شناسهٔ خبر: 28324477 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بانک جهانی: غزه وارد مرحله فروپاشی اقتصادی شده است

بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود تاکید کرد که اقتصاد غزه در سایه تحریم ۱۰ ساله این منطقه و کمبود نقدینگی در آستانه فروپاشی کامل است و کمک های ارائه شده به این باریکه برای رشد و توسعه کفایت نمی کند و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل قدس آنلاین، در گزارش بانک جهانی آمده است که از هر دو نفر در باریکه غزه یک نفر از فقر رنج می برد و نرخ بیکاری در میان ساکنان این منطقه که اکثریت آنان قشر جوان هستند، به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

گزارش جدید بانک جهانی قرار است ۲۷ سپتامبر جاری در نشست کمیته ارتباط ویژه در نیویورک مطرح شود. این نشست هر ساله دو بار برای کمک به توسعه فلسطین برگزار می شود.

این گزارش بر چالش های خطرناک پیش روی اقتصاد فلسطین متمرکز شده است و نیازهای بخش اقتصاد فلسطین در مرحله آتی را مشخص کرده است.

"مارینا ویس" مدیر و نماینده بانک جهانی در کرانه باختری و نوار غزه در توضیح این گزارش اظهار داشت که اقتصاد غزه به خاطر عواملی همچون جنگ، محاصره و اختلافات داخلی فلج شده است و این باریکه با بحران های انسانی مواجه است و فقر و بیکاری هر روز بیشتر می شود و خدمات عمومی همچون مراقبت های پزشکی، آب و آب و فاضلاب نیز روز به روز وخیم تر می شود و این وضعیت مستلزم ارائه راه حل هایی فوری و پایدار است.

در این گزارش آمده است که اقتصاد نوار غزه به سرعت به سمت فروپاشی پیش می رود و با وجود اینکه محاصره ۱۰ ساله این منطقه اصلی ترین دلیل نابسامانی اوضاع اقتصادی است، اما عوامل دیگری نیز در این مسئله دخیل هستند از جمله مجازات های تشکیلات خودگردان بر نوار غزه، کاهش کمک مالی به این باریکه، کاهش کمک های سالانه آمریکا به نوار غزه و قطع کمک مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی "آنروا". هرچند اوضاع کرانه باختری به اندازه نوار غزه وخیم نیست اما پیش بینی می شود که سرعت رشد اقتصادی در این منطقه نیز در آینده کاهش یابد.

بانک جهانی در ادامه افزود که سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی نوار غزه و کرانه باختری در شرایط فعلی با تکیه بر کمک های خارجی و یا فعالیت های بخش خصوصی که همچنان با محدویت های زیادی رو به رو است و دسترسی به مواد و منابع اولیه ندارد، ممکن نیست، علاوه بر این، اوضاع مالی نامناسب تشکیلات خودگردان نیز موجب شده تا این تشکیلات کمکی آنچنانی را به غزه ارائه ندهد و تمامی این مسائل می تواند زمینه ساز وخامت هرچه بیشتر اوضاع اقتصادی در این مناطق باشد.

ویس تاکید کرد که اوضاع اقتصادی و  اجتماعی نوار غزه بیش از ۱۰ سال است که رو به وخامت نهاده است اما طی ماه های اخیر این روند با سرعت بسیار بالاتری پیش رفته است و به نقطه بسیار وخیمی رسیده است.

بانک جهانی بر ضرورت ایجاد راه حل هایی فوری برای سر و سامان دادن به اوضاع ناگوار باریکه غزه و جلوگیری از وقوع یک فاجعه بزرگ انسانی در این منطقه تاکید کرد.

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

انتهای پیام/

نظر شما