شناسهٔ خبر: 28322331 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

استانی که ۲۴۶۰ بار بمباران شد/ نامه آیت الله حیدری ایلامی به امام در اوایل جنگ + سند

تعداد بمباران های شهری دو هزار و ۴۶۳ مورد و تعداد حملات و تعداد حملات شیمایی در استان ایلام توسط رژیم بعث 16 مورد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار، استان ایلام با دارا بودن 340 کیلومتر دارای طولانی ترین مرز مشترک با کشور عراق است؛ اولین تجاوز مرزی از راه هوایی در تاریخ 13 فروردین ماه 58 به گمرک بهرام آباد مهران ثبت شده است.

از دیگر حوادث می توان به حادثه ی موسیان در تاریخ 13 مهر 59 و مقاومتهای مردمی به ویژه مقاومت عشایری که در میمک بودند اشاره کرد که در نهایت منجر به عملیات باز پس گیری میمک در 19 دی ماه سال 59 شد.

همزمان با آغا تجاوز رژیم بعث، اولی کانونهای مقاومت مردمی با رهنمودهای آیت الله حیدری ایلامی شکل گرفت؛ نقش مؤثر حجت الاسلام مرحوم شیخ محمد تعمیرکاری، مرحوم حاج عباس سلطانی، مرحوم آیت الله مروارید و 11 طلبه جوان که همگی آسمانی شدند باعث سرافرازی ایران اسلامی در نخستین روزهای دفاع مقدس در استان ایلام مشهود می باشد.

در طول جنگ مردم استان در قالب گروه های رزمی و تیپ 114 و سپس لشکر 11 در 50 عملیات کوچک، متوسط و بزرگ شرکت نمودند. از کل عملیات های مذکور 7 مور آنها خارج استان بوده و مابقی در مرزهای سرزمینی واقع شد.

(والفجر9 ، کربلای 4 ،کربلای 5، کربلای 10، نصر4، نصر8، والفجر 10) از عملیات های گسترده در حوزه سرزمین استان؛ فتح المبین، محرم و کربلای یک و از عملیات های متوسط: والفجر 1 و والفجر 3 را می توان نام برد.

مردم استان با اعزام حدود 35 هزار رزمنده به جبهه های نبرد، تعداد سه هزار شهید، 12 هزار جانباز و 320 آزاده نقش بسیار ارزنده ای را در دفاع از انقلاب اسلامی ایفا کرده اند.

تعداد حملات شیمایی در استان ایلام توسط رژیم بعث 16 مورد، تعداد بمباران های شهری دو هزار و 463 مورد و تعداد حملات و تجاوزات هوایی عراق به شهرها و نقاط مختلف استان ایلام 147 مورد می باشد.

هم اینک بعد از دفاع مقدس همه ساله حدود 200 هزار نفر از مشتاقان سراسر کشور ازیادمان ها و زیارتگاه های استان به ترتیب از شرهانی، نقطه ایثار در قلاویزان، قرارگاه امیرالمؤمنین (ع)، یادمان میمک و سه راهی جندا... بازدید می کنند.

 شهید روح الله شنبه ای اولین شهید پاسدار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایلام می باشد، شهیدی که ۱۱ روز قبل از آغاز جنگ تحمیلی در حالی که گلوله های توپ ۱۲۰ میلیمتری را به سمت دشمن شلیک می‌کرد تا پاسخی به گلوله‌باران دشمن بعثی دهد با اصابت گلوله توپ به سنگرش شهید شد.

تعداد شهدای پاسدار ۲۰۰ نفر بوده که از شهدای برجسته آنها می‌توان به شهیدان والامقام احمد تدین، خسرو پاینده، عبدالصالح امینیان، یادگار امیدی، علی بسطامی، روح الله شنبه ای، غلام ملاحی، عبدالمجید امیدی، علی خانزادی، حمزه چناری، جاسم امامی، علی غیوری، مجید کشکولی، حمیدرضا دستگیر، حجت الله سلیمانی، کاظم فتحی زاده، عباس آقایی، بختیار احمدی، هادی شهبازی، حمزه روشنی، عیسی آستوی، غلام بازدار، هدایت صحرایی و قنبر جم زاده اشاره کرد.

در استان ایلام تعداد ۵۸ خانواده دارای دو شهید به بالا (از ۲ تا ۱۰ شهید) – دو خانواده دارای ۱۰ شهید (ملک پور و غلام زاده) می باشند، تعداد شهدای زن استان ۳۳۲ زن شهیده می‌باشند که از شهدای شاخص می‌توان به شهیدان ربابه کمالی، منیره ولی زاده، حنیف نازی، زلیخا همتی، مهوش پروری و فریبا صابری اشاره کرد.

شهید علی جرایه خردسالترین شهید کشور می باشد که در اولین روز مهرماه ۱۳۵۰ شمسی در سرابباغ آبدانان دیده به جهان گشود و در زمان جنگ تحمیلی عنوان رزمنده بسیجی گردان ۵۰۵ محرم ۱۱ امیرالمومنین علیه السلام سپاه پیوست و راهی جبهه های نبرد با دشمن بعثی گردید تا آنکه در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۶۲ طی عملیات والفجر ۵ در منطقه عملیاتی مهران در دوازده سالگی از ناحیه سر مورد اصابت ترکش خمپاره قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

نامه آیت الله حیدری ایلامی به امام رحمت الله در اوایل جنگ

بسمه تعالی

تهران فوری

محضر مبارک رهبر عالیقدر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی مدظله‌العالی

بعد از عرض سلام و اردت به عرض عالی می‌رساند مدتی است ارتش حکومت بعث عراق در نوار مرزی استان ایلام دست به حمله پراکنده زده، اخیر شدت حملات خود را در یک قسمت از آن که دارای اهمیت استراتژیک و منابع طبیعی، چاههای نفت،اراضی زراعتی و مراتع دامداری می‌باشد، متمرکز و پاسگاه‌ها را یکی پس از دیگری اشغال، آقایان ریاست جمهوری و نخست وزیر و فرماندهان ستاد مشترک نیروهای مسلح از نزدیک محل را بازدید و بررسی و به اهمیت منطقه و نیروی دشمن و شدت حملات او و ضعف قوای خودی و کمبود مهمات و عدم موازنه نیروی زرهی در مقابل دشمن، آگاه، متأسفانه تاکنون اقدام موثری در تقویت و کمک رسانی نشده و تا دیروز ششمین پاسگاه آن نواحی را به اشغال درآوردند با توجه به عرایض بالا و تسامح یا عدم تمکن یا عذرهای دیگر در تاخیر اعزام نیروی کمکی، روح یأس و ارتیاب در مردم محروم این مرز و بوم ایجاد و بیم اشغال قسمت های دیگر از این مناطق حساس و تحکیم پایگاه‌های نظامی و فعالیت‌های تبلیغی و تخریبی و مشکوک در بین عشایر مغلوب و مأیوس می رود.

جامعه روحانیت برای رفع مسئولیت در پیشگاه خدای متعال و این خلق بی دفاع مبادرت به این گزارش نموده، انتظار و استدعای فرمان قاطع به مسئولین کشور و نیروهای مسلح برای نجات این بخش مهم از مملکت اسلامی از چنگال حکومت ملحد بعثی عراق و عمال صهیونیزم و امپریالیسم جهان خوار دارند والا اشغال این قسمت از غرب و فردا لاسامح الله شاهد فاجعه قسمت های دیگر و جنوب کشور عزیزمان خواهیم بود.

از طرف جامعه روحانیت استان ایلام - حیدری

انتهای پیام/

نظر شما