شناسهٔ خبر: 28315283 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

واکنش ها به ارسال سامانه اس300 به سوریه

وزیر دفاع روسیه با وجود مخالفت های آمریکا و رژیم صهیونیستی از ارسال سامانه دفاع هوایی اس-300 به سوریه طی دو هفته آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
سرگئی شویگو گفت: مراکز فرماندهی نظامیان سوریه و واحدهای دفاع هوایی سوریه نیز به سامانه های کنترل خودکار مجهز خواهند شد.
شویگو افزود، سامانه های پیشرفته دفاع هوایی، هویت همه هواپیماهای روسیه را تضمین و به مدیریت تمرکز یافته نیروها و تجهیزات دفاع هوایی سوریه کمک خواهد کرد.
میخائیل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز ارسال سامانه دفاعی اس- 300 به سوریه را حق حاکمیتی دمشق و مسکو دانست. این در حالی است که، رئیس شورای امنیت ملی کاخ سفید خواستار بازنگری روس ها در فروش سامانه اس 300 به سوریه شد.­
جان بولتون گفت: روسها با فروش سامانه  اس -300 به سوریه، بطور قابل ملاحظه ای تنش را تشدید می کنند.  پیشتر رژیم صهیونیستی نیز انصراف روسیه از تجهیز سوریه به سامانه  اس 300 را خواستار شده بود.
روسیه پس از سرنگونی یک فروند هواپیمای این کشور در خاک سوریه تصمیم به ارسال این سامانه موشکی به سوریه گرفت. مسکو، رژیم صهیونیستی را عامل این حادثه اعلام کرده است.   موشک های اس-300 روسیه دارای سامانه های شناسایی حملات هوایی با برد بیش از 250 کیلومتر بوده  و به طور همزمان می تواند چندین هدف هوایی را رهگیری کند.
واکنش ها
واشنگتن به این تصمیم روسیه واکنش نشان داد و آن را عاملی برای تنش دانست.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز دوشنبه اعلام کرد روسیه تا 15 روز دیگر سامانه های ضد هوایی اس-300 را به ارتش سوریه تحویل خواهد داد تا در چارچوب حادثه سقوط هوایپمای روسیه توانایی مبارزه ارتش سوریه تقویت شود.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خبری در نیویورک گفت: با روسها درباره بحران سامانه موشکی اس سیصد گفتگو خواهیم کرد و اجازه هیچ اقدامی را که منافع ما را تهدید کند، نخواهیم داد!

مشاور امنیت ملی کاخ سفید خواستار بازنگری روس ها در فروش سامانه اس 300 به سوریه شد.­
جان بولتون در حساب توئیتری خود نوشت: اگر گزارش رسانه ها صحت داشته باشد، روسها با فروش سامانه اس -300 به سوریه، بطور قابل ملاحظه ای تنش را تشدید می کنند و ما امیدواریم که آنها در این امر بازنگری کنند!

