شناسهٔ خبر: 28322236 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای تهران:

وضعیت صدور پروانه و گواهی ساختمانی پایتخت بحرانی است

تهران- ایرنا- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: وضعیت ارائه خدمات صدور پروانه و گواهی ساختمانی بحرانی و وخیم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد سالاری روز سه شنبه در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران همچنین خواستار تسریع در هوشمندسازی کامل فرآیند صدور پروانه و گواهی های ساختمانی شد.
وی خطاب به افشانی تصریح کرد: ارائه خدمات صدور پروانه و گواهی ها در شهر تهران برغم بسترسازی های قابل توجهی که در حوزه هوشمندسازی انجام شده اکنون در بحرانی ترین وضعیت خود قرار دارد.
وی تصریح کرد: طی سال های گذشته، شورای شهر به درستی تصمیم گرفت تا ارائه خدمات حوزه شهرسازی شهر تهران به بخش خصوصی برون سپاری شود.
سالاری افزود: قرار بود با ایجاد دفاتر الکترونیک شهر، حوزه شهرسازی مناطق تعطیل و ستادی در آنجا مستقر شود، چراکه هم 90 درصد مراجعات مردمی به شهرداری مربوط به حوزه شهر سازی بود و هم بیشترین نارضایتی مردم در این حوزه بود.
وی ادامه داد: بنابراین مقرر شد ارائه خدمات حوزه شهرسازی و معماری در یک فرایند رقابتی به بخش خصوصی واگذار شود، اما امروز شاهد هستیم علی رغم وجود دفاتر 123 گانه، نه تنها مراجعات به شهرسازی های مناطق کاهش نیافته بلکه مردم باید علاوه بر مراجعه به دفاتر، به شهرسازی های مناطق نیز مراجعه کنند، و ارائه خدمات بصورت موازی توسط بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام است.
وی با اشاره به طولانی بودن زمان صدور پروانه نیز اظهارداشت: در حال حاضر صدور پروانه و گواهی ها بیش از 6 ماه و بعضا یکسال طول می کشد و این یک وضعیت وخیم است و درخواست دارم شهردار تهران این موضوع را بصورت یک بخشنامه به معاونت شهرسازی و معماری ابلاغ کند.
سالاری خاطرنشان کرد: در شورای شهر طرحی را در این خصوص ارائه خواهیم داد تا موضوع هوشمندسازی کامل فرآیند صدو پروانه که شفاف سازی و کاهش فساد و رانت عملیاتی شود.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از تصمیم گیری های متخلفانه شوراهای معماری خطاب به افشانی بیان کرد: برخی از مناطق طی دو ماه گذشته بعضا 20 الی 40 اضافه طبقه ارائه داده اند در حالی که اکنون در مدیریت شهری اصلاح طلب دیگر نباید شاهد تصمیمات متخلفانه و خارج از ضوابط طرح تفصیلی باشیم.

*اسامی خبرنگاران و رسانه های دریافت کننده طرح ترافیک اعلام شود
عضو شورای شهر تهران از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری خواست اسامی رسانه ها به همراه خبرنگارانی که طرح ترافیک ویژه این قشر را دریافت کرده اند، منتشر کند.
حجت نظری امروز در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران افزود: در تاریخ 6 تیر ماه امسال طی تذکری خواستار شفافیت درباره نحوه توزیع طرح ترافیک خبرنگاران و عکاسان خبری شدم اما معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر خلاف آئین نامه که شهرداری را ملزم به اعلام اسامی خبرنگاران دریافت کننده طرح ترافیک به همراه نام رسانه ای که در آن فعالیت می کنند کرده است صرفا اقدام به اعلام اسامی خبرنگاران کرد.
وی ادامه داد: این اقدام موجب اعتراض جمعی از خبرنگاران در فضای مجازی شد و توضیحات بعدی در مورد عدم انتشار اسامی رسانه ها از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک اعلام شد که چندان قانع کننده نبود.
نظری تصریح کرد: بنده بر حسب وظیفه در صفحه شخصی خود از تمام خبرنگارانی که شرایط استفاده از این طرح را داشته اما نامشان در فهرست اعلام شده ازسوی معاونت حمل و نقل و ترافیک برای دریافت طرح ترافیک نبود خواستم تا مدارک و مستندات خود را برای پیگیری به اینجانب تحویل دهند.
به گفته وی، پس از دریافت این مدارک تمامی آنها را حدود 2 ماه پیش به معاون شهردار تحویل دادم اما تاکنون جوابی از معاونت حمل و نقل و ترافیک به اینجانب و خبرنگاران مذکور داده نشده است.
عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران گفت: ممکن است در این میان گفته شود که تعداد مشخصی سهمیه برای خبرنگاران درنظر گرفته شده و امسال امکان صدور طرح ترافیک جدید برای آنها وجود ندارد اما سوال اینجاست که پس تکلیف آن چند مجوزی که معاونت ابطالشان را اعلام کرد چه شد و چرا از همین تعداد برای صدور مجوز به خبرنگاران و عکاسان خبری واجد شرایط استفاده نشده است.
نظری خاطرنشان کرد: ضروری است با توجه به گذشت نیمی از سال از معاونت حمل و نقل و ترافیک نسبت به رسیدگی و بررسی این مدارک سریع تر تصمیم گیری کند.

