شناسهٔ خبر: 28319253 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

انتخابی به سبک دهه 90؛ مودریچ و شایستگی هایش برای کسب جایزه بهترین بازیکن سال

سید مسعود شمس قاسمی

فوتبال تنها به آمار محدود نیست.

صاحب‌خبر -

اختصاصی طرفداری- در دنیای آمارها زندگی می کنیم و متاسفانه چشمانمان به جز اعداد و ارقام چیزی را نمی بینند. در سالیان اخیر همیشه برای دادن جوایز فردی به بهترین ها، به غیر از توجه به کیفیت فردی، به آمار و ارقام توجه ای ویژه می شد که در حق خیلی از بازیکنان دیگری که نقش های متفاوتی درمستطیل جادویی فوتبال را داشتند اجحاف می شد. اما این بار فیفا پس از مدت ها طلسم را شکست و به سبک دهه 90، که نگاه های دقیق تر و ویژه تر به بازیکنانی که همیشه در سایه قرار داشتند، جایزه اش را به یک هافبک اهدا کرد. هافبکی که در 33 سالگی بالاخره توانست ثمره هنری که سال ها برای فوتبال خرج کرده بود را بببیند و پس از مسیری سخت و طولانی که طی کرده بود به عنوان بهترین بازیکن جهان در سال 2018 انتخاب شود.

اما فیفا چرا این جایزه را به مودریچ داد در حالی که بازیکنانی به مراتب با آماری بهتری در فصل اخیر حضور داشته اند؟ تیم کالینز فوتبال نویس نشریه بلیچر ریپورت در تشریح فوتبال مودریچ در سال 2014 می گوید.

توصیف دقیق بازی مودریچ می تواند سخت باشد. می توان از صفاتی چون ساده و روان یا آماده و یا کلیشه های فوتبالی از جمله او فشار بازی را کنترل می کند، توپ ها را بازیابی می کند و سیستم تیم را می سازد استفاده کرد.

مودریچ همواره در سالیان اخیر جزو بهترین ها در پست خود بوده است و رئال مادرید بیش ترین نفع را از بودن این بازیکن کروات درترکیب خود برده است. اگر بازیکنی مثل رونالدو در پیشانی خط حمله وجود داشت که توپ را تبدیل به گل می کرد بازیکنی پشت سر او وجود داشت که علاوه بر کنترل خط میانی و تغذیه خط آتش تیم کمک ویژه ای برای خط دفاعی تیمش بود. او دارای چنان خلاقیتی است که حتی در محاصره چندین بازیکن و درپرس شدید قرار می گیرد، به راحتی آن را پشت سر می گذارد و درکوتاه ترین زمان ممکن توپ را به محوطه جریمه حریف و مهاجمین تیمش وصل می کند. در واقع مودریچ در تمامی این سال ها مانند زنجیری است که باعث اتصال خطوط مختلف زمین تیمش شده است. در فصل گذشته لوکیتا موفق شد با رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا و نائب قهرمانی جام جهانی 2018 شود. نقطه اوج او در رقابت های باشگاهی فصل گذشته، فتح سومین قهرمانی پیاپی اروپا با رئال مادرید بود. جایی که او یکی از کلیدی ترین نقش ها را در کنار کروس در این رقابت ها داشت و توانست به عنوان رهبر خط میانی کمک فراوانی برای تیمش باشد مودریچ در 11 دیدار برای تیمش به میدان رفت و در زیر عملکرد کلی او در این رقابت ها را خواهیم دید.

دقایق حضور در زمین پاس دقت پاس دریبل پاس کلیدی تکل موفق جلوگیری از حملات حریف و بازیخوانی
954 622 90 16 9 8 14

اما قهرمانی اروپا پایان کار مودریچ در پایان فصل نبود، چون افتخارات بزرگتری انتظار این اعجوبه کروات را می کشید. مودریچ در جام جهانی 2018، توانست عملکرد خیره کننده ای را از خود به نمایش بگذارد. او در 7 بازی برای تیمش به میدان رفت و آمارش به این ترتیب بود.

دقایق بازی تعداد بازی دقت پاس پاس کلیدی تعداد پاس دریبل تکل موفق گل زده پاس گل جلوگیری از حملات حریف و بازیخوانی
622 7 87 18 422 15 5 2 1 9

مودریچ در این جام تنها 2 گل زد ولی اگر به عملکردش نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که تا چه حد او بازیکن ارزشمندی برای تیمش به شمار می رود. او تا بازی فینال با دوندگی 39/1 مایل بیشترین مصافت طی شده توسط یک بازیکن در جام جهانی را رقم زد. در کنارش به عملکرد خارق العاده او  در دیدار یک چهارم نهایی در برابر روسیه دقت کنید که توانست یکی از بهترین نمایش های ادوار را به عنوان یک هافبک در این رقابت ها به نمایش بگذارد. او در باز پس گیری توپ (15بار) بالاترین آمار را در ادوار جام جهانی به نام خود ثبت کرد.

ضربه به توپ پاس دقت پاس سانتر دریبل ایجاد موقعیت گل پیروزی در دوئل باز پس گیری توپ
140 102 87 10 8 4 4 15

مودریچ کرواسی را به فینال رساند ولی در دیدار پایانی مغلوب فرانسه قدرتمند و نائب قهرمان شد ولی نمایش های درخشان این هافبک کروات از چشم کارشناسان این بازی ها دور نماند و او توانست در عین شایستگی عنوان بهترین بازیکن این رقابت ها را کسب کند.

 مودریچ بازیکنی بوده است که در تمامی این سال ها نقشی تعیین کننده در تیمش داشته است. او دگرگون کننده خط هافبک رئال مادرید در نسل طلایی لوس بلانکوس بوده است. بازیکنی باهوش که با دریبل های سریعش، تکل های فوق العاده اش و با پاس های بیرون پا و داخل پای بی نظیرش اوج خلاقیت را به تیمش اضافه کرده است. اگر به عناوین تیم های او در این سال ها نگاهی بیندازیم همیشه رد پای بزرگی را از او در کسب این موفقیت شاهد خواهیم بود.

او شب گذشته جایزه بهترین بازیکن سال 2018 را پس از یک سال خارق العاده در رده ملی و باشگاهی از فیفا با شایستگی هر چه تمام تر دریافت کرد. انتخابی فوق العاده که پس از مدت ها نشان داد که فوتبال فقط به گل زدن نیست و بازیکنانی ارزشمند همچون مودریچ که هنرشان در قسمت های دیگر زمین تقسیم شده است هم  شایسته تقدیر هستند.

نظر شما