شناسهٔ خبر: 28321638 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خوراکی که سرطان روده را مهار می‌کند!

یک محقق واحد علوم تحقیقات گفت: بعد از گرفتن عصاره کامل زنجبیل، اثر آن را مستقیما روی سلول‌های کشت شده سرطان روده بزرگ بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم این عصاره اثر مهارکنندگی برسلول‌های سرطانی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی اثر عصاره کامل زنجبیل بر بیان ژن‌های درگیر در سرطان روده بزرگ را بررسی کرد.

خوراکی که سرطان روده  را مهار می کند!

شهرزاد پدرام جم محقق واحد علوم و تحقیقات گفت: باتوجه به آمار رو به افزایش شیوع سرطان روده بزرگ (کولون) در ایران و لزوم درمان آن در این تحقیق میان بایوتکنولوژی کشاورزی و پزشکی ارتباط برقرار کردیم.

بیشتربخوانید :راهکار های معجزه آسا برای کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان

وی افزود: در این پژوهش تاثیر متابولیت‌های زنجبیل بر بیان ژن PTEN و ژن BCL۲ که در سرطان روده بزرگ درگیر هستند، مورد بررسی قرار گرفت.

پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: مشابه این تحقیق در دیگر ژن‌های درگیر در سرطان روده بزرگ انجام گرفته بود اما بررسی ژن‌های PTEN و BCL۲ برای نخستین بار است که انجام می‌شود.

پدرام جم درباره مراحل و نتایج این تحقیق گفت: بعد از گرفتن عصاره کامل زنجبیل، اثر آن را مستقیما روی سلول‌های کشت شده سرطان روده بزرگ بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم این عصاره اثر مهارکنندگی بر ژن BCL۲ (ژن BCL۲ در مسیر جلوگیری از مرگ برنامه‌ریزی شده سلول سرطانی فعالیت دارد) و اثر افزایش بیان بر ژن PTEN (ژن PTEN موثر در برنامه‌ریزی مسیر مرگ سلول سرطانی است) در سلول‌های سرطان روده بزرگ دارد.

وی اظهار داشت: برای بررسی بیان ژن‌ها از تکنیک Real time pcr استفاده شده و برای تحلیل‌های آماری از نرم‌افزار spss کمک گرفتیم.

این تحقیق در دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی واحد علوم و تحقیقات و در قالب پایان‌نامه به راهنمایی دکتر آسا ابراهیمی و دکتر مهدی رهایی انجام شده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

مهار سرطان روده بزرگ با عصاره زنجبیل

نظر شما