شناسهٔ خبر: 28325139 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

رئیس مجمع ملی خبرگان کشاورزی:

قیمت مناسب گندم برای سال آتی ۱۸۰۰ تومان است

رئیس مجمع ملی خبرگان کشاورزی با اشاره به عدم افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در دو سال گذشته، گفت: قیمت مناسب این محصول برای سال آینده کیلویی ۱۸۰۰ تومان است.

صاحب‌خبر -

علی خان محمدی رئیس مجمع خبرگان کشاورزی در گفتگو با مقاومتی نیوز وضعیت تولید و خرید تضمینی گندم در سال آینده را تشریح کرد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به عدم اقتصادی بودن تولید گندم در سال آینده گفت: متاسفانه طی سال های اخیر قیمت این محصول متناسب با هزینه های تولید افزایش نیافته است.

رئیس مجمع خبرگان کشاورزی تصریح کرد: عدم تغییر قیمت گندم طی سال های اخیر، همراه با افزایش تورم منجر به زیان کشاورزان طی دو سال اخیر شده است و این موضوع موجب کاهش تولید خواهد شد.

وی ادامه داد: کمبود سرمایه گذاری در بخش کشاورزی یکی از مشکلات اصلی این بخش بود که متاسفانه طی دو سال اخیر با عدم تغییر نرخ خرید تضمینی گندم، این موضوع شدت بیشتری پیدا کرده است.

ضربه به تامین امنیت غذایی در صورت عدم افزایش قیمت گندم

خان محمدی سپس در مورد تامین امنیت غذایی توضیح داده و گفت: متاسفانه اولین تاثیر عدم تغییر قیمت گندم کاهش تولید این محصول خواهد بود که به احتمال بسیار زیاد در صورت عدم تغییر قیمت گندم برای سال آینده رخ خواهد داد.

این کارشناس کشاورزی افزود: به همین منظور پس از کاهش تولید گندم قطعا امنیت غذایی کشور به مشکل خواهد خورد و دولت در شرایط حساس کنونی باید سراغ واردات برود.

رئیس مجمع خبرگان کشاورزی با اشاره به مظلومیت کشاورزان تاکید کرد: متاسفانه در صورتی که گندم به صورت وارداتی مانند سال‌های 90 و 91 به کشور وارد شود، قیمت آن به صورت نقد و بدون منت پرداخت می شود در حالی که پرداخت به تولیدکننده داخلی با تأخیر است.

وی با اشاره به جهش نرخ ارز و شرایط تحریم ها، گفت: در صورتی که سال آینده قیمت گندم افزایش پیدا نکند دولت برای تامین این مقدار گندم با مشکل مواجه خواهد شد.

نوبخت اطلاعات کافی در خصوص قیمت گندم ندارد

خان محمدی در خصوص دخالت سازمان برنامه و بودجه در تعیین نرخ خرید تضمینی گندم نیز گفت: متاسفانه این سازمان به صورت غیرکارشناسی اقدام به دخالت در خصوص قیمت گندم می کند.

رئیس مجمع خبرگان کشاورزی افزود: چنانچه رئیس این سازمان مشاورین مناسب برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی و گندم داشت، می دانست قیمت گندم بسیار بیشتر از ۱۳۰۰ تومان است.

این کارشناس کشاورزی ادامه داد: خوشبختانه طی سال های اخیر نیز با تلاش های حجتی وزیر جهاد کشاورزی، وضعیت کشاورزان بهبود یافته است، وگرنه با دخالت های غیرکارشناسی قطعا این بخش با مشکلات بسیاری مواجه می شد.

قیمت مناسب گندم برای سال آتی ۱۸۰۰ تومان است

خان محمدی در خصوص قیمت پیشنهادی مجمع ملی خبرگان کشاورزی در خصوص گندم نیز گفت: نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده در نقطه سربه سر باید کیلویی ۱۸۰۰ تومان تعیین شود تا روند تولید ثابت بماند.

وی اظهار داشت: در صورتی که قیمت گندم به صورت مناسب تعیین نشود، علاوه بر احتمال قاچاق گندم، میزان تولید آن نیز قطعا کاهش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام/ غذا و کشاورزی

نظر شما