شناسهٔ خبر: 28323253 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

نصری: ایران طلبکارانه وارد نیویورک شد

یک کارشناس روابط بین الملل معتقد است که اجلاس امسال با سال های قبل متمایز است چراکه ایران دست پر و طلبکارانه وارد نیویورک شده است.

صاحب‌خبر -

یک کارشناس روابط بین الملل درباره سفر رئیس جمهور به نیویوک برای شرکت در اجلاس سالانه سازمان ملل، گفت: «سفر امسال رئیس‌جمهور به نیویورک از اهمیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برخوردار است. در سال‌‌های گذشته رئیس‌جمهور٬ وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل٬ جلسات حاشیه‌ای٬ کنفرانس‌های مطبوعاتی٬ مصاحبه‌های تلویزیونی یا سخنرانی‌های خود٬ همواره در موضع «دفاعی» قرار داشتند و می‌‌بایست وقت و نیروی خود را صرف شکستن جو غالب علیه ایران و پاسخ‌گویی به اتهامات٬ شبهات و نیت‌خوانی‌های طرف مقابل می‌کردند.

علی نصری کارشناس روابط بین الملل درباره اهمیت اجلاس این دوره نیز گفت: «امسال - با توجه به خروج یک‌جانبهء آمریکا از برجام علیرغم مخالفت شدید جامعه بین‌المللی - بار اولی است که نمایندگان ایران از موضعی کاملاً «طلب‌کارانه» وارد نیویورک می‌شوند و فضای بین‌المللی نیز همسو و حامی آنهاست. فرصتی استثنایی است تا ایران در جوی متفاوت و فضایی مساعد مواضع حقوقی٬ سیاست‌های خارجی و راهکارهای عملی خود را برای حل چالش‌های کنونی منطقه و جهان تبیین و تشریح کند و دولت آمریکا را به خاطر رفتارهای غیرقانونی و غیر عرفی و نقض عهدهای متعددش در عرصهء بین‌المللی در موقعیت تدافعی و انزوا قرار بدهد. استفاده مناسب از این فرصت نه تنها می‌تواند برای ایران به یک پیروزی سیاسی در مقطع کنونی تبدیل شود٬‌ بلکه جایگاه کلی ایران را نیز در جامعه جهانی به عنوان یک کشور پایبند به حقوق بین‌الملل٬ دیپلماسی٬ عقلانیت و در عین حال مقتدر و دارای قابلیت رهبری٬ ارتقا بخشد.»

این کارشناس در خصوص اهیمت این سازمان در پیشبرد اهداف دیپلماسی کشورمان بیان کرد: «سازمان ملل دارای ظرفیت‌های متعددی است که نباید در پیشبرد سیاست‌های خارجی از آنها غافل بود.

«مجمع عمومی» تنها تریبونی است که نماینده هر ملتی می‌تواند از آن٬ سیاست‌های خارجی و دیدگاههای کلی و پیشنهادات و راهکارهای عملی کشورش نسبت به مسائل روز را به تفصیل و با ترجمهء همزمان به تمام زبان‌های جهان تبیین و تشریح کند. کنفرانس‌های مطبوعاتی در حاشیهء نشست مجمع عمومی فرصتی را فراهم میسازد تا به ابهامات و شبهات پاسخ دهد و فضاسازی‌های منفی رسانه‌ای را تا حدودی خنثی کند.»

علی نصری کارشناس روابط بین الملل در نهایت با اشاره به اهمیت دیدارهای دو جانبه در حاشیه اجلاس افزود: «دیدارهای دو جانبه با سران سایر کشورها امکان مذاکره و رایزنی به منظور تبدیل راهکارهای نظری به سیاست‌های عملی را فراهم میسازد. از این رو٬ رئیس‌جمهور٬ وزیر خارجه و هیئت دیپلماتیک کشور٬ می‌توانند با یک حضور چند روزهء در نیویورک٬ به صورت فشرده٬ حجم زیادی از فعالیت‌های دیپلماتیک را به ثمر برسانند»

نظر شما