شناسهٔ خبر: 28319695 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ربیعی در گفت‌وگوی مشروح با فارس:

حادثه اهواز تروریستی است نه قومیتی/بی‌ثباتی منطقه خواست آمریکاست

کارشناس مسائل امنیتی گفت: منطقه بی‌ثبات، منطقه خواست آمریکاست. به نظر حادثه تروریستی اهواز بر هم زدن ثبات در منطقه است.

صاحب‌خبر -

علی ربیعی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارشناس مسائل امنیتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، ضمن ابراز تأسف از حادثه تروریستی اهواز گفت: روز گذشته به عنوان یک شهروند خودم را به اهواز رساندم تا به عنوان یک ایرانی همبستگی خود را با هموطنان فارس، عرب و بختیاری‌ خوزستان ابراز کنم.

وی ادامه داد: امروز نقطه قوت جمهوری اسلامی ایران و آنچه که توانسته در ادامه آن منطقه را نیز به سمت ثبات ببرد، امنیت داخلی کشورمان است. ما کشور باثباتی هستیم و همزیستی مسالمت آمیزی داریم و در کنار ثبات خودمان توانستیم عراق و منطقه را نیز با ثبات کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دشمنان می‌خواستند عراق را به ۳ کشور تبدیل کنند و موفق نشدند. آن‌ها حتی در مذاکرات آستانه نیز قصد جداسازی کردستان را از عراق داشتند و در قسمت عرب نشین این کشور نیز می‌خواستند دو بخش شیعه و سنی ایجاد کنند. اگر این اتفاق می‌افتاد مصیبت زیادی منطقه را در بر می‌گرفت.

ربیعی افزود: بعد از آنکه نتوانستند این کار را انجام دهند قصد تغییر قدرت در عراق را داشتند اما جریان فکری‌ مقابل این توطئه که عراق یکپارچه و مقتدر را می‌خواست، اجازه چنین کاری را در این کشور نداد.

کارشناس مسائل امنیتی تصریح کرد: پس از آن سراغ سوریه رفتند تا این کشور را تقسیم کنند و اسرائیل قصد داشت علاوه بر تپه‌های جولان، سرزمین خود را نیز وسعت دهد و یک موقعیت استراتژیک برای خود ایجاد کند اما موفق به این کار هم نشدند.

وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطر نشان کرد: عربستان نیز از سمتی قصد گسترش منطقه تحت الشعاع خود را داشت در آنجا نیز متوقف شد. اقدامات دشمنان در لبنان نیز نتوانست به جایی ختم شود.دشمنان در آن کشور می‌خواستند یک لبنان بی‌خاصیت بسازند اما همه اینها نتوانستند به قصد خود برسند.

ربیعی بیان داشت: من فکر می‌کنم امروز آمریکایی‌ها نیستند که امنیت افغانستان را تأمین می‌کنند بلکه باید از این زاویه مشاهده کرد که ما در ایران ۳ میلیون برادر افغانستانی را شغل دادیم، آمریکا و اروپا اینها را نمی‌بینند، همه این اقدامات باعث ثبات در خود افغانستان شد و اجازه ندادیم جریان‌های مسلحانه افغانستان از ایران عبور کنند لذا این ایران است که ثبات را به افغانستان برده است.

وی اظهار داشت: منطقه بی‌ثبات، منطقه خواست آمریکاست. به نظر حادثه تروریستی اهواز بر هم زدن ثبات در منطقه است.

ربیعی افزود: به عنوان یک کارشناس امنیتی و نویسنده کتاب‌های مطالعات امنیتی این را می‌گویم که این ترور ارزش اطلاعاتی و امنیتی ندارد بلکه حادثه کوری است که همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. در شهرهای اروپایی و آمریکایی دائم اینگونه حوادث را مشاهده می‌کنیم البته ما هم در سال‌های مختلف تجارب چنین حوادثی را داشته‌ایم هر چند این حوادث برای ملت ما تلخ و جانکاه هستنداما خروجی این حوادث تروریستی تقویت نظام است.

وی با تسلیت به خانواده کودکانی که در حادثه تروریستی اهواز به شهادت رسیدند خاطرنشان کرد: نشریات و رسانه‌های بزرگ دنیا تروریسم خوب و بد ایجاد کرده‌اند. بخشی از این اقدامات و ترورها به این دلیل بود که نشان دهند در ایران جنبش قومی وجود دارد.

ربیعی اقدامات مسلحانه در دنیا را دارای دو شکل متفاوت دانست و بیان داشت: یک مدل از اتفاقات مسلحانه در جهان جنبش اجتماعی مسلحانه است، نوع دیگر اما بحث تروریسم؛ که هدایت شده است. 

کارشناس مسائل امنیتی در مورد سر منشاء اقدامات تروریستی در ایران گفت: اقداماتی که در ایران اتفاق می‌افتد ترکیبی از ایدئولوژی غلط، هدایت سرویس‌های اطلاعاتی خارجی و پول کشورهای منطقه مثل عربستان است. اما این موضوعات جنبش‌های قومی نیست.دشمنان می‌خواهند این حادثه را یک حرکت اجتماعی نشان دهند در حالیکه اصلاً چنین اتفاقی نیفتاده است. این ترور از نوع مزدوری است و به اعتقاد من هوشمندی در قبال آن هم بسیار مهم است.

وی در مورد خروج ترامپ از برجام اظهارداشت: من این خروج را مرتبط با بحث اقتصاد آمریکا می‌دانم. اقتصاد آمریکا نیاز داشت که یک کشور چون ایران از فروش نفت خارج شود.  ایران با ثبات که امنیت را به منطقه تشعشع می‌کند نمی‌تواند منفعت بزرگ اقتصادی برای آمریکا به همراه داشته باشد.

ربیعی اضافه کرد: به هر حال برخی مشکلات اقتصادی در دوره‌های اخیر برای سرویس‌های اطلاعاتی مثل آمریکا قابل استفاده شده است اما با کمی خویشتن‌داری، متانت، عقلانیت و آینده‌نگری می‌توان از این مشکلات عبور کرد. باید تصمیمات درستی بگیریم تا فشار کمتری به مردم بیاید. امروز باید حساسیت خود را به ایران اسلامی و بزرگ بیشتر کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما