شناسهٔ خبر: 28315226 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

بیرانوندی پاسخ داد:

موانع پیش‌روی رهایی از ارزشیابی سنتی در مدارس ابتدایی کدامند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با استقبال از حذف آزمون و رتبه در مدارس ابتدایی، گفت: رها کردن شیوه ارزشیابی سنتی در مدارس ابتدایی با موانعی رو به رو است.

صاحب‌خبر -

محمد بیرانوندی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با استقبال از حذف نمره، درس و رتبه از مدارس ابتدایی و رفتن دانش‌آموزان به سمت اینکه در مدرسه زندگی و لذت یادگیری را تجربه کنند، گفت: به‌یقین برای تغییر وضعیت آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش باید رویکرد ارزشیابی را نیز تغییر داد چرا که تعلیم و تربیت درست به معنای تربیت شهروندی است که به قوانین و حقوق شهروندی واقف است بنابراین باید از ارزشیابی رتبه‌ای و نمره‌ای به سمت توصیفی و تحلیلی رفت.

هنوز رگه‌های بسیاری از آموزش سنتی در میان معلمان ابتدایی دیده می‌شود

نماینده مردم خرم‌آباد و دوره در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزشیابی توصیفی و تحلیلی سبب می‌شود دانش‌آموز درگیر انجام رفتارهای خوب شود و در ادامه لذت یادگیری جای ترس و واهمه از آن را بگیرد، ادامه داد: متاسفانه هنوز رگه‌های بسیاری از آموزش سنتی در میان معلمان ابتدایی دیده می‌شود چراکه آن‌ها سال‌ها براساس همان شیوه‌های سنتی تدریس کرده‌اند و باوجود گذراندن دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و آشنایی با روش‌های جدید همچنان به سمت همان روش‌های ارزشیابی گرایش دارند.  

رها کردن شیوه ارزشیابی سنتی در مدارس ابتدایی با موانعی رو به رو است

وی با اشاره به اینکه رها کردن شیوه ارزشیابی سنتی در مدارس ابتدایی با موانعی رو به رو است چراکه معلمان آن را شیوه و ابزاری برای تنبیه، تشویق، تشخیص استعداد و توانمندی‌های دانش‌آموزان می‌دانستند، افزود: آموزش‌های ضمن خدمت معلمان در حوزه آموزش و ارزشیابی نیز باید هرچند سال یکبار با توجه به پیشرفت علمی به روز شوند.

در صورت اجرای شیوه‌های جدید آموزشی پس از مدتی تحولی را در کیفیت یادگیری و توانمندی‌های دانش‌آموزان شاهد خواهیم بود، در این شرایط دانش‌آموزان مهارت خوب زندگی کردن را به دور از استرس می‌آموزند.

تحول در کیفیت یادگیری و توانمندی‌های دانش‌آموزان با اجرای شیوه‌های جدید آموزشی

بیرانوندی با اعتقاد به اینکه در صورت اجرای شیوه‌های جدید آموزشی و تربیتی پس از مدتی تحولی را در کیفیت یادگیری و توانمندی‌های دانش‌آموزان شاهد خواهیم بود، اضافه کرد: در این شرایط دانش‌آموزان مهارت خوب زندگی کردن را به دور از استرس می‌آموزند.

آزمون‌ها موجب ایجاد رقابت کاذب بین دانش‌آموزان می‌شود

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با توضیح اینکه کسب نکردن موفقیت در آزمون‌ها سبب احساس یاس و ناامیدی در دانش‌آموزان از همان اوان کودکی و ابتدای سن رشد و سال‌های اولیه زندگی می‌شود، گفت: آزمون‌ها موجب ایجاد رقابت کاذب بین دانش‌آموزان می‌شود، لذا مهم‌ترین مولفه عدم برگزاری آزمون در دوره ابتدایی، ایجاد حس رفاقت میان دانش‌آموزان است. دانش‌آموز باید احساس شادی کند و به‌طورحتم آزمون‌ها احساس زندگی را از بین می‌برد./

پایان پیام

نظر شما