شناسهٔ خبر: 28319151 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

ابراهیمی تشریح کرد:

چرا گوجه فرنگی از 200 به 7 هزار تومان رسید؟

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، توضیحاتی پیرامون گرانی قیمت گوجه فرنگی ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

علی ابراهیمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به افزایش بی رویه قیمت برخی محصولات کشاورزی، همانند گوجه فرنگی تا 7 هزار تومان،گفت: در حال حاضر کشور شاهد نوسان شدید در محصولاتی همانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و هندوانه است و این محصولات یک سال در اوج قیمتی و یک سال در تنزل قیمتی هستند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ایران علیرغم داشتن مزیت  4 فصل و اینکه همیشه امکان استفاده از میوه تازه برای مردم می تواند فراهم باشد، برنامه روشن و دقیقی ندارد، افزود: در سال 96 کمیسیون سفری به  استان بوشهر و هرمزگان داشت که قیمت گوجه فرنگی زیر 200 تومان بوده و کسی در مزارع آن را جمع نمی کرد.

کشاورزی کشور در قالب آمایش سرزمین هدایت نمی شود

وی ادامه داد: کشاورزان با مشاهده این وضعیت سال جاری مبادرت به کشت نکردند، اما مصرف کماکان ادامه دارد که شرایط کنونی حاکم شده است، البته اگر فصل گرما پشت سر گذاشته شود کمی کشت تعدیل می شود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه همه این مشکلات حاکی از این است که کشاورزی کشور در قالب آمایش سرزمین هدایت نمی شود، اظهار داشت: آمایش سرزمین الزاماتی دارد و اگر قرار باشد براساس آمایش سرزمین الگوی کشت داده شود افرادی باید از این موضوع تبعیت کنند، اما زمانی که مردم مالک بلامنازع زمین بوده و هر اقدامی براساس حقوق مکتسبه خود انجام می دهند به نحوی موضوع آمایش سرزمین زیر سوال می رود.

قیمت پایه منطقی برای محصولات اولویت دار در نظر گرفته شود

وی افزود: باید بیشتر از اهرم های تنبیهی و تشویقی استفاده شود و محصولاتی که در اولویت نیستند خود را با بازار تنظیم کنند.

ابراهیمی با اشاره به عدم اجرای آمایش سرزمین، ادامه داد: با توجه به اینکه زمین ها در مالکیت افراد است و هیچ کجای قانون پیش بینی نشده که در کشت و زرع باید از مقررات ابلاغی تبعیت کنند، امکان اینکه در قالب آمایش سرزمین و الگوی کشت مسیری دنبال شود کم است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بهترین راه این است که زمانی که برآورد می شود که در کشور چه میزان نیاز در محصولات کشاورزی وجود دارد، قیمت پایه منطقی برای این محصولات در نظر گرفته شود و باید به قیمت پایین تر کمک و اجازه داده نشود که مصرف کننده ها با قیمت بالاتر مواجه شوند./

پایان پیام

نظر شما