شناسهٔ خبر: 28313640 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ماجرای حذف دریاچه ارومیه از کتاب دوره ابتدایی/ علت هجمه‌های سنگین به کتب درسی چیست؟

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی درباره ماجرای حذف دریاچه ارومیه و علت هجمه‌های وارد به کتاب‌های درسی توضیح داد.

صاحب‌خبر -

محمود امانی طهرانی مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی دوره ابتدایی و نظری در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره شائبه‌هایی که حول موضوع حذف دریاچه ارومیه از کتاب دوم ابتدایی مطرح شده است، اظهار کرد: بکار بردن عبارت حذف برای این موضوع  درست نیست چرا که برداشتی اشتباه از این قضیه خواهد شد و مخاطب تصور می‌کند پیش از این، عکس این دریاچه وجود داشته و اکنون حذف شده است.

وی ادامه داد: طرح جلد کتاب فارسی دوم ابتدایی سال‌هاست که به این شکل وجود دارد و هیچگونه تغییری در این مورد نداشتیم.

امانی طهرانی با اشاره به اینکه نقشه‌ای که روی جلد کتاب درسی وجود دارد قرار نیست تمامی جزئیات را نشان دهد،‌ گفت: در این تصویر کل نقشه با پرچم ایران، تعدادی گل و دانش آموز پوشیده شده است و در این تصویر هنری استفاده از جزئیات موضو‌عیتی نداشت  وکسی که چنین موضوعی را مطرح می‌کند از ماموریت چنین تصاویری اطلاع ندارد.

ماجرای حذف دریاچه ارومیه از کتاب دوره ابتدایی/ علت هجمه‌های سنگین به کتب درسی چیست؟

واکنش‌هایی حس تبعیض را در مردم پرورش می‌دهد

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی اظهار کرد: این نوع بازتاب‌های خبری و ایجاد حساسیت با اهداف مختلف نتیجه‌ای جز ایجاد تفرقه‌های ملی در کشور ندارد و مردمی که در نقطه خاصی از کشور هستند نسبت به چنین اخباری تصور ذهنی بدی پیدا می‌کنند که حق آنها ضایع شده است در نتیجه حس تبعیض و نارضایتی بیشتر می‌شود.

وی افزود: چنین کارهایی بستری برای جریان‌های افراطی و ناصواب در کشور ایجاد می‌کند و افرادی هم از آب گل آلود ماهی می‌گیرند.

امانی طهرانی تصریح کرد: طرح این چنین مسائلی نشانه سوء نیت افرادی است که این اخبار را منعکس می‌کنند یا اینکه این اشخاص کم اطلاع هستند پس رسانه‌های معتبر در این زمینه باید آگاهی بخشی داشته باشد.

دردسرهای فضای مجازی برای اطلاع‌رسانی های مخرب

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی در پاسخ به این سوال که چرا هجمه‌های بسیاری به کتابهای درسی در این سال‌ها وارد می‌شود گفت: در این سال‌های اخیر فضای مجازی در کشور رونق بسیاری پیدا کرده است و پاره‌ای از اخبار و اظهار نظرها که قبلا انعکاس کمی داشتند به شدت به چشم می‌آید.

وی ادامه داد: این موضوع صرفا هم به کتاب‌های درسی و آموزش و پرورش محدود نمی‌شود بلکه سایر بخش‌ها از قبیل سیاست،‌ حوزه فرهنگ،‌افراد مشهور جامعه و مواردی از این دست را شامل می‌شود.

بهره برداری‌های سیاسی از غلط گیری در کتاب‌های درسی

امانی طهرانی با اشاره به اینکه علاوه بر رشد سرعت انتقال اطلاعات و اخبار دلیل دیگری برای هجمه‌های بسیار به کتاب‌های درسی وجود دارد،‌ اظهار کرد: از مهرماه 95 که به تدریج در آستانه حال و هوای انتخاباتی بودیم فضای بهره‌برداری سیاسی در کشور شکل گرفت و گروهی تلاش کردند تا اتفاقات معمول در کتاب درسی را به مسائل حاشیه‌ای منتسب کنندکه در واقع اهدافی سیاسی را دنبال کردند.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی افزود: در واقعیت اگر کسی با نگاه کارشناسی و بدون جانبداری به کتاب‌های درسی از جهت استاندارد‌های آموزشی توجه کند؛ نمره قابل قبولی به آن خواهد داد.

