شناسهٔ خبر: 28314941 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: بانک ورزش | لینک خبر

افشاریان در گفت‌وگو با بانک ورزش:

هیچ‌کس نمی‌تواند به فغانی تهمت‌هايی مثل قضاوت‌های رنگی بزند

صاحب‌خبر -

بانک ورزش - انتخاب علیرضا فغانی به عنوان داور دربی پایتخت یکی از بحث‌های روز مربوط به این دیدار مهیج و تماشایی است.


خداداد افشاريان، كارشناس داوری فوتبال ایران درباره این انتخاب به بانک ورزش گفت: عليرضا فغاني به عنوان داور ديدار دربي 88 انتخاب شده و اعتقاد دارم اين منطقي‌ترين اتفاق ممكن براي او بود. فغاني تجربه قضاوت در فينال المپيك، يورو و ديدار رده‌بندي جام‌جهاني را در كارنامه دارد و بهترين داور كشورمان از نظر فني و اخلاقي است بنابراين انتخاب او را درست و اتفاقي مثبت مي‌دانم. در واقع ما تا زماني‌كه فغاني را در داوري كشورمان داريم بايد بازي‌هاي مهم و حساس را به او بسپاريم و از ظرفيت‌هايش استفاده كنيم اما برخي از كارشناسان اعتقاد دارند مي‌توانستيم به داوران جوان‌تر نيز فرصت قضاوت در دربي را مي‌داديم.

 

او در ادامه اظهار داشت: اين موضوع دو جنبه دارد نخست آنكه اگر يك داور جوان، اين ديدار را قضاوت كند ممكن است اتفاقاتي رخ بدهد كه قابل جبران نباشد. به عنوان مثال تصور كنيد او اشتباه بزرگي را مرتكب كه منجر به تغيير در نتيجه شود، آيا مي‌تواند دوباره به داوري بازگردد؟ جنبه ديگر اما اين است كه بعد از فغاني، داور ديگري را تربيت كرده‌ايم كه تجربه قضاوت در شهرآورد را دارد و مي تواند در مواقع حساس، كمك‌مان كند. بنابراين نمي‌توان به نتيجه قطعي رسيد كه انتخاب فغاني براي قضاوت در دربي 88 تصميم درستي بوده است يا خير. هر اتفاقي جنبه‌هاي مختلفي دارد و بايد به آن پرداخته شود بنابراين نمي‌توان يك بعدي به همه اتفاقات نگاه كرد. نبايد فراموش كنيم كه پيشاني داوران ايران است و جزو افتخارات ماست كه با او هموطن هستيم و مي‌تواند بازي‌هاي حساس و مهم را براي كشورمان قضاوت كند بنابراين حال كه اين انتخاب انجام شده بايد اجازه بدهيم او به بهترين شكل ممكن روي كارش تمركز كند و با جوسازي‌هاي بي‌مورد مانع از اشتباه بي‌نقصش نشويم. عليرضا فغاني چند سال ديگر در داوري ايران حضور خواهد داشت و مي‌تواند ركوردهاي داوري را يك به يك جابه‌جا كند بنابراين در حال حاضر استراتژي حمايت از او بيشترين نتايج مثبت را به همراه خواهد داشت و مي‌تواند به برگزاري يك بازي بدون دردسر و با كمترين اشتباهات داوري كمك‌مان كند.

 

افشاریان در پایان درباره اظهارنظر تازه فغانی درمورد «نداشتن حس» به این بازی گفت: نكته جالبي كه در اين باره لازم به ذكر است اينكه فغاني گفته حس خاصي نسبت به قضاوت در اين ديدار ندارم به هر حال همه ما مي‌دانيم كه او بزرگترين بازي ها را قضاوت كرده شايد 10 سال پيش، قضاوت در دربي مي‌توانست براي او جذاب و مهيج باشد اما مطمئن باشيد هر داور براي قضاوت در هر ديداري، انگيزه كافي را دارد و با تمام توان خود براي بهترين قضاوتش تلاش خواهد كرد. اميدوارم عليرضا فغاني نيز در ديدار روز پنجشنبه استقلال و پرسپوليس با بيشترين تمركز وارد زمين شود و هر آنچه تجربه در بازي‌هاي مهم به دست آورده را براي ثبت نتيجه‌اي خوب در اين ديدار به كار بگيرد. بدون شك هيچ بازيكن و مربي‌اي نمي تواند به فغاني تهمت‌هايي مثل قضاوت‌هاي رنگي بزند و اين اتفاق برگ برنده‌اي براي اوست. همه مي‌دانند اعتبار، مهم‌ترين دارايي عليرضا فغاني براي قضاوت در مسابقات است و او هرگز اعتبار خود را به سادگي به حراج نمي‌گذارد بنابراين خيالتان از داوري بازي راحت باشد.

نظر شما