شناسهٔ خبر: 28315808 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

ماشین ترور سعودی؛

انتشار کتاب جدیدی که پرده از اسرار عربستان سعودی برمی‌دارد

"پیِر کانِسا" کتابی با عنوان "ماشین ترور سعودی: آشکار شدن حقیقت درباره اسلام رادیکال و عربستان سعودی" منتشر کرده است که به زوایای تاریک حاکم بر این کشور و چگونگی تعامل آن با سایر ملل می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

العالم _ عربستان سعودی

در معرفی این کتاب آمده است: دیپلماسی مذهبی عربستان سعودی، نقطه‌ای تاریک و عجیب را در تحلیل رادیکالیسم تشکیل می‌دهد که امروزه بر اسلام و خاورمیانه تأثیرگذار است. چرا سلفی گرایی، متعصب‌ترین و فرقه‌گرایانه‌ترین جنبش در اسلام تا این اندازه رواج یافته است؟ از میان تمام جنبش‌های رادیکال مذهبی که در کره زمین ظهور کرده‌اند، سلفی گرایی تنها جنبشی محسوب می‌شود که از حمایت مداوم یک کشور دارای ابزارهای وسیع، عربستان سعودیِ دارای نظام پادشاهی، برخوردار بوده است.

در ادامه معرفی این کتاب آمده است: این مطالعه که متولیان آن می‌خواهند بدون نام بمانند آشکار می‌کند هر دو طرف این کشور پادشاهی، شاخه مصالحه‌طلب تبار سعود و سلفی‌گرایی مروج خشونت که مبلغ تروریسم است، چطور طی دهه‌ها یک استراتژی مذهبی را برای چیرگی بر جامعه مسلمانان و غرب توسعه داده است؛ بی‌آن‌که کسی آن را دشمن فرض کند. یکی از نمونه‌های بارز این استراتژی، فقدان هرگونه تحریم و یا اتهام‌زنی از سوی جورج دابلیو بوش -- رئیس‌جمهور اسبق آمریکا -- پس از حملات 11 سپتامبر بر ضد عربستان سعودی است؛ آن هم در شرایطی که 15 نفر از عاملان حمله سعودی بودند. تأثیر این کشور پادشاهی عمدتاً شناخته‌شده نیست؛ اما از طریق تأمین بودجه مدارس، دانشگاه‌ها و مساجد محافظه‌کار و تندرو و همچنین سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی بین‌المللی، بدون شک در جهان اسلام نقش یک بازیگر مهم را ایفا می‌کند. اما پس از سال‌ها تأمین بودجه تندروها در سایر کشورها، عربستان سعودی حالا در قلمرو خودش احساس خطر می‌کند: غولی که سعودی‌ها متولد کرده اند، بر ضد خودشان شوریده است.

این کتاب 240 صفحه‌ای را "اسکای هورس پابلیشینگ" امروز (25 سپتامبر) منتشر کرده و علاقمندان می‌توانند آن را از وبسایت آمازون خریداری کنند.

نظر شما