شناسهٔ خبر: 28320058 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

امکان اداره شهر بدون مشارکت مردم نیست

شهردار تهران، فساد را یکی از معزلات جلوگیری از توسعه هر کشوری عنوان کرد و گفت: بدون مشارکت مردم امکان اداره شهر را نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، «محمدعلی افشانی» در جلسه امروز (سه شنبه ۳مهر) شورای شهر برنامه پنج ساله سوم شهرتهران را ارایه کرد و گفت: برنامه توسعه شهرتهران امروز به نمایندگان پارلمان شهری ارایه می شود.

 

شهردار تهران با اشاره به سابقه 70 ساله برنامه ریزی درکشور افزود: در تدوین برنامه 5 ساله شهر تهران تغییرات چشمگیری درنگرش و نظام برنامه ریزی متناسب با برنامه انجام نشده است درحالیکه اجرای برنامه مهمتر ازتدوین آن است.

 

افشانی گفت: برنامه پنج ساله ی سوم در قالب یازده فصل و 91 ماده شامل حکمروایی شهری، هوشمندسازی، محیط زیست، انرژی  و عمرانی تدوین شده است.

 

وی ادامه داد: ریسک پذیری، شفافیت، مشارکت پذیری، توسعه عدالت به سود حکمروایی شهری از اهدافی است که دراین لایحه به آن تاکید شده است.

 

شهردار تهران فساد را یکی از معزلات جلوگیری از توسعه هر کشوری عنوان کرد و گفت: بدون مشارکت مردم امکان اداره شهر را نداریم.

 

افشانی با بیان اینکه لایحه برنامه با اعداد و ارقام کمتری نسبت به لایحه بودجه همراه است بنابراین از ارائه عدد و ارقام در این جلسه خودداری می‌کنیم، افزود: در حکم‌روایی خوب تأکید شده تا در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت‌مندی شهروندان تلاش کنیم.

 

وی با تاکید بر اجرای شاخص‌های حکم‌روایی شهری ، گفت: اجرای این شاخص ها کمک می کند تا شهروندان بتوانند با رضایت بهتر و بیشتری زندگی کنند.

 

شهردار تهران، تنقیح قوانین را یکی از نیازهای اساسی برشمرد و گفت: قوانین زاید زیادی داریم که باید ارزیابی و پایش شوند به عنوان نمونه هنگامی که یک پروانه می‌خواهد صادر شود، از چندین مسیر باید عبور کند بنابراین نیاز  است قوانین بازنگری و اصلاح شود.

 

افشانی، تعیین شاحص های زیست پذیری و رتبه بندی محلات را از دیگر اولویت ها برشمرد و گفت:  ارتقاء کیفیت زندگی و رضایت‌مندی شهروندان در راستای شهر زیست‌پذیر و شهروند مشارکت‌پذیر است.

 

وی با بیان اینکه شهروندان باید در شهر قدرت انتخاب داشته باشند، خاطرنشان کرد: شاخص‌های سلامت و فضای سبز در شهر باید بر اساس استانداردهای بین‌المللی لحاظ شود.

 

وی با بیان اینکه بدون مشارکت مردم امکان اداره شهر را نداریم، تصریح کرد: باید بدانیم مشارکت مردم در اداره شهر از چاه‌های نفت نیز ارزش بیشتری دارد و باید از این ظرفیت برای اداره امور شهر استفاده شود.

 

شهردار تهران، فساد را یکی از معضلات توسعه هر کشوری عنوان کرد و گفت:  هر جا که فساد باشد، توسعه محقق نمی‌شود برای اینکه منابع تلف خواهند شد و رابطه جای ضابطه را می‌گیرد.

 

افشانی درباره شفاف سازی و دسترسی شهروندان به اطلاعات شهری، اظهارداشت: باید سامانه دسترسی به اطلاعات برای شهروندان در حوزه‌های معاملات، مناقصات و ... فراهم شود و نظام مدیریت کیفیت در شهرداری باید مستقر شود.

 

وی با بیان اینکه تا پایان امسال پروانه‌ها هوشمند می‌شوند، خاطرنشان کرد: هوشمندسازی از مهمترین ماموریت‌های شهرداری تهران است و در این راستا تا پایان امسال باید پروانه‌ها را هوشمند کنیم تا نیاز نباشد شهروندان، چندین بار برای صدور پروانه به شهرداری مراجعه کند.

 

افشانی، بازنگری در آیین نامه استخدامی شهرداری تهران، بهینه‌سازی دارایی‌ها را از مهمترین برنامه‌ها در هوشمندسازی فرآیند شهرداری برشمرد و گفت:  آبیاری فضای سبز و سیستم های روشنایی نیز باید کاملا هوشمند باشند.

 

شهردار تهران درباره راهکارهای بهبود و کنترل ترافیک نیز اظهارداشت: در برنامه ۵ ساله سوم شهرداری به موضوع پارک حاشیه ای در راستای کاهش آلودگی هوا و ترافیک توجه شده است.

 

مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ از دیگر مواردی بود که شهردار تهران بر آن تاکید کرد و گفت: در برنامه ۵ ساله سوم راهکاری خوبی در این خصوص ارائه شده است.

 

افشانی با بیان اینکه شهرداری در نظر دارد هر ۶ ماه یک بار گزارشی از تمام دارایی‌ها، درآمدها و هزینه‌ها را منتشر کند، افزود: فرآیند کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدها بر همه ما روشن است و بایستی در طول برنامه در این خصوص اقدام شود.

 

وی با اشاره به اصلاح لایحه درآمدهای شهرداری‌ها، توضیح داد: درآمدهای شهرداری از یک سوم به ۵۰ درصد افزایش یافته و در این شرایط اقتصادی دولت حاضر شد از درآمدهای خود بگذرد و به شهرداری‌ها اختصاص دهد.

 

شهردار تهران درباره ایمنی و مدیریت بحران شهر نیز گفت: بخش قابل ملاحظه‌ای از ساختمان‌ها در شهر فرسوده است و در صورت حادثه شهر را با مشکلاتی مواجه می‌کند و در این خصوص جای نگرانی دارد و حتماً‌ باید اقدامات اساسی صورت بگیرد.

 

افشانی با بیان اینکه باید موضوع معماری نمای ساختمان و زیبایی شهر جدی گرفته شود، گفت: باید طرح ضوابط هماهنگی نمای شهری تدوین شود چرا که ناهماهنگی‌های زیادی در سطح شهر از لحاظ نمای ساختمان وجود دارد و یک شهر ناهماهنگ موجب تشویش ذهن افراد خواهد شد.

 

شهردار تهران درباره برنامه های حمل و نقل عمومی گفت: ۶۳۰ واگن در شورای اقتصاد تصویب شده است که حدود ۸۰۰ میلیون یورو نیاز دارد که با قیمت فعلی یورو ۱۴هزار میلیارد تومان می‌شود و بنده این موضوع را حدود ۶ ماه دنبال کردم.

 

نظر شما