شناسهٔ خبر: 28323177 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش/

تلفیق سواد با مهارت زندگی

نصر: «مراکز یادگیری محلی سواد» که از سه سال پیش به همت سازمان نهضت سواد آموزی در کشور فعال و راه اندازی شده، محملی برای ارایه تلفیقی از آموزش سواد همراه با مهارت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، قبل از اسلام، آموزش و پرورش در ایران به شدت طبقاتی بود و فقط عده محدود و خاصی از درباریان و اشراف زادگان از آن بهره مند بودند، اما با ورود اسلام و گسترش فرهنگ اسلامی در ایران، محدودیت های طبقاتی و سنی برای سوادآموزی از میان رفت و با توجه به فرمایش پیامبر اکرم (ص) مبنی بر «ز گهواره تا گور دانش بجوی» و واجب شدن آموختن علم آموزی برای هر فرد مسلمان، سوادآموزی از اهمیتی مضاعف برخوردار شد.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی نیز، امام خمینی، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، با درک عمیق از مشکلاتی ‌که در اثر بی سوادی مردم در جامعه بروز و ظهور می ‌یابد، طی فرمانی بسیج سوادآموزی را صادر کردند.
بر این اساس سازمان نهضت سوادآموزی با هدف با سواد کردن خیل عظیم بیسوادان کشور تشکیل شد.

به تدریج با گسترش روزافزون فناوری ها و نیاز مبرم به آموختن علوم، آموختن مهارت های زندگی و تکنولوژیک در کنار سوادآموزی نه تنها افتخارآمیز بود، بلکه امری اجتناب ناپذیر می نمود، زیرا فناوری جزئی از زندگی روزمره بوده و بدون داشتن دانش آن رفع حوایج روزمره سخت ناممکن شده است.

داشتن مهارت در بهبود شرایط زندگی دنیای امروز نقش مهمی دارد که می توان از مراکز یادگیری به عنوان یک فرصت مناسب برای مهارت آموزی افراد در جامعه نام برد.
بر این اساس با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب، طرح راه اندازی «مراکز یادگیری محلی» به منظور توانمند سازی افراد برای رسیدن به یک زندگی عالمانه و هدفمند در دستور کار سازمان نهضت سوادآموزی در چند سال اخیر قرار گرفته است.

تلفیق سواد با مهارت آموزی
معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه «مراکز یادگیری محلی» منجر به توسعه مهارت ارتباط اجتماعی و بهبود معیشت خانواده ها می شود، اظهار داشت: راه اندازی مرکز یادگیری محلی، زمینه ای برای فراگیری مهارت های زندگی ، مهارت ارتباط با جامعه و یادگیری حقوق شهروندی است.
محمدحسین اشرفی با بیان اینکه گروه سنی هدف سوادآموزی در این مراکز 10 تا 49 سال است، افزود: در این طرح فقط آموزش خواندن و نوشتن هدف نیست، بلکه مقصد اصلی بالا بردن و ارتقای سطح آگاهی های فردی جهت توسعه اجتماعی و اقتصادی است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: مراکز یادگیری محلی علاوه بر آموزش می توانند بستر فراگیری مهارت های اجتماعی و حقوق شهروندی باشند که با مشارکت دادن مردم و سایر دستگاه ها محقق شود.
اشرفی با بیان اینکه میانگین جذب سوادآموز در آذربایجان شرقی بالاتر از میانگین کشوری است، گفت: «مراکز یادگیری محلی» یک تجربه موفق در سواد آموزی بوده و به توسعه مهارت ارتباط اجتماعی و بهبود معیشت خانواده ها از طریق یادگیری مهارت منجر می شود.

وی با بیان اینکه اگر سواد با اقدام عملی همراه باشد، فراموش نخواهد شد، خاطرنشان کرد: در «مراکز یادگیری محلی» با آموزش سواد و حرفه آموزی، سواد از حالت معمول خارج شده و با آموزش مهارت های مختلف کیفیت زندگی افراد ارتقا می یابد.
اشرفی با بیان اینکه یکی از اولویت های سوادآموزی، شناسایی اولیای بی سواد و کم سواد دانش آموزان است، افزود: هر اندازه سطح سواد خانواده افزایش یابد نقش مشارکتی آنها با مدارس بیشتر شده و برنامه های پرورشی و آموزشی بهتری ارائه می شود.
وی با تاکید براینکه برای شتاب بخشی به ریشه کنی بیسوادی نیازمند مشارکت تمامی نهادها هستیم، گفت: سال گذشته 200 نفر آموزش های مهارتی و به خصوص مهارت های هفت گانه رایانه ای را در «مراکز یادگیری محلی» گذرانده اند و امسال هم برای آموزش 400 نفر برنامه ریزی شده است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: طرح توسعه یادگیری محلی بعنوان طرح تلفیق سواد با مهارت محسوب می شود و یکی از رویکردهای اساسی معاونت سواد آموزی است.

