شناسهٔ خبر: 28323333 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ساجدی در گفتگو با خبرگزاری دانشجو:

دوستی ایران با روس‌ها به مرحله استراتژیک رسیده/ کنفرانس تهران برای اولین بار سرنوشت خاورمیانه را رقم زد

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: وقتی نخست وزیر روسیه به ایران می‌آید به عنوان اولین اقدام به دیدار با مقام معظم رهبری می‌رود این نشان می‌دهد که ...

صاحب‌خبر -
محمد ساجدی، کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، در خصوص محکومیت حادثه اهواز در اولین دقایق توسط  ولادیمیرپوتین،  گفت: متحدترین متحد ایران در منطقه و در شرایط فعلی روسیه است من شخصا در سال ۲۰۰۰ با پوتین مصاحبه‌ای داشتم و او صراحتا اعلام کرد ایران جزو دوستان تاکتیکی ماست نه استراتژیک و فردا اگر درهای غرب به سمت شما باز شود همه به سمت کشور‌های غربی می‌روید.

وی ادامه داد:، اما امروز وقتی نخست وزیر روسیه به ایران می‌آید به عنوان اولین اقدام به دیدار با مقام معظم رهبری می‌رود این نشان می‌دهد که دوستی ما با روس‌ها از مرحله تاکتیک به مرحله استراتژیک رسیده است یا زمانی که هواپیمای جنگنده روس‌ها در فرودگاه همدان می‌نشیند و از آنجا مقر داعش را مورد حمله قرار می‌دهد و یا زمانی که آن‌ها از دریای خزر و از روی عرشه‌های ناو کشتی مقر داعش را هدف قرار می‌دهند همه این‌ها نشان دهنده ارتقای روابط ایران و روسیه است.

ساجدی سخن خود را با طرح این سوال ادامه داد که در سوریه چه کسانی روس‌ها را برای مبارزه با داعش جز ایران دعوت کردند؟ و در مقابل چه کسی جز روس‌ها به اسرائیل گفت که ایران و حزب الله جزو عناصر حیاتی در سوریه هستند و از خاک این کشور بیرون رفتنی نخواهند بود.

این کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: گذشته از این اتفاقات روسیه خود از قربانیان تروریست است و جنگ چچن با دولت مرکزی در این کشور قدمت ۲۰۰ ساله دارد.

وی دلیل حضور روسیه در سوریه برای مبارزه با داعش را دیدار سردار سلیمانی با شخص پوتین دانست و یادآور شد: سردار سلیمانی گفته بود اگر کار داعش در سوریه تمام شود آن‌ها اولین جایی که پس از سوریه در آن حاضر خواهند شد قفقاز است و اگر پای آن‌ها به قفقاز برسد روس‌ها دیگر صاحب این منطقه نخواهند بود البته این ادعا، ادعای درستی بود و پوتین هم این مسئله را پذیرفت و بنا شد که ایران در سوریه به شکل زمینی و روس‌ها به شکل هوایی حاضر شوند.

ساجدی با اشاره به حادثه احمقانه رخ داده در اهواز گفت: تروریست‌ها و حامیان جهانی و منطقه‌ای آن‌ها فکر می‌کنند هنرمندانه است که زن و بچه مردم را بکشند این در حالی است که این اقدام به هیچ عنوان ارزش نظامی ندارد.

این کارشناس مسائل روسیه با بیان اینکه روس‌ها نیز درگیر و گرفتار تروریست‌ها بودند، گفت: از این رو همکاری و همدردی با ایران در خصوص محکومیت تروریسم در حقیقت همدردی با خودشان است و نشان دهنده این است که مقامات ارشد روسی این پیام را به ایران می‌دهند که ما با شما در مبارزه با تروریسم و داعش همراه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: این موضع گیری روس‌ها نشان دهنده روابط خوب مسکو – تهران به دلایل سیاسی، اقتصادی، نظامی و اجتماعی است که البته مبارزه با تروریسم یک امر جدی است که جدای از همه مسائل دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرده است.

ساجدی موضع پوتین در حمایت از ایران و مبارزه با تروریسم را موضعی عاقلانه و سنجیده ارزیابی کرد و گفت: پوتین جدای از روابط نزدیکی که با ایران دارد اهل معامله است، اما این به معنی آن نیست که ممکن است ما را به آمریکایی‌ها بفروشد این در حالی است که امروز تمام جاپای آمریکایی‌ها در خاورمیانه امروز در اختیار مقاومت قرار گرفته است و این برای نخستین بار در جهان است که کنفرانس تهران سرنوشت خاورمیانه را رقم می‌زند آن هم بدون حضور آمریکایی ها.

این کارشناس مسائل روسیه ادامه داد: برای اولین بار است که مخالفین آمریکا تحریم آمریکا می‌شوند و درصدد بستن پیمانی با محوریت چین، پاکستان، ایران، روسیه و هند هستند.

وی افزود: به این ترتیب به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها آرام آرام در حال خروج از خاورمیانه اند و ترامپ هم گفته یکی از اشتباهات ما این بود که با وجود هزینه هفت تریلیون دلاری در خاورمیانه تقریبا هیچ به دست آوردیم.

ساجدی در پایان خاطرنشان کرد: اتفاق تروریستی اهواز به نفع ما تمام خواهد شد همان طور که بعد از حمله داعش به مجلس و مرقد امام دستگاه‌های امنیتی ایران انتقام گرفتند قطعا در مورد حادثه اهواز نیز ظرف دو سه روز آینده جواب دندان شکنی به بانیان این اقدام داده خواهد شد.

نظر شما