شناسهٔ خبر: 28323678 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افزایش قیمت لوازم التحریر قدرت خرید را کاهش داده است

نمایندگی خراسان رضوی

افزایش قیمت لوازم التحریر قدرت خرید مردم را کاهش داده و امسال مصرف‌ها به حداقل رسیده است و این امر نشان دهنده کنترل و مدیریت میزان مصرف از سوی مردم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مشکلات ناشی از بالا رفتن قیمت ارز سبب رشد چشمگیری در قیمت لوازم التحریر شده است. از این‌رو با آغاز سال تحصیلی جدید قدرت خرید خانواده‌ها به حداقل نیاز رسیده است.

در گزارش میدانی از کسبه و مردم، آنچه مطرح بود قیمت دو برابری کتب درسی و کمک درسی و همچنین افزایش لوازم ضروری مانند دفتر، مداد و خودکار است.

یکی از کسبه بازار لوازم التحریر تایباد گفت: هرسال یک‌ماه مانده به مدارس بازار فروش لوازم التحریر رونق خاصی داشت اما امسال مردم در روزهای پایانی شهریور ماه تنها وسایل ضروری به میزان کم را انتخاب می‌کردند.

وی با اشاره به قیمت بالای کتب درسی اظهار کرد: این افزایش دو برابری قیمت بیشتر خانواده‌ها را ناراضی کرده اما به دلیل ضرورت این کالا حذف آن از سبد خرید میسر نیست.

یکی دیگر از فروشندگان این عرصه گفت: طبق نرخ‌های مصوب شده اکنون لوازم التحریر 60 درصد افزایش قیمت داشته است که این روند صعودی ادامه خواهد داشت و بیشتر کالاهای خریداری شده به فروش نمی‌رسد و این ضرر متوجه کاسب است.

وی اضافه کرد: کرایه بالای ملک مزید بر علت شده و فروش کفاف اجاره را نمی‌دهد، اگر مشکل گرانی برطرف نشود نه تنها خانواده‌ها بلکه کسبه مجبور به تعطیلی مغازه خواهند شد.

یکی از خریداران لوازم التحریر بیان کرد: برای خانواده‌هایی که دارای چند فرزند محصل هستند خرید لوازم التحریر در کنار سایر مخارج تحصیل مانند لباس فرم مدارس و... بسیار دشوار شده است.

وی مطرح کرد: در کیفیت لوازم هیچ تغییری به چشم نمی‌خورد تنها افزایش قیمت ملاک است.

یکی دیگر از مشتریان این بازار گفت: امسال برای خرید ملاک اصلی قیمت پایین به جای کیفیت است، در بازار کنونی نمی‌توان کالای باکیفیت را انتخاب کرد فقط باید با قیمت ارزان‌تر نیاز را برطرف کرد.

وی افزود: در این میان می‌توان بسیاری از وسایل فرزندان محصل در پایه‌های بالاتر را حذف کرد اما نکته ناراحت کننده برای خانواده‌هایی است که امسال علاوه بر شهریه بالای مهدکودک‎ها ملزم به خرید لیست وسایل مورد نیاز با هزینه هنگفت می‌باشند.

بنابر این گزارش میدانی، اکثریت خریداران از وضعیت بازار ناراضی بودند و ابراز کردند گرانی لوازم التحریر، شادی ابتدای سال تحصیلی را از بین برده است و بیشتر خانواده‌ها از فرارسیدن فصل مدارس احساس ناراحتی دارند.

در این میان موضوع ناراحت کننده مربوط به خانواده‎هایی است که برای خوشحال دیدن فرزند خود ناچار به خرید این کالا به قیمت بالا هستند و یا اصلا قدرت خرید ندارند.

لازم به ذکر است، امسال کار بسیار شایسته و خیرخواهانه توزیع بسته‌های مهر تحصیلی از سوی ارگان‌های مختلف در سطح شهرستان بین نیازمندان انجام شد اما چند دفتر، خودکار، مداد و... کفاف سال تحصیلی یک محصل را نمی‌دهد. همچنین بسته‌های توزیع شده به اندازه‌ای نبود که تمام نیازمندان این شهرستان محروم و مرزی را پوشش دهد.

انتهای پیام

نظر شما