آموزش برای همه
رئیس اداره دوره های سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، هدف از تاسیس مراکز یادگیری را در راستای شعار «آموزش برای همه» با رویکرد تقویت مشارکت و مدیریت محلی اعلام کرد و گفت: در این طرح علاوه بر آموزش سواد پایه، دوره انتقال و تحکیم، مهارت های اساسی زندگی ،حقوق شهروندی، مهارت های فردی و اجتماعی و برنامه های فرهنگی و تربیتی نیز ارایه می شود.
فیروز ابراهیمی، مراکز آموزشی را سه مرکز دولتی، مشارکتی و غیردولتی نام برد و افزود: در این مراکز زنان بیسواد علاوه بر یادگیری سواد خواندن و نوشتن، آموزش هایی از قبیل خیاطی و گلدوزی را نیز می بینند.
وی در توضیح هر کدام از مراکز یادگیری خاطرنشان کرد: مرکز یادگیری محلی دولتی یک واحد آموزشی است که مدیر آن از بین کارکنان شاغل فرهنگی با ابلاغ از سوی رئیس آموزش و پرورش منطقه این مسئولیت را بر عهده دارد و محل تشکیل این گونه مرا کز یکی از واحدهای آموزشی، آموزش و پروش است.

ابراهیمی اظهار داشت: مرکز یادگیری محلی مشارکتی با درنظر گرفتن اهداف مشترک سوادآموزی و توافق با سایر دستگاه ها مانند جهاد کشاورزی، کمیته امداد و بهزیستی به صورت مشترک ایجاد می شود.
وی در توضیح مرکز یادگیری محلی غیردولتی نیز گفت: این نوع مرکز با مجوز سازمان توسط مؤسسات و تشکل های غیر دولتی واجد شرایط تأسیس و زیر نظر آموزش و پرورش منطقه اداره می شود.
ابراهیمی ادامه داد: مدیریت، تأمین نیروی انسانی، فضا و تجهیزا ت این مراکز برابر قراردادی که تنظیم و به امضاء می رسد، به عهده مؤسسات مذکور می باشد.

رئیس اداره دوره های سواد آموزی آموزش و پرورش آذربایجان شرقی، با بیان اینکه در این طرح سن مطرح نبوده و حتی فردی که سواد دارد می تواند مهارت بیاموزد، گفت: امسال حداقل 300 نفر در این مراکز آموزش سواد توام با مهارت می آموزند.

از آموزش همزمان سواد و مهارت خرسندم
بتول امینی که در یکی از «مراکز یادگیری محلی سواد و مهارت» را به طور همزمان آموزش دیده است، به خبرنگار ایرنا گفت: من برای آموزش خیاطی و در واقع آموزش مهارت برای گذران زندگی به این مرکز مراجعه کرده بودم، که متوجه آموزش همزمان سواد نیز در این محل شدم.

وی با بیان اینکه از وجود چنین مرکزی در شهرمان خوشحالم و به نوعی غافلگیر هم شدم، اظهار داشت: من از بیسوادی هم به شدت رنج می بردم و فرزندم که کلاس دوم ابتدایی است همواره مرا بخاطر نداشتن سواد مسخره می کرد.

خانم امینی که دوره مقدماتی را سپری کرده و در حال دوره انتقال است، گفت: یادگیری بسیاری از الگوهای خیاطی بدون سواد میسر نیست بنابراین با ذوق و شوق تمام هر دو (سواد و مهارت) را می آموزم.
به گزارش ایرنا، بر اساس سرشماری سال 1395 در آذربایجان شرقی، سطح باسوادی گروه سنی 10 تا 49 ساله استان 93.3 درصد و سطح بی سوادی 5.7 درصد است.

گزارش از: نعمت مرادپور

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما