذاری بخش‌های غیر دولتی همچون آستان قدس رضوی، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و سایر بخش‌های خصوصی در این پروژه استقبال می‌کند.

آستان قدس در احداث راه آهن چابهار-سرخس مشارکت می کند؟

خطیبی درباره اعلام آمادگی آستان قدس برای سرمایه گذاری در راه آهن چابهار-سرخس گفت: پیشنهاد آستان قدس رضوی در حد خبر رسانه‌ای مطرح شده است. چیزی از این که به صورت جدی بخواهند به پروژه ورود کنند و کار را پیش ببرند احساس نشده است.

وی ادامه داد: آستان قدس رضوی درخواست مکتوب در مورد سرمایه‌گذاری در پروژه چابهار-سرخس به شرکت ساخت نداده است. امیدواریم آستان قدس به این پروژه ورود پیدا کند.[۱]

اظهارات خطیبی در حالی مطرح می شود که چندی پیش خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از اعلام آمادگی کتبی آستان قدس برای مشارکت در راه آهن چابهار-سرخس خبر داد.

خادمی در این رابطه گفت: به تازگی شنیدیم که آستان قدس رضوی آمادگی خود را برای فاینانس ۸۵ درصدی هزینه ساخت راه‌آهن زاهدان-مشهد-سرخس (قطعه دوم راه آهن چابهار-سرخس) اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت ساخت افزود: البته آستان قدس رضوی به صورت کتبی نیز آمادگی خود را برای فاینانس این مسیر اعلام کرده است؛ اما هنوز جلسه رسمی با آستان قدس در این باره نداشته‌ایم.[۲]

پیشنهاد آستان قدس جدی است؟

با اظهارات متناقض مسئولین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مشخص نیست که آیا پیشنهاد آستان قدس به صورت کتبی بوده است یا خیر؟ و آیا آستان قدس به صورت جدی قصد مشارکت در راه آهن چابهار-سرخس را دارد یا تنها به اعلام آمادگی رسانه ای کفایت نموده است.

این در حالی است که محمدرضا رئیسی مدیرعامل شرکت عمران و مسکن آستان قدس اواخر مرداد ماه از آمادگی این نهاد برای تامین ۸۵ درصد منابع مالی راه آهن زاهدان-مشهد-سرخس از طریق فاینانسور خارجی خبر داد و گفت: بیش از دو سال است که در جلسات متعدد با مسئولان و همچنین نامه ‌نگاری، آمادگی خود را برای مشارکت و تسریع در ساخت راه آهن چابهار به سرخس‌ به وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده‌ایم.[۳]

با توجه به نقش راهبردی محور چابهار-سرخس در ترانزیت کالا از کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه به آب های آزاد و بالعکس و فعال سازی ظرفیت های فراوان موجود در شرق کشور همچون کشاورزی، معادن، صنایع و … از  شرکت ساخت و آستان قدس انتظار می رود برای تکمیل این خط ریلی از خود اراده جدی نشان داده و نسبت به برگزاری جلسات مشترک برای بررسی شرایط مشارکت طرفین در این پروژه راهبردی اقدام نمایند.

پینوشت:

[۱]: عیارآنلاین، کد خبر: ۲۸۳۵۶۱

[۲]: خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۳۹۷۰۶۰۳۰۰۰۲۳۹

[۳]: خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۳۹۷۰۵۲۸۰۰۰۲۲۷

انتهای پیام/ راه و ساختمان

برچسب‌ها:

نظر شما