* مدیریت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران تعیین شود
رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نسبت به تاخیر در تعیین مدیریت شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران تذکر داد.
الهام فخاری امروز در هشتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: با توجه به اینکه بیش از یک ماه از انتصاب مدیرعامل سابق شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل به سمت شهردار منطقه 20 می گذرد هنوز در خصوص تعیین سرپرست یا مدیر این شرکت اقدامی صورت نگرفته است.
وی اظهارداشت: تاخیر در تعیین تکلیف مدیریت این شرکت و عدم ساماندهی بازارچه های کسب و کار و حیوانات مزاحم صدمات جبران ناپذیری برای شهر به دنبال خواهد داشت.

* درآمد های شهرداری تهران باید به خزانه واریز شود
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: طبق تبصره یکم بودجه سال 97 تمامی منابع درآمدی باید به حساب خزانه شهرداری واریز شود.
مرتضی الویری امروز در هشتاد و نهمین جلسه شورا نسبت به لزوم واریز منابع درآمدی به حساب خزانه شهرداری و حساب های مورد تایید شورا تذکر داد و افزود: به موجب قانون تمام واحد های شهرداری اعم از شهرداری های مناطق، شرکت ها و موسسات وابسته و سازمان های تابعه بایستی منابع درآمدی خود را مستقیما در چارچوب قوانین و مقررات صرفا به خزانه شهرداری و حساب های شهرداری مورد تایید شورا واریز کنند و واریز این وجوه به حساب های متفرقه ممنوع است.
وی ادامه داد: بر طبق اطلاعات واصله، برخی واحد ها این مهم را انجام نداده اند و این امر موجب عدم شفافیت شده است.
الویری تصریح کرد: به شهرداری تهران متذکر می شود مفاد تبصره یک بودجه سال 97 شهرداری تهران را رعایت کند.
وی همچنین گفت: حدود 5 درصد درآمد های غیرنقد شهرداری در 6 ماه نخست سال محقق شده یعنی 200 میلیارد تومان از 4 هزار میلیارد تومان مصوب که این موضوع قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: در این راستا در یک هفته گذشته دستور العمل تحقق منابع غیر نقد از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورا تهیه شده و امیدواریم با تصویب دستور العمل در صحن شورا شاهد تحول جدی در تحقق منابع غیر نقد در 6 ماهه دوم باشیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه نسبت به لزوم واریز منابع درآمدی به حساب خزانه شهرداری و حساب های مورد تایید شورا تذکر داد و گفت: متاسفانه به تبصره یک بودجه سال 97 عمل نشده است. به موجب این تبصره تمام واحد های شهرداری اعم از شهرداری های مناطق ، شرکت ها و موسسات وابسته و سازمان های تابعه بایستی منابع درآمدی خود را مستقیما در چارچوب قوانین و مقررات صرفا به خزانه شهرداری و حساب های شهرداری مورد تایید شورا واریز مکنند و واریز این وجوه به حساب های متفرقه ممنوع است.

* هزینه کرد از حساب های متفرقه تخلف است
رئیس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شوای اسلامی شهر تهران گفت: هزینه کرد از حساب هایی که مورد تایید شورا نباشد از سوی واحد های تابعه شهرداری تخلف است.
سید محمود میر لوحی نیز در تذکر پیش از دستور خود گفت: طبق تبصره بند 12 ماده 80 بودجه سال ۹۷ تمامی درآمد های شهرداری به حساب هایی که با تایید شورای شهر افتتاح می شود باید واریز شود.
وی ادامه داد: در این زمینه باید شهرداری هر چه سریعتر گزارشی از چگونگی اجرای این تبصره ارایه کند.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، اگر موسسات و شرکت های وابسته شهرداری تهران حسابی غیر از این داشته باشند هر گونه هزینه کرد از این حساب ها تخلف است.
تهرام/9343/3225 / 1539 /

نظر شما