ماجرای حذف دریاچه ارومیه از کتاب دوره ابتدایی/ علت هجمه‌های سنگین به کتب درسی چیست؟

وی بیان کرد: کتاب‌های درسی از جهت علمی، استاندارد پدا‌گوژیک، روش‌های یاددهی‌ و یادگیری و سایر روش‌های تعلیم و تربیتی باید بررسی شود و نگاه منصفانه از این حیث نشان می‌دهد وضعیت کتاب‌های درسی نسبت به گذشته پیشرفت داشته است.

امانی طهرانی به استانداردهای ارزشی و هویت ساز کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: بررسی توجه به کتاب‌های درسی و شخصیت‌های معروف علمی و اسلامی ایرانی، و  وقایع گذشته کشور نشان می‌دهد کتاب‌ها به طور نمایی و نه خطی رشد قاببل توجهی کرده‌اند.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی توجه به عناصر هنری در کتاب‌های درسی را هم مهم برشمرد و اظهار کرد: بررسی کتاب‌ها از جهت رنگ، المان‌ها، ‌صفحه‌آرایی، کیفیت فو‌نت،‌ عکس‌ها و نقاشی‌ها قابل بررسی است و نشان می‌دهد تیم هنری تدوین کتاب‌های درسی موفق هستند.

آماده سازی حدود 10 هزار صفحه کتاب جدیدالتالیف

وی با اشاره به حجم کاری برای تدوین و آماده سازی کتاب‌های درسی جدید‌التالیف شاخه نظری تصریح کرد: حدود 10 هزار صفحه کتاب جدید‌التالیف داریم که این رقم جدا از کتاب‌های شاخه فنی و حرفه‌ای است.

امانی طهرا‌نی گفت: اگر در هر صفحه از این حجم کار پنج الما‌ن آموزشی در نظر بگیریم حدود 50 هزار المان آموزشی در کل صفحات  داریم که با همه ذره‌بین ‌های موجود بر کتاب‌های درسی حتی 50 اشتباه یافت نمی‌کنند یعنی با هر استانداری کتاب‌های درسی را بررسی کنیم فعالیت ما وضعیت قابل قبولی دارد.

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی با بیان اینکه جدا از چنین نگاه‌هایی باید به اقدامات مثبتی که در حوزه کتاب‌های درسی انجام می‌شود هم توجه کنیم،‌ گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده تمامی دانش آموزان اول مهرماه کتاب‌های درسی خود را در اختیار داشتند و قیمت این کتاب‌ها هم با قیمتی مناسب برای اقشار مختلف توزیع شد.

وی با اشاره به کیفیت کتاب‌های درسی گفت: کتاب‌ها با کیفیتی مناسب در کمترین قیمت برای دانش آموزان عرضه می‌شود تا امکان بهره‌برداری تمام افراد محصل وجود داشته باشد.

نگاه ملی در تالیف کتاب‌های درسی

امانی طهرانی تصریح کرد: باید جریان آگاهی بخشی در تمامی حوزه‌ها از جمله کتاب‌های درسی وجود داشته باشد تا تمامی نگاه‌های تبعیض‌آمیز و اختلاف برانگیز برخی افراد، ما را از اهداف تربیتی دور نکند.

ماجرای حذف دریاچه ارومیه از کتاب دوره ابتدایی/ علت هجمه‌های سنگین به کتب درسی چیست؟

مدیر کل دفتر تالیف کتاب‌های درسی گفت: در همین کتاب درسی که نسبت به حذف دریاچه ارومیه اعتراض شده است پشت جلد اشعاری زیبا در مدح خلیج فارس را شاهد هستیم.

وی با تاکید بر اینکه در تالیف و تدوین کتاب‌های درسی دید ملی وجود دارد، بیان کرد: کتاب درسی با تمرکز بر تمامی کشور و ارزش‌های آن تهیه می‌شود و صرفا به یک منطقه خاص محدود نخواهد شد و علاوه بر این موضوع در مورد دریاچه ارومیه هم در کتاب‌های درسی مختلف مطالب آموزشی در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام/

نظر شما