سفیر سوریه در مسکو: برای مقابله با رفتار تجاوزگرانه اسرائیل به اس-300 نیاز داریم

ریاض حداد سفیر سوریه در مسکو تاکید کرد کشورش برای حفاظت از خود در برابر اقدامات تهاجمی اسرائیل و مقابله با رفتار بیشرمانه رژیم تل‌آویو به سامانه موشکی اس-300 روسیه نیاز دارد.
سفیر سوریه در مسکو در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن تسلیت حادثه سقوط هواپیمای نظامی روسیه و کشته شدن پانزده نظامی این کشور در سوریه تصریح کرد برای دمشق که باید به رفتار بیشرمانه اسرائیل و اقدامات تهاجمی آن بر ضد سوریه پایان دهد، مجهز شدن به سامانه های موشکی زمین به هوای اس-300 امری ضروری است.
ریاض حداد سرنگونی هواپیمای نظامی روسیه و کشته شدن نظامیان روس در خاک سوریه را نتیجه رفتار وقیحانه رژیم اسرائیل و تهاجم این رژیم به خاک سوریه دانست.
وی تصریح کرد اسرائیل در حملات خود به خاک سوریه مراکز تحقیقاتی و اماکن غیرنظامی را هدف قرار می دهد. این اقدام نشان می دهد که اسرائیل سیاست تروریسم دولتی را در پیش گرفته است و از گروههای تروریستی فعال در سوریه حمایت می کند تا مانع از شکست آنها شود.
حداد تصریح کرد سوریه حق دفاع از سرزمین خود و استفاده از همه ابزارها را برای پاسخ دادن به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل دارد. به همین علت سوریه برای پایان دادن به اقدامات تجاوزگرانه اسرائیل، به سامانه موشکی اس-300 روسیه نیاز دارد.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است فراهم کردن سامانه های پیشرفته تسلیحاتی به بازیگران مسئولیت ناپذیر سبب افزایش خطرات در منطقه می شود.
***
پايگاه اينترنتي روزنامه راي اليوم لندن در مقاله اي به قلم عبدالباري عطوان نوشت: ما چهار روز قبل در اين روزنامه پيش بيني كرديم كه ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه  پاسخ اهانت اسرائيل را خواهد داد. اسرائيل سبب ساقط شدن يكي از جنگنده هاي روسيه و كشته شدن پانزده نظامي سرنشين اين هواپيما شد.  گفتيم كه روسيه يا از طريق تهديد به ساقط كردن جنگنده هاي اسرائيلي در آسمان سوريه بطور مستقيم پاسخ خواهد داد يا اينكه سامانه موشكي « اس سيصد» را در اختيار نيروي هوايي سوريه قرار خواهد داد تا اين ماموريت را انجام دهند. تاكيد كرديم سوريه بزرگترين برنده در اين بحران خواهد بود و بسياري درباره اين نتيجه گيري ابراز ترديد كردند و برخي گفتند رئيس جمهور روسيه پاسخ نخواهد داد زيرا از نتانياهو مي ترسد و بر روابط قوي با اسرائيل اصرار دارد.
روز گذشته پوتين تلفني با بشار اسد همتاي سوري اش گفتگو كرد و به وي خبر داد سامانه موشكي « اس سيصد» را طي دو هفته آينده در اختيار نيروي هوايي سوريه قرار خواهد داد. اين سامانه موشكي پيشرفته و ضد هواپيما است.
مهمتر از اين ژنرال سرگئي شويگو وزير دفاع روسيه در يك نشست خبري اعلام كرد اين موشكها بسيار پيشرفته است و مي تواند اهداف هوايي را از فاصله دويست و پنجاه كيلومتري هدف قرار دهد و ساقظ كند يعني اگر از آسمان لبنان حمله اي انجام شود همانطور كه بارها جنگنده هاي اسرائيلي از آسمان لبنان براي حمله به اهداف سوري و ايراني در عمق سوريه استفاه كردند،  اين سامانه قابل استفاده است.
ژنرال شويگو همچنين تاكيد كرد كشورش سيستم مكانيزه كنترل را كه بطور انحصاري در اختيار ارتش روسيه است به نيروي هوايي سوريه خواهد داد كه از طريق آن مديريت مركزي پدافند هوايي سوريه مي تواند همه جنگنده هاي روسي را در آسمان شناسايي كند و مهمتر از اين روسيه مي تواند در ارتباطات راديويي هر هواپيماي جنگي كه سعي دارد از فراز مديترانه به سوريه حمله كند، پارازيت ايجاد كند.
پوتين عذرخواهي بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل را درباره نقش اين رژيم در ساقط كردن هواپيماي «ال 20» را نپذيرفت و عرض تسليت به مناسبت كشته شدن پانزده افسر اطلاعات سوار بر اين جنگنده را رد كرد و پاسخ قاطعي به اين گردنكشي اسرائيل و تعامل  بي پروا با قدرت بزرگ يعني روسيه و  به خطر افكندن جان افسران و نظاميانش داد. اين پاسخ از طريق تحويل دادن موشكهاي « اس سيصد» به سوريه انجام مي شود. تحويل اين موشكها به معني پايان بافتن رجز خوانيهاي اسرائيل در آسمان سوريه و لبنان است و اين تحولي غافلگيركننده است كه هيچ كس انتظار آن را نداشت.
