شناسهٔ خبر: 28313724 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

ابطحی تاکید کرد:

بازگرداندن آب رفته به جوی با اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش/وجود 11میلیون بی‌سواد در کشور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عدم برنامه‌ریزی درست و نبود مجری دو اصل اساسی در عقب‌ماندگی آموزش ایران برشمرد و گفت: نداشتن انعطاف‌پذیری و خلاقیت از جمله آفت‌های نظام آموزش و پرورش ایران است.

صاحب‌خبر -

سیدمحمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص انتشار آماری ازسوی سازمان ملل مبنی براینکه آموزش و پرورش ایران رتبه 103 را در میان دیگر کشورها دارد، گفت: اگرچه نمی‌توان به بسیاری از آمارهای سازمان ملل استناد کرد اما در بیمار بودن سیستم آموزشی ایران و دور شدن آن از مسیر آموزش استاندارد شکی وارد نیست.

عدم برنامه‌ریزی درست و نبود مُجری دو اصل اساسی در عقب‌ماندگی آموزش ایران

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم آموزشی کشور از زمان محمدرضا شاه براساس معیارهای غربی پایه‌ریزی و از چارچوب ایرانی - اسلامی دور شده است، ادامه داد: عدم برنامه‌ریزی درست و نبود مُجری و مدیریت حرفه‌ای دو اصل اساسی در عقب‌ماندگی آموزش ایران به شمار می‌آیند، درحالی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به منظور حل این مشکلات تدوین شده است بنابراین در صورت اجرا آموزش و پرورش جایگاه خود را در داخل و خارج پیدا خواهد کرد.

اجرای سند تحول بنیادین سال‌ها پشت گوش انداخته شد

وی با بیان اینکه به دلیل عدم اعتقاد مسئولان به سند تحول بنیادین اجرای این سند سال‌ها پشت گوش انداخته شد به همین دلیل مشکلات آموزش و پرورش افزایش یافت، افزود: نباید به آموزش و پرورش به چشم موش آزمایشگاهی نگاه و هر لحظه برنامه جدیدی را بر سر آن پیاده کرد.

معلم باید محور آموزش و پرورش باشد

وی با بیان اینکه مدارس کشورهای پیشرفته همچون ژاپن شاداب، جذاب و خلاق هستند تا جایی که دانش‌آموزان میل به ترک مدرسه را ندارند، اضافه کرد: در نظام تعلیم و تربیت صحیح بیشترین اهمیت و بهاء به معلم داده می‌شود به همین دلیل مقام معظم رهبری نیز فرمودند؛ "معلم باید محور آموزش و پرورش باشد" اما متاسفانه این اتفاق برای معلمان نیفتاده و آن‌ها با انواع و اقسام مشکلات به‌ویژه مشکلات اقتصادی رو به رو هستند.

هنوز حدود 11 میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد، درواقع این آمارها نشان از کم‌کاری و اشتباهات عدیده در نظام آموزشی کشور دارد و باید از رسیدن سن مفاسد اجتماعی به 11 – 12 سال احساس شرم کرد.

هنوز حدود 11 میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد

وی با ابراز تاسف از اینکه هنوز حدود 11 میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد، تاکید کرد: این آمارها نشان از کم‌کاری و اشتباهات عدیده در نظام آموزشی کشور دارد و باید از رسیدن سن مفاسد اجتماعی به 11 – 12 سال احساس شرم کرد.

عضو فراکسیون ولایی مجلس با تاکید مجدد بر اینکه نداشتن برنامه و مُجری علل ضعف آموزشی در ایران است، گفت: اگرچه چند سالی است سند تحول بنیادین تدوین شده اما این برنامه برای اجرایی شدن مُجری ندارد البته سلایق خاص سیاسی و جناحی در این مسئله تاثیرگذار است.

دولت با اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آب رفته را به جوی بازگرداند

این نماینده مجلس همچنین ابراز امیدواری کرد که در پی ادامه نظارت‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، دولت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کرده یا به نوعی آب رفته را به جوی بازگرداند.

نداشتن انعطاف‌پذیری و خلاقیت از جمله آفت‌های نظام آموزش و پرورش ایران

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متمرکز بودن نظام آموزشی، بوروکراسی شدید اداری، عملکرد صرف مطابق با بخشنامه‌های ارسالی از مرکز، نبود انعطاف‌پذیری و خلاقیت، عدم حمایت مالی، نمره محوری و... را از جمله آفت‌های نظام آموزش و پرورش ایران عنوان کرد./

پایان پیام

نظر شما