شناسهٔ خبر: 28313763 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مسئول:

روند کاهش آب‌های زیرزمینی لرستان متوقف شده است

نمایندگی لرستان

‌معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب منطقه‌ای لرستان گفت: روند کاهش آب‌های زیرزمینی در استان متوقف شده است.

صاحب‌خبر -

‌مهندس نادر مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، اظهار کرد: امسال با مدیریت شرکت آب منطقه‌ای استان کارهایی انجام داده و در خیلی از دشت‌ها که انتظار افت آب زیرزمینی داشتیم، وضعیت بهبود یافته است.


وی اضافه کرد: در دشت الشتر از لحاظ آب زیرزمینی در حد تعادل هستیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: در شهرستان‌های کوهدشت و رومشکان، از کاهش آب‌های زیرزمینی جلوگیری کردیم و سطح کاهش آن در حد یک سال گذشته است و روند کاهشی در این دو دشت متوقف شده است.

مختاری با بیان اینکه روند افت آب‌های زیرزمینی استان متوقف شده است، افزود: با اجرای طرح تعادل‌بخشی، افزایش آب‌های زیرزمینی را شاهدیم و این مهم در خیلی دشت ‌ها نظیر(سلسله و نورآباد) رو به افزایش است.

وی با تاکید براینکه امسال هیچ دشتی را ممنوعه اعلام نکردیم و فقط دشت‌های قبلی بوده است را مدیریت می‌کنیم، گفت: روند کاهش آب‌های زیرزمینی متوقف شده است و برنامه داریم تا از سطح بحرانی آنها را نجات دهیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب منطقه‌ای لرستان افزود: از سال 83 تاکنون هیچ‌گونه برداشت آب زیرزمینی نداریم و در برنامه ششم هیچ مجوزی برای برداشت آب زیرزمینی نداریم.

مختاری با تاکید براینکه با اجرای کامل طرح تعادل‌بخشی و سازمان کشاورزی نیز الگوی کشت را رعایت کند تا با مدیریت این مهم تا 10 سال آینده بتوانیم 20 درصد آب سفره‌ها را احیا کنیم، بیان کرد: این دشت‌ها شامل ازنا-الیگودرز، چمن‌سلطان، بروجرد، دورود، اشترینان، دلفان، سلسله، کوهدشت، خرم‌آباد، رومشکان، سراب جلدون، چغلوندی هستند.

وی عنوان کرد: طرح تعادل‌بخشی با وجود زیرپروژه‌هایش تأثیر خوبی دارد و اما عامل اصلی جهاد کشاورزی است که بایستی همراه با وزارت نیرو در راستای اجرای این طرح همکاری لازم را داشته باشد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب منطقه‌ای لرستان گفت: یکسری مشکلات داریم که اجازه نمی‌دهد برنامه‌های ما و جهاد کشاورزی  در راستای هم قرار بگیرند‌.

مختاری بیان کرد: در سال آبی جدید سیاست‌های وزارت نیرو در راستای کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در کشور تدوین شده که در استان به ریاست استاندار است که در سال آبی جدید امیدواریم براساس سیاست‌های کارگروه مذکور جهاد کشاورزی بتواند برنامه حاکمیتی را درست انجام دهند.


انتهای پیام

نظر شما