شناسهٔ خبر: 28326076 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

استیضاح‌ها را متوقف کنید، فهرست تغییرات را می‌دهم

صاحب‌خبر -

فرزانه آئینی | خبرنگار:

قرار است رئیس‌جمهور بعد از بازگشت از نیویورک دست به قلم شود و فهرست ورودی و خروجی‌های سال دوم کابینه‌اش را به بهارستان ارائه کند. 5 ‌ماه بعد از نخستین انتقادات روحانی از حضور برخی مدیران مأیوس و ناکارآمد در دولت، سرانجام او در برابر سیل استیضاح بهارستان وارد میدان شد و برای جلوگیری از ریزش بیشتر وزرای محبوب و شاید پای کارش در پاستور وعده داده که خودش برای ترمیم کاستی‌ها و نواقص کابینه به‌ویژه تیم اقتصادی‌اش وارد گود خواهد شد. او ظهر یکشنبه و پیش از سفر به نیویورک در پیامی به علی لاریجانی، رئیس مجلس، از او خواسته است که تا بازگشتش از نیویورک روند بررسی استیضاح‌های مطرح در بهارستان را متوقف کند چراکه درنظر دارد فهرست تغییرات مدنظرش را هفته آینده به مجلس ارائه کند. یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس که خواست نامی از او برده نشود، با اعلام این خبر به همشهری می‌گوید: براساس توافق غیررسمی دولت و مجلس قرار است در هفته آینده و به‌احتمال قوی روز یکشنبه دولت فهرستی از تغییرات وزرا را به نمایندگان ارائه کند. معرفی وزرای پیشنهادی دولت برای تصدی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد و دارایی که وزرایشان در مردادماه و شهریورماه گذشته از سوی مجلس برکنار شدند، از یک سو و ایجاد تغییراتی در وزارت راه و شهرسازی و وزارت صمت و وزارت آموزش و پرورش ازجمله تغییراتی خواهد بود که روحانی برای پویاتر شدن تیم اقتصادی‌اش انجام خواهد داد. تا پیش از توصیه رئیس‌جمهور به بهارستان بررسی استیضاح محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت با 70 امضا در نوبت بررسی کمیسیون صنایع و معادن قرار داشت و عزم استیضاح‌کنندگان برای احضار وزیر در صحن علنی جدی بود، اما بعد از وعده روحانی برای ایجاد تغییرات در کابینه، بررسی این طرح از دستور کار کمیسیون خارج شد.

  منتظر فهرست تغییرات روحانی هستیم

 در همین راستا عباس رضیان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن نیز با تأکید بر‌توافق مجلس و دولت برای ایجاد توقف در روند بررسی طرح‌های استیضاحی که در بهارستان در جریان است به همشهری خبر داده که در همین راستا دیروز بررسی استیضاح شریعتمداری در کمیسیون متوقف شد و ما منتظریم تا در اوایل هفته آینده روحانی خود فهرست تغییراتش را به مجلس ارائه کند. نماینده قائمشهر با بیان اینکه براساس توافقی که صورت گرفته تغییر وزیر صمت قطعی است، ادامه می‌دهد: از جزئیات دیگر تغییراتی که قرار است رئیس‌جمهوری بعد از بازگشتش از سفر نیویورک در کابینه اعمال کند و مجلس را در جریان آن بگذارد اطلاع موثقی ندارم. او می‌افزاید: مجلس به‌ویژه نمایندگانی که خواستار استیضاح وزیر صمت بودند به جدیت خواستار ترمیم دولت هستند. اگر وعده روحانی برای ارائه فهرست تغییرات مدنظرش به مجلس محقق نشود دوباره استیضاح شریعتمداری را به جریان خواهیم انداخت. آنچه سبب شد دولت و در راس آن حسن روحانی خواستار توقف موج استیضاح وزرایش از سوی مجلس شود جدیت نمایندگان در استیضاح وزرا بود، چنانچه در فاصله 18روز استیضاح وزرای کار و اقتصاد را به جریان انداختند و با رأی موافق به استیضاح سبب برکناری علی ربیعی از وزارت کار و مسعود کرباسیان از وزارت اقتصاد شدند. در پی استیضاح ربیعی و کرباسیان طرح استیضاح شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، استیضاح محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی‌ با جدیت از سوی بهارستان دنبال می‌شد.

چرایی استعفای شریعتمداری از صمت

بنا به سفارش‌هایی که به نمایندگان رسیده بود پیگیری استیضاح بطحایی به‌دلیل بازگشایی مدارس تا آبان‌ماه به تعویق افتاده بود اما طرح استیضاح شریعتمداری ازسوی هیأت رئیسه برای بررسی به کمیسیون اختصاصی‌اش یعنی صنعت و معدن ارجاع داده شده بود و طرح استیضاح آخوندی از وزرات راه و شهرسازی هم پیش از ظهر دیروز در نشست علنی بهارستان با 50 امضا به هیأت رئیسه ارائه شد.

در چنین فضایی بود که دیروز خبر استعفای شریعتمداری به نقل از الیاس حضرتی از نمایندگان نزدیک به او در راهروهای بهارستان خبرساز شد و هرچند وزارت صمت در فاصله زمانی کوتاهی آن را تکذیب کرد اما خبر استعفای وزیر صمت بازتاب گسترده‌ای در میان نمایندگان داشت. برخی این اقدام شریعتمداری را راه میانبر او برای گریز از تیغ استیضاح مجلس می‌دانستند و می‌گفتند چون جمعی در دولت و مجلس به‌دنبال انتقال او از وزارت صمت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند، شریعتمداری ذکاوت به خرج داده و برای اینکه برچسب برکناری از سوی مجلس در کارنامه او نخورد خودش استعفا داده تا فرصت انتقالش به وزارت کار را از دست ندهد.

به هر روی آنچه عیان است اینکه عزم مجلس در استیضاح وزرا از پایان بهار امسال و در پی بروز ناآرامی‌های اقتصادی و اعتراضات خیابانی مردم به اوضاع بد معیشتی کاملا جدی بود؛ چنانچه حسن حسینی شاهرودی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی هم با تأکید بر جدیت مجلس در ایفای نقش نظارتی‌اش به فارس خبر داده که در شرایط فعلی بنا بود حداقل 7 نفر از وزرا استیضاح شده و در مجلس مطرح شود. به هر حال اتفاقاتی افتاد و تذکر مقام معظم رهبری و همچنین فضایی که در مجلس مبنی بر اینکه باید جو کشور را آرام نگه داشت و دولت را حمایت کرد، حاکم شد و نهایتا این موارد به استیضاح 2 وزیر رسید؛ هرچند افراد دیگری هم هنوز در دستور نیامده‌اند. مجلس استیضاح وزرا را پاسخی به مطالبات مردمی در انتقاد به بی‌ثباتی اقتصادی می‌داند با تأکید بر اینکه چند ماهی منتظر ترمیم تیم اقتصادی دولت از سوی شخص رئیس‌جمهوری بوده اما به‌دلیل سکوت و تعلل رئیس دولت در ایجاد تغییرات خود میداندار عزل وزرای ناکارآمد‌شده‌است.

نظر شما