شناسهٔ خبر: 28314875 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نماینده | لینک خبر

قطعاً با پذیرش شروط FATF مشکلات مبادلات بانکی حل نمی شود

مهر

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشکل روابط ما در حوزه نظام بانکی در دنیا حتی در صورت پذیرش کنوانسیون تامین مالی تروریسم و شروط FATF، حل نمی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش «نماینده» محمدرضا پور ابراهیمی در خصوص بررسی مجدد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم اظهارداشت: کمیسیون اقتصادی قبلا گزارشاتی در خصوص تبعات الحاق ایران  به FATF  و پذیرش شروط FATF  و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم به صحن علنی و هیات رئیسه ارائه داده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: معتقدیم مسائلی که در حوزه FATF مربوط به مسائل داخلی هستند و می توانند با قانون گذاری داخلی در حوزه اقتصادی به شفافیت بیشتر کمک کنند و منجر به رفع اشکالات موجود شوند، مناسب است.

وی ادامه داد: اما آنچه مربوط به خارج از کشور است، مانند کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم که می تواند ابزاری در دست دشمنان برای سوءاستفاده باشد مورد مخالفت مجلس است و تصمیم گیری دراین خصوص باید با نظر شورای عالی امنیت ملی و دستگاه های تخصصی انجام شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه برجام اوج مذاکرات ایران در حوزه اقتصادی بود، تصریح کرد: در برجام در مورد موضوعات منطقه ای مثل حماس، حزب الله و سوریه و حقوق بشر مذاکره نکردیم. در برجام به توافق رسیدیم که محدودیت های هسته ای را بپذیریم و در قبال آن محدودیت های اقتصادی شامل محدودیت های بانکی، محدودیت های فروش نفت، صنعت حمل و نقل هوایی و دریایی برداشته شود و مذاکرات زیادی صورت گرفت و توافقی بین ایران و ۱+۵ انجام شد اما طرف مقابل به تعهدات اقتصادی خود عمل نکرد و آمریکایی ها با پررویی طلبکار شدند.

رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: بر همین اساس عاقلانه نیست با این افراد که اداره کنندگان اصلی جریان FATF هستند توافق جدیدی نوشته شود و تعهدات جدیدی به آن ها داده شود.

وی تاکید کرد: مطمئنم حتی در صورت پذیرش FATF آمریکایی ها با ادبیات سیاسی با جمهوری اسلامی برخورد خواهند کرد.

پورابراهیمی تصریح کرد: قطعا از نظر من مشکل روابط ما در حوزه نظام بانکی در دنیا حتی در صورت پذیرش کنوانسیون تامین مالی تروریسم و شروط FATF، حل نمی شود و رفتار آمریکا سیاسی خواهد بود و هیچ گونه اقدامی برای حل مشکلات مراودات بانکی ما انجام نمی شود.

وی گفت: ادبیات FATF قبل از اینکه تخصصی و اقتصادی باشد، ادبیاتی سیاسی است. با ادبیات سیاسی نمی توان مسائل اقتصادی را حل کرد.

نظر شما