شناسهٔ خبر: 28323499 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

صنایع‌دستی

کودک مریوانی پا در کفش بزرگان کرد

کودک 9 ساله مریوانی جا پای بزرگان گذاشته و عنوان جوان‌ترین هنرمند حوزه صنایع‌دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه را از آن خود کرده است.

صاحب‌خبر -

آروین خسپی که از پنجسالگی ساخت کلاش یا همان پاافزار کردی را آموخته، حالا پا به پای پدر و پدربزرگش در این حرفه فعالیت میکند و یکی از 4500 هنرمند کلاشباف مریوان است.

مریوان یکی از شهرهای استان کردستان است که به گفته فریاد حدادیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری این شهر، پاییز سال گذشته بهعنوان شهر جهانی کلاش به جهانیان معرفی و این هنر هم در فهرست آثار جهانی شورای جهانی صنایعدستی به ثبت رسید.

کلاشبافی علاوه بر مریوان که مرکز تولید این کفش محسوب میشود، در شهرهای دیگری همچون سنندج، دیواندره، سروآباد، کامیاران و سقز نیز رواج دارد. این پاافزار، قدمتی 2000 ساله دارد و به این دلیل که مواد طبیعی مانند نخ و چرم در تولید آن به کار میرود، براحتی در طبیعت تجزیه میشود.

در حال حاضر، بیش از 40 هزار نفر از هنرمندان کردستان در رشتههای مختلف صنایعدستی بومی و غیربومی فعالیت میکنند که 14 هزار و 500 نفر از این تعداد در سامانه معاونت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری دارای شناسه فعالیت هستند.

نظر شما