شناسهٔ خبر: 28324916 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

در چهارمین روز از هفته دفاع مقدس:

هم اندیشی پژوهشگران دفاع مقدس استان کرمان با تجلیل از چهره های شاخص برگزار شد

نشست هم اندیشی نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس استان کرمان که با حضور مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری برگزار و از سه پژوهشگر شاخص استان در حوزه دفاع مقدس تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، سرهنگ پاسدار محمدمهدی ابوالحسنی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان، امروز(۳ مهر)در نشست هم اندیشی نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس استان، که با حضور مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری برگزار شد؛ با قرائت بخشی از پیام مقام معظم رهبری در خطاب به نویسنده توانا-مرتضی سرهنگی- خاطرنشان کرد: در کرمان به واسطه کنگره سرداران شهید در ۲۰ سال اخیر ارتباط خوبی با این نویسنده برقرار شده است.

 

وی افزود: ادبیات پایداری در کرمان شکل گرفت و ۶ کنگره در این رابطه برگزار شد؛ راه اندازی رشته ادبیات پایداری در رشته کارشناسی ارشد از کارهای ماندگاری است که در این رابطه انجام شده و در حوزه پژوهش نیز در کرمان کارهای خوبی شده از جمله اینکه تاریخ نامه دفاع مقدس استان در دست انجام است که ۱۲۸ عنوان کتاب خروجی آن است.

 

ابوالحسنی با بیان اینکه در این تاریخ نامه، نقش استان کرمان در دفاع مقدس در حوزه ها و اقشار مختلف تعریف شده است؛ خاطرنشان کرد: از این ۱۲۸ عنوان ۲۰ عنوان چاپ شده و ۱۱ عنوان در دست چاپ است و در بعضی از این کتالب ها با ۴۰۰-۳۰۰ نفر مصاحبه انجام شده، به طور مثال در جمع آوری نقش مخابرات استان کرمان در دفاع مقدس تاکنون ۴۰۰ ساعت مصاحبه انجام شده است.

 

وی اظهار داشت: برای تألیف آنچه افق کار ما است نیاز به مشارکت همه دست اندرکاران و اهل قلم داریم؛ چند استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان طی ۱۵ سال اخیر بدون چشمداشت با ما همکاری داشتند.

 

دکتر احمد امیری خراسانی، دبیر کنگره ادبیات پایداری استان هم در سخنانی با بیان اینکه کرمان در تمام زمینه ها از جمله نخستین برگزاری کنگره سرداران و ۶۵۰۰ شهید استان که با محوریت سردار سلیمانی برگزار شد؛ خود را خوب نشان داده است؛ گفت: ۴۰ استاد دانشگاه شهید باهنر در زندگینامه بیش از ۱۰۰ سردار شهید همکاری کردند که بعدها به کتاب تبدیل شد و این یک کار ارزشمند بود.

 

وی با تأکید بر اینکه پژوهش و نگارش در مقاطع مختلف آموزش و پرورش باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد؛ ادامه داد: سال ۸۲ اولین گام های انجمن ادبی دفاع مقدس به همت بنیاد حفظ آثار و دانشگاه شهید باهنر برداشته و مقرر شد گذشته فرهنگی استان مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد تا محرز شود این دلاوری های اتفاق افتاده در دفاع مقدس ریشه در آن فرهنگ غنی دارد.

 

استاد دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: اولین جرقه های دانشگاهی برای این مهم زده شد و با راه اندازی رشته ادبیات پایداری، در کشور پیشگام شدیم که الان در ۳۰ دانشگاه معتبر این رشته دایر است؛ همایش ها و شب های شعر و خاطره برگزار می شد و ما تصمیم گرفتیم با انتقال برخی از این کارها به دانشگاه به جنبه پژوهشی آن نیز بیفزائیم، لذا کنگره ادبیات پایداری را برگزار کردیم.

 

وی با افزودن اینکه اولین کنگره را به صورت ملی و بعدی را منطقه ای برگزار کردیم؛ خاطرنشان کرد: تاکنون ۶ کنگره برگزار و مجموعه مقالات جمع آوری شده در قالب کتاب نامه های پایداری به چاپ رسیده که ۶ عنوان از این کتاب ها به زیور طبع آراسته شده است.

 

 

امیری خراسانی با تصریح به اینکه کرمان به عنوان قطب ادبیات پایداری در کشور شناخته شده است؛ اعلام کرد: امسال هفتمین کنگره با عنوان ادبیات تطبیقی پایداری در اسفندماه برگزار می شود.

 

 

در این نشست از دکتر احمد امیری خراسانی، عباس میرزایی و آذر همتی؛ سه نویسنده پیشکسوت دفاع مقدس استان تجلیل شد.

نظر شما