شناسهٔ خبر: 28325790 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

مالیات بر عایدی سرمایه هزینه نگهداری دارایی‌های غیرمولد را افزایش می‌دهد

علی ملک زاده

دکتر طغیانی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: استفاده از ابزاری مانند مالیات بر عایدی سرمایه که معمولا برای جلوگیری از سرمایه گذاری در فعالیت های غیرمولد وضع می شود، هزینه نگهداری سرمایه های غیرمولد و سوق پیداکردن جامعه به سمت این نوع سرمایه گذاری ها را بالا می برد. بدین ترتیب مردم به سمت سرمایه گذاری های مولد سوق پیدا می کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر مهدی طغیانی استاد اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با مقاومتی نیوز به بیان دیدگاه های خود درباره مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت.

اصل جلوگیری از فعالیت های غیرمولد در همه جهان

وی در ابتدا با بیان چرایی استفاده از ابزار مالیات برای جلوگیری از سوداگری و رونق تولید گفت: در همه جای دنیا این اصل وجود دارد که ثروت ها و منابع یک کشور باید به تولید و بخش های مولد که برای  اقتصاد  ثمربخش هستند، تخصیص پیدا کند.

دکتر طغیانی گفت: بدین منظور از ابزارهای مختلفی برای تحقق این مهم استفاده شده است. یکی از ابزارهایی که در این راستا در دنیا استفاده می شود، ابزار مالیات است. بدین نحو که با مالیات گذاری بیشتر بر سرمایه ها و فعالیت های غیرمولد به خصوص از حیث اثر و میزان عایدی که ایجاد می کنند.

مالیات بر عایدی سرمایه هزینه نگهداری دارایی های غیرمولد را افزایش می‌دهد

وی افزود: بالاتر بودن میزان عایدی اثر انگیزشی بر روی عوامل اقتصادی می گذارد. سرمایه های غیرمولد باعث می شود افراد احساس کنند می توانند بدون دردسر و با امنیت بالا و ریسک کم در فعالیتها و سرمایه گذاری های غیرمولد به بازدهی خوب و تضمین شده ای دست پیدا کنند.

دکتر طغیانی ادامه داد: استفاده از ابزاری مانند مالیات بر عایدی سرمایه که معمولا برای جلوگیری از سرمایه گذاری در فعالیت های غیرمولد وضع می شود، هزینه نگهداری سرمایه های غیرمولد و سوق پیداکردن جامعه به سمت این نوع سرمایه گذاری ها را بالا می برد. بدین ترتیب مردم به سمت سرمایه گذاری های مولد سوق پیدا می کنند.

مهم ترین قدم شفافیت است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در مورد مهم ترین عمل برای جلوگیری از فعالیت های غیرمولد خاطرنشان کرد: برای انجام این کار مهم ترین قدمی که باید برداشته شود این است که داشتن سرمایه های غیرمولد و نقل و انتقال آن ها شفاف شود. ما الان در گردنه شفافیت قرار داریم. به نظر می رسد تا زمانی که از این گردنه عبور نکنیم نمی توان از رواج فعالیت های غیرمولد جلوگیری کرد.

نقش مثبت مالیات بر عایدی سرمایه در کاهش نوسانات قیمتی

دکتر طغیانی در مورد نقش مالیات بر عایدی سرمایه در کاهش نوسانات قیمتی ابراز داشت: این پایه مالیاتی قادر خواهد بود نوسانات قیمتی را کاهش دهد. زیرا که بخش از نوسانات قیمتی ناشی از سوق یافتن دارایی ها به سمت ایجاد سرمایه های غیرمولد است.

وی افزود: اکنون حتی افرادی که در فضای تولید قرار دارند احساس می کنند که تولید برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید از تولید خارج شده و وارد فعالیت های غیرمولد شوند. زیرا که این فعالیت ها ریسک کمتر و بازدهی خیلی بالایی دارد. وجود چنین مالیات هایی مانند مالیات بر عایدی سرمایه ابزار کنترلی است که در زمانی که هیجانات در بازارها زیاد می شود می توان با استفاده از این ابزار و نرخ های بازدارنده انگیزه تبدیل دارایی ها به سرمایه های غیرمولد پایین آورد.

سیاست های تکمیلی نیز باید در نظر گرفته شود

دکتر طغیانی اظهار کرد: که مالیات بر عایدی سرمایه بخشی از راه حل مشکلات اقتصادی کشور است و باید در ترکیب با سایر سیاست ها پیگیری شود. وی عنوان داشت: باید برای حل مشکل اقتصاد مجموع سیاست ها با هم در نظر گرفته شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: تنها با سیاست های پولی و یا تنها با سیاست های مالی نمی توان اقتصاد را متعادل کرد. لذا این گونه سیاست ها بایستی با یکدیگر ترکیب شوند تا بتوانند اثربخشی لازم را داشته باشد.

ادعای «تهدید سرمایه» با وضع مالیات بر عایدی سرمایه مغالطه است

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در رد این ادعا که مالیات بر عایدی سرمایه موجب تهدید سرمایه است، اظهار داشت: این حرف مغالطه است.

وی افزود: مغالطه ای که این جا صورت گرفته از این باب است که ممکن است یک زمانی گفته شود خواهان وضع مالیات بر داشتن و یا نقل و انتقال یک دارایی هستیم و یا ممکن است گفته شود خواهان وضع مالیات بر ایجاد یک دارایی هستیم و فضای تولیدی در نظر گرفته می شود. این مغالطه با خلط مالیات بر نگهداری دارایی غیرمولد و تولید دارایی به نتیجه ای ایجاد محدویت برای تولید با وضع مالیات رسیده است. در صورتی که مالیات بر عایدی سرمایه برای تولید مانعی ایجاد نمی کند و اتفاقا به تولید کمک می کند.

دکتر طغیانی ادامه داد: اگر این دو وجه با هم خلط نشود می توان به این دید درست رسید که منظور قانونگذار از وضع مالیات بر عایدی سرمایه ناظر به بخش تولید دارایی ها مانند مسکن نیست بلکه ناظر به نگهداری و استفاده سوداگرانه و غیرمولد از این گونه دارایی هاست.

اثر مثبت مالیات بر عایدی سرمایه در مقایسه با احتمال انتقال بار مالیاتی بیشتر است

دکتر طغیانی در مورد ادعای انتقال بار مالیاتی با وضع این گونه مالیات گفت: ممکن است در ظاهر امر این گونه به نظر برسد که بار مالیاتی منتقل می شود اما تجربیات کشورهایی که این مالیات را اجرایی کرده اند نشان می دهد که این طور نیست.

وی در پایان گفت: ممکن است در اوایل وضع قانون اتفاق مذکور رخ دهد اما در نهایت اثر ضدانگیزشی مالیات بر عایدی سرمایه برای عدم سرمایه گذاری در فعالیتهای غیرمولد فعال خواهد بود و نیت نگهداری مسکن با اهداف سرمایه ای و سوداگرانه منتفی خواهد شد. زیرا که مسکن به عنوان یک نیاز اساسی و ضروری مصرفی نباید به شکل سرمایه در بیاید.

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه

نظر شما