شناسهٔ خبر: 28325932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

نوذر شفیعی/ تحلیلگر مسائل بین الملل

اجلاس سازمان بین الملل فرصتی برای نشان دادن چهره واقعی ایران

صاحب‌خبر -

صحن سازمان های بین المللی عرصه ارائه دیدگاه ها، چانه زنی ها و دید و بازدیدهای مقامات کشورهای مختلف است و یکی از مهمترین  دلایل وجودی سازمان های بین المللی همین مساله است. در این صحن کشورها دغدغه ها، نگرانی ها دیدگاه ها و رویکردهای خودشان را راجع مسائل مختلف بیان می کنند.

اجلاس مجمع عمومی یکی از مهمترین صحن های سازمان های بین المللی است که درآنجا با حضور نمایندگان کشورهای عضو، رئیس جمهور و مقام های عالی رتبه می توانند دیدگاه کشورشان را درباره مسائل مختلف بیان کنند. بنابراین حضور آقای روحانی از این منظر از اهمیت زیادی برخوردار است.  هر کشور دیپلماسی قوی تر و فعال تری داشته باشد فرصت پیدا می کند تا در شکل رسمی بر سران دولت ها و در شکل غیررسمی بر مردم کشورهای مختلف تاثیر گذار باشد و  حضور آقای روحانی در آنجا فرصتی است که ایران بتواند دیدگاه هایش را درباره مسائل مختلف بیان کند تا چهره واقعی خود را به جهانیان معرفی کند.

اگر کشوی در این صحن ها غایب باشد معنی اش این است که دیدگاه هایش در آن صحنه غایب است و لذا رقبایش آن خلا را به نفع خودشان پر می کنند. بنابراین حضور رئیس جمهوری در سازمان ملل از اهمیت زیادی برخوردار است هم از لحاظ اینکه دیدگاه های ایران را به طور رسمی بیان می کند و هم اینکه در حاشیه و در دیدارهای دوجانبه با مقامات کشورهای مختلف دیدن می کند. از سویی دیگر دیدگاه رئیس جمهوری در رسانه ها و افکار عمومی نیز منتشر می شود و افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد.

علاوه  بر این موارد طیف های نخبه سیاسی و علمی که درآنجا دیدار می کنند نیز از این نشست ها تاثیر می پذیرند. این مسائل با رویکرد تاثیرگذار رئیس جمهوری در این نشست تکمیل می شود.  ایران کشوری بزرگ است و در افکار عمومی جهان به عنوان کشوری مهم در نظر گرفته می شود. جمهوری اسلامی برخلاف خیلی از کشورهای دیگر دارای دیدگاه برای اداره امور جهان است؛ بنابراین ایران باید از منظر کشوری که دارای انقلاب و با آرمان های روشن است با موضوعات برخورد کند. پیشنهادی که قبلا رییس جمهوری در خصوص جهانی عاری از خشونت ارائه داده بود یکی از  پیشنهادات مهم بوده است و باید مجددا مطرح و پیگیری شود.

همچنین شاهد برخی اقدامات تاکتیکی از سوی رئیس جمهوری مثل تاکید بر دیدگاه ماندلا به عنوان یکی از پیام آوران صلح  بودیم که بر دیدگاه کشورهای آفریقایی نسبت به ایران تاثیر گذاشت. ضروری است این اقدامات و رویه در خصوص سایر قاره ها نیز دنبال شود. افراد تاثیرگذاری  مثل گاندی در آسیا یا بولیوار در آمریکای لاتین از پیام آوران صلح بوده اند و بیان دیدگاه های ایران در این خصوص در افکار عمومی در جهان و از بین بردن ایران هراسی  تاثیرگذار خواهد بود. 

ضمن اینکه دست جمهوری اسلامی ایران نیز در طرح مسائل بین المللی باز است؛ چراکه خود ایران نیز به این دیدگاه ها عمل کرده است. به عنوان مثال مذاکره برای حل اختلافات مثل برجام مواردی است که با یک پشتوانه نظری می تواند در تحکیم دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران بسیار موثر واقع شود.

 

نظر شما