هر كس از متن صورتجلسه ملاقات ميان فرمانده نيروي هوايي روسيه با همتاي اسرائيلي اش در مسكو كه بطور عمدي فاش شده با خبر شود، پي مي برد كه تا چه اندازه روسيه از اين اقدام اسرائيل خشمگين شده است. اين جلسه بيست و يك دقيقه طول كشيد كه با درگيري لفظي همراه بود و ژنرال روسي بدون اينكه با هيات اسرائيلي خداحافظي كند جلسه را ترك و  تهديد كرد هر هواپيمايي به ساحل سوريه نزديك شود فورا منهدم خواهد شد و براي به چالش كشيدن اسرائيل دوازده فروند جنگنده سوخوي «اف سي و پنج» به اين سواحل فرستاد. اين جنگنده هاي روسي عملا روانه شدند و هيچ جنگنده اسرائيلي از روي ترس و وحشت  متعرض آنها نشد.
پوتين با اسرائيليها بسيار تعارف كرده بود و به خواسته هاي آنها براي تحويل ندادن موشكهاي  « اس سيصد» به سوريه پاسخ مثبت داد با اينكه قرارداد فروش اين سامانه بين يكديگر امضا شده بود و افسران سوري براي چگونگي استفاده از اين سامانه آموزش ديده بودند. استدلال اسرائيل اين بود كه اين موشكها تهديدي براي امنيت اسرائيل است.
اويگدور ليبرمن وزير جنگ اسرائيل كه طي سه روز گذشته هيچ صدايي از وي شنيده نشد چند سال قبل تهديد كرده بود جنگنده هاي اسرائيلي هر سامانه موشكي از نوع  « اس سيصد» را كه ارتش سوريه دريافت كند، منهدم خواهد كرد. آيا هنوز وي بر سر قولش است و جنگنده ها را براي انهدام اين سامانه به سوريه خواهد فرستاد؟
فكر نمي كنيم ليبرمن و رئيس او نتانياهو بتوانند وارد  اين مقابله با روسيه شوند. آن دوره كه جنگنده هاي اسرائيلي وارد آسمان سوريه مي شدند و اهدافي را در عمق سوريه هدف قرار مي دادند و سالم باز مي گشتند ديگر گذشت . ما فكر مي كنيم رئيس جمهور روسيه دروغ نمي گويد و حرف مي زند و به آن عمل مي كند و كاسه صبرش از دروغها و فريبكاريها و گردنكشي اسرائيل لبريز شد و گرچه دير به اين باور رسيد باز بهتر از اين است كه هرگز به چنين باوري نمي رسيد.
اسرائيل به شدت نگران است و چنان سيلي محكمي از روسيه خورد كه به سبب غرورش هيچگاه فكرش را هم نمي كرد. علاوه براين يكي ديگر از نگرانيهاي آن موشكهاي «حزب الله» و ايران و سوريه است و «حماس» را نيز در نوار غزه فراموش نمي كنيم و تعجب نمي كنيم متحدان عربي اسرائيل نيز در نگراني دو گانه با اسرائيل شريك هستند. نخستين نگراني به سبب وضع اسفباري است كه اسرائيل پيدا كرده است و دومين نگراني هم بازتابهاي منفي آن بر طرح آن در سوريه براي ساقط كردن نظام سوريه است.
سوريه كه طي هفت سال گذشته خشم خود را فرو خورد و دردهاي رابطه روسيه و اسرائيل و نقش آن در محروم سازي سوريه از داشتن سامانه دفاعي  « اس سيصد» را تحمل كرد، شايد از اين بحران پيروز خارج شده باشد.
آنچه درباره سوريه گفته مي شود درباره متحدش ايران نيز بطور جزئي يا كلي و به صورت موقت يا دائم مصداق دارد. ائتلاف ايران و روسيه قدرتمند مي شود و از حيث راهبردي در چند موقعيت به يكديگر نزديك مي شوند و نمونه آن برگزاري نشست سه جانبه اخير در تهران براي بررسي آينده ادلب است كه پوتين و روحاني در يك سنگر و رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه در سنگر ديگري قرارداشتند.
بعيد نيست اين بحران بين روسيه و اسرائيل بعد از مدتي كوتاه يا طولاني مهار شود گرچه برخي كشورهاي عربي بر توبيخهاي نتانياهو مرهم  مي گذارند و به عنوان متحد قدرتمند به آن مي بالند اما اين  احمقانه است كه تصور كنيم روسيه تانكها و جنگنده هايش را براي آزادسازي فلسطين بسيج كند. روسيه قدرت بزرگي است كه داراي منافعي است و مشكل به خود ما عربها باز مي گردد كه گمراه شديم و نمي دانيم منافع ما در كجاست.
هر نوع مصالحه بين روسيه و اسرائيل براي تل آويو پر هزينه خواهد بود و از اقدام تركيه در ساقط كردن جنگنده روسي درس گرفتيم كه ساقط كردن هواپيماهاي روسي كار آساني نيست كه پيامدهاي بدي نداشته باشد و بتوان آن را با عذرخواهي صوري مهار كرد. امروز رئيس جمهور متفاوتي بر روسيه حاكم است كه فارغ التحصل «كا گ ب» است و مي خواهد عظمت روسيه را احياء كند و انتقام فروپاشي شوروي را بگيرد و نمي تواند به مدت طولاني از اين واقعيت غافل شود كه اسرائيل مطمئن ترين متحد آمريكا و شريك آن در همه جنگها و توطئه هايش است.
صداي نفس راحتي كه دمشق مي كشد و همچنين صداي درد و پشيماني تل آويو را راه دور احساس مي كنيم.

برچسب‌ها:

نظر شما