شناسهٔ خبر: 28323318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه آلمان : راهبرد فشار آمریکا علیه ایران موثر نیست

تهران – ایرنا – «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان معتقد است راهبرد فشارحداکثری آمریکا بر ایران به تنهایی موثر نبوده و خطر بالاگرفتن تنش های منطقه ای را به همراه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از تارنمای خبرگزاری رویترز، ماس در حاشیه دیداری که روز دوشنبه با بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران برای گفتگو در مورد برنامه هسته ای ایران در نیویورک داشت، ضمن اشاره به ریسکی که سیاست فشار حداکثری آمریکا بر ایران برای منطقه به همراه دارد، اضافه کرد: «با سختگیری هیچ چیز بهتر یا راحت تر نشده بلکه به مراتب خطرناک تر و دشوارتر می شود.»
به گزارش این خبرگزاری، طرف های باقی مانده در توافق هسته ای ایران روز دوشنبه توافق کردند که به رغم آن که تحریم های آمریکا در ماه نوامبر (آبان) صادرات نفتی ایران را هدف قرار خواهند داد، به تلاش ها برای تداوم تجارت با ایران ادامه دهند.
به گزارش ایرنا، نشست وزیران خارجه ایران و 1+4 شامگاه دوشنبه دوم مهر 1397 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به ریاست فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور وزرای خارجه ایران، فرانسه، روسیه، چین، انگلیس و آلمان برگزار شد.
این نشست پیش از تلاش آمریکا برای استفاده ابزاری از شورای امنیت و اجرای نمایش علیه ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار بود؛ حمایت اروپا، چین و روسیه از ایران و برجام و انزوای آمریکا را به روشنی به تصویر کشید.
در پایان این نشست وزرای خارجه ایران و کشورهای 4+1 اقدام به صدور بیانیه مشترکی کردند که واجد نکات مهم و قابل توجهی است.
وزرای خارجه در این بیانیه بر اعلام تعهد مجدد کشورهای عضو برجام بر اجرای کامل و موثر این توافق، از جمله در حوزه رفع تحریم ها تاکید کرده و اذعان کردند که رفع تحریم ها و برخورداری ایران از منافع اقتصادی حاصله، بخش کلیدی و حیاتی برجام است.
وزرای خارجه در این بیانیه اظهار تاسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام داشته و در یک مقابله آشکار با تحریم های یکجانبه آمریکا، بر تعهدات خود مندرج در بیانیه قبلی در تاریخ 15 تیر 97 در موضوعاتی همچون حفظ و ارتقای روابط گسترده تر اقتصادی با ایران؛ حفظ و استمرار کانال‌های موثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی تاکید کردند. آنها همچنین تعهد خود را به پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران تکرار کردند.
اروپام**9418 ** 1546

نظر شما