شناسهٔ خبر: 28315438 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

تا 18 ماه دیگر صورت‌ می‌گیرد؛

بهره‌برداری از فاز اول بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای ایران در چابهار

‌مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار چابهار گفت: بزرگ‌ترین و مجهزترین مجتمع گلخانه‌ای ایران قرار است با مشارکت فنی و تکنیکی یک شرکت به ‌نام هلندی و با سرمایه‌گذاری 500 میلیون یورویی در منطقه آزاد چابهار ساخته شود.

صاحب‌خبر -

‌عبدالرحیم کردی گفت: این گلخانه در چهار فاز و ظرف ۳ سال به‌بهره‌برداری کامل می‌رسد ضمن آنکه فاز اول آن‌هم ظرف ۱٫۵ سال آینده به ‌بهره‌برداری می‌رسد؛ مقرر شده هر ۵۰ هکتار این گلخانه سالانه به‌بهره‌برداری و تولید برسد.

به گزارش تجارت‌نیوز،کردی افزود: بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای ایران فعلا در منطقه آزاد ارس با تمرکز بر صادرات آسیای میانه و قفقاز در حال بهره‌برداری است که گلخانه چابهار هم به‌لحاظ تجهیزات و هم به‌ لحاظ میزان سرمایه‌گذاری در صورت احداث، بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای ایران می‌شود.

کردی گفت: روزانه پس از احداث ۲۰۰ تن محصولات گلخانه‌ای شامل گوجه‌فرنگی، گل‌رز، فلفل‌رنگی، خیارخاردار، توت فرنگی، کدو و بادمجان و سبزیجات تولید می‌شود و به‌دلیل بالابودن قیمت‌ محصولات تولیدی همگی از راه دریا به عمان و سپس به کشورهای حاشیه خلیج فارس ارسال می‌شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: چابهار به دلیل دسترسی سریع به آب‌های آزاد اقیانوس هند و آب و هوای مطلوب قابلیت تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای شبه قاره هند از نپال تا پاکستان را دارد و به‌سریع‌ترین راه ممکن می‌تواند محصولات گلخانه‌ای را از طریق بندر چابهار که بندری نسل سوم در آینده خواهد شد، صادر کند.

کردی تاکید کرد: با توجه به دو ویژگی دسترسی سریع و آب‌وهوای مطلوب؛ عملیات احداث بزرگ‌ترین گلخانه ایران و بزرگ‌ترین گلخانه‌ای تمام شیشه ‎ ای مدرن جهان با تکنولوژی شیرین‌سازی آب‌های عمان با سرمایه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورو اخیرا در منطقه آزاد چابهار شروع شده است‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: این گلخانه با مشارکت فنی و تکنیکی شرکت هلندی دالسم که از شرکت‌های به‌نام جهان در احداث گلخانه‌های نوین است و در بیش‌از ۱۰۰ کشور جهان تجربه ساخت گلخانه را دارد در منطقه آزاد چابهار ساخته می‌شود؛ گلخانه چابهار بزرگ‌ترین و مجهزترین گلخانه ایران و بزرگ‌ ‎ ترین گلخانه‌ای تمام شیشه ‎ ای مدرن جهان است که با روشی کاملا نوین احداث خواهد شد، ضمن آنکه این گلخانه بزرگ‌ترین گلخانه‌ای است شرکت دالسم در تجربه کاری خود تاکنون در سرتاسر جهان ساخته است‌.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار خاطرنشان کرد: محصولات مجتمع گلخانه‌ای چابهار عمدتا از راه دریا به کشورهای هدف در حاشیه‌خلیج فارس و دریای عمان صادر می‌شوند و همین یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد چابهار است که دسترسی را سریع می‌کند؛ شرکت دالسم هم‌اکنون از گلخانه‌های اروپایی خود محصولات را با هواپیما به کشورهای حوزه خلیج فارس می‌فرستد که با ساخت گلخانه دسترسی سریع و آسان و با قابلیت توجه پذیری بالای اقتصادی برای ارسال محصولات گلخانه مدرن این گلخانه فراهم می‌شود.

 

منبع:ایسنا


نظر شما