شناسهٔ خبر: 28327032 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

شاخص کل بورس از 174 هزار واحد عبور کرد؛

بازدهی 100 درصدی بورس تهران

ارزش معاملات بورس حدود 50 درصد رشد کرد

بازدهی یکساله بورس تهران از مرز 100 درصد عبور کرد. شاخص بازار سهام که در چنین روزی در سال 96 در محدوده 85هزار واحد قرار داشت، امروز توانست وارد کانال جذاب 174 هزار واحد شود. هجوم نقدینگی به بورس تهران امروز بار دیگر ارزش معاملات را در محدوده هزار و 500 میلیارد تومان قرار داد.

صاحب‌خبر -

دماسنج بورس تهران امروز در حالی پا به کانال 174 هزار واحد گذاشت، که بازدهی این بازار طی یکسال اخیر به بیش از 100 درصد رسید. بورس همچنین از ابتدای سال تاکنون بازدهی بیش از 80 درصدی به ثبت رسانده، که این ارقام حکایت از سودآوری قابل توجه این بازار برای سرمایه گذاران دارد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، شاخص کل بازار سهام همچنان بر مسیر ثبت رکوردهای تاریخی حرکت می کند. رشد پر شتابی که وجه تمایز آن با ادوار دیگر طی طریق بر مبنای دلایل کاملا بنیادی است.

امروز تالار شیشه ای شاهد رشد روزانه کم نظیر حدود 6 هزار واحدی بود. با توجه به اینکه بیشترین رشد روزانه بازار سهام مربوط به تاریخ 21 شهریور (6843 واحد) است، جهش امروز جایگاه دوم این رکورد سازی را به نام خود کرد. در نهایت با رشد مزبور، شاخص کل به سطح 174 هزار و 618 واحد رسید که تجربه جدیدی برای  این بازار به شمار می رود.

پازل رشد بورس چیده شد

پازل رشد بورس تهران امروز در شرایطی چیده شد که عوامل سیستماتیک و غیرسیستماتیک تماما به نفع اقتصاد ایران رفتار می کنند. مهمترین موضوع محافل خبری این روزهای بازار سهام مربوط به سفر رییس جمهور به آمریکا به منظور حضور در نشست عمومی سازمان ملل متحد است.

با توجه به شرایط ویژه ایران در زمینه بقای برجام و مذاکرات متعدد با همتایان اروپایی ، به نظر می رسد حضور مقامات کشورمان در نیویورک  از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

در این خصوص نیویورک در شب گذشته حامل دو رویداد مهم برای کشورمان بود. موضوع اول گفتگوی ویژه رییس جمهور کشورمان با شبکه خبری ان بی سی بود که در این برنامه روحانی تاکید کرد الگوی کره شمالی برای ایران قابل اجرا نیست و ایران در برابر تحریم های امریکا واکنش جدی نشان می دهد.

اما موضوع دوم در جریان دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی رخ داد. موگرینی در این دیدار بار دیگر تاکید کرد که اروپا بر سر تعهداتش در قبال ایران و حفظ برجام باقی مانده و به زودی کارگروه ویژه ای در خصوص صادرات کالاهای ایرانی بخصوص نفت و واردات از دیگر کشورها تشکیل می شود.

اما قطعه دیگر این پازل انتشار گزارش های ماهانه شرکت های بورسی است. گزارشاتی که به نظر می رسد تحت تاثیر عملکرد نسبتا مطلوب شرکت ها طی 6 ماه اخیر با نتایج خوبی برای سهامداران همراه باشد. موضوع افزایش فروش شرکت ها ،رشد قیمتی کالاها و همچنین رشد نرخ ارز در بازار آزاد اهرمی شد تا شرکت ها بتوانند صورت های مالی خود را جلا داده و با دست پر نیمه ابتدایی سال را به پابان برسانند.

صنایع بورسی در جاده صعود ماندند

امروز در دیده بان فعالیت بورس، بار دیگر پتروشیمی ها و فلزات اساسی با رشد شارپی استارت صعود شاخص کل را زدند.

تعدد تقاضا در نمادهای این گروه با تعمیم به دیگر گروه ها مسبب سبزپوشی تمامی صنایع بورسی شد. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سهام، حجم نقدینگی وارد شده به بازار سهام به حدی قابل توجه است که شامل حال عمده نمادهای بورسی می شود.

با وجود اینکه در ساعات ابتدایی نماد "فولاد" در راس کاروان نمادهای موثر بر رشد شاخص کل قرار داشت، در ادامه تقاضای سهام در نماد "فارس"،  توسط دو گروه بازیگران بازار، این نماد را در مقاطعی به صف خرید نیز کشاند. بررسی ها نشان میدهد تمامی نمادهای گروه محصولات شیمیایی امروز مثبت بودند در این میان شرکت های پتروشیمی غدیر و نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با صف نشینی سهامداران در سمت خرید به کار خود پایان دادند.

ترقی ارزش معاملات با فشار نقدینگی

ارزش و حجم معاملات امروز بار دیگر رونق قابل توجهی داشت. ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم یک هزار و 733 میلیارد تومان رسید. با ثبت این رقم، ارزش معاملات نسبت به روز گذشته رشد 48 درصدی به جای گذاشت. حجم معاملات نیز در این مسیر موفق عمل کرد. این مولفه نیز امروز در حدود 5 میلیارد سهم ثبت شد که رشد 27 درصدی نسبت به روز دوشنبه داشته است.

در میان نمادهای فعال بورسی امروز بیشترین رشد ارزش معاملات برای نماد "شبندر" به ثبت رسیده و در میان صنایع بورسی نیز محصولات شیمیایی در صدر این جدول قرار گرفته است.

به رسم سنت هفته های گذشته، حقیقی ها امروز نیز در سمت خرید بر حقوقی ها غلبه کردند. به این ترتیب خالص تغییر مالکیت بورس تهران امروز در محدوده 450 میلیارد تومان و به نفع بازیگران خرد به ثبت رسید.

حقیقی ها عمده خرید خود را در صنعت فرآورده های نفتی داشتند و بعد از آن چند رشته ای صنعتی مورد توجه قرار گرفت. این گروه از فعالان بورس بیشترین خرید را در نماد "فملی" داشتند و بعد از آن "وسینا" تقاضای بالایی را از این سمت به ثبت رساند.

حقوقی ها نیز امروز حمایت خود را از صنعت تامین آب ، برق و گاز آغاز کردند و در ادامه در گروه ذغال سنگ تحرک محسوسی داشتند. "امین یکم" امروز بیشترین حمایت را میان نمادهای بورسی از سوی حقوقی ها داشت . همچنین "خاهن" با خرید 41 میلیارد تومانی حقوقی ها جایگاه دوم بیشترین حمایت را به دست آورد.

 

 

نظر شما