شناسهٔ خبر: 28318413 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برگزاری آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین در مشهد اردهال کاشان

آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین به تاریخ شمسی همزمان با دومین جمعه از ماه مهر در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محمد احترامی، رئیس ستاد آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان در مشهد اردهال شامگاه دوشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: این آیین سنتی مذهبی در روز 13 مهر برابر با 25 محرم الحرام و همزمان با روز شهادت امام سجاد(ع) و روز نیروی انتظامی در آستان مقدس سلطانعلی بن باقر (ع) در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.

وی، پخش مستقیم این مراسم از شبکه های افق، شما، پنج سراسری (تهران) و استان اصفهان را یادآورشد و گفت: پیش بینی می شود بیش از 300 هزار نفر از شهرستان کاشان، استان های اصفهان، مرکزی، قم ، تهران و سایر شهرستان های مجاور و توابع کاشان در این مراسم آیینی شرکت کنند.

به گفته وی، آیت الله سید احمد خاتمی، عضو خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران، سخنران ویژه این مراسم، سید مهدی مرداماد و حاج اسماعیل اخباری نیز از مرثیه سرایان و مداحان این آیین هستند.

رئیس ستاد آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان، حرکت پیاده روی اهالی فین یک روز قبل از برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان برای شرکت در عزاداری این آئین سنتی مذهبی را تاکیدکرد و گفت: این کاروان(با چوبدستی های خود که نمادی از اسلحه و ابزار جنگی در آن زمان بوده است) از صبح روز پنجشنبه 12 مهر از مسجد جامع فین با عبور از میادین و خیابان های اصلی شهر و عبور از راوند به طرف مشهد اردهال حرکت می کنند که در بین راه نیز از طریق ایستگاه های صلواتی خودجوش و مردمی با توزیع نذورات پذیرایی می شوند.
احترامی، تصریح کرد: حرکت پیاده روی حدود 3 هزار نفری در مسیری حدود50 کیلومتری از مسجد جامع فین کاشان تا مشهد اردهال برگزار می شود.

وی اظهارداشت: آئین های سوگواری امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) از چهارم مهر ماه به مدت سه شب قبل از مراسم روز جمعه در این آستان مقدس با حضور هیات های مذهبی فین و کاشان و اطعام سوگواران شهید اردهال برگزار می شود.

برگزاری آیین جمعه جار یک هفته قبل از مراسم قالیشویان

احترامی، همچنین از ویژه برنامه «شب جار» در قالب «شب بیعت با ولایت» خبرداد و افزود: این آیین در شامگاه نخستین پنجشنبه (5 مهر امسال) با حضور آیت الله عبدالنبی نمازی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان در مسجد جامع فین کاشان و اقامه نماز جماعت مغرب و عشا توسط وی برگزار می شود.

به گفته وی، آئین شب جار، مراسمی است که در ایام قدیم بدلیل نبود وسایل اطلاع رسانی جمعی یک هفته قبل از آئین سنتی مذهبی قالیشیویان مردم را با جارزدن به برگزاری این آئین دعوت می کردند.

وی با تاکید بر اینکه این مراسم روح عزادارای و آیین حماسی در شهادت طلبی و جانفشانی در راه دفاع از حریم ولایت دارد گفت: آیین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان تنها مراسمی در کشور است که با توجه به تاریخ شمسی و در دو نوبت تاریخ اصلی شهادت (27 جمادی الثانی) به ماه قمری و ماه شسمی برگزار می شود.

«قالی مقدس» نمادی از پیکر مثله شده شهید اردهال فرزند امام پنجم (ع) است

احترامی گفت: آئین سنتی مذهبی قالیشویان فین کاشان مراسمی است که در آن هزاران نفر از چوب به دستان فین کاشان «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) را از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می برند و شست و شو می دهند.

به گفته وی، حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ایران ماموریت یافت که پس از سه سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در 27 جمادی الثانی سال 116 هجری قمری مصادف با مهرماه حدود 55 سال پس از واقعه کربلا در خطه «اردهال» کاشان به شهادت رسید.
شایان ذکر است: هر سال دومین جمعه از ماه مهر آیین سنتی مذهبی قالیشویان توسط اهالی فین و سومین جمعه مهر ماه نیز با عنوان «جمعه نشلجی ها»،در بزگداشت هفتمین روز شهادت سلطان علی بن باقر(ع) هرسال توسط مردم متدین و ولایتی روستای نشلج با مراسم سوگواری و تعزیه خوانی و حضور دهها هزار نفر از اقصی نقاط میهن اسلامی در آستان مقدس این امامزاده واحب التعظیم در مشهد اردهال کاشان برگزار می شود.
آئین سنتی مذهبی قالیشویان به عنوان میراث جهانی ناملموس ایران به ثبت یونسکو رسیده است و تنها آئینی مدهبی است که بر اساس تاریخ هجری شمسی برگزار می شود
مشهد اردهال در 45 کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

 

انتهای پیام/م

 

 

نظر شما