شناسهٔ خبر: 28313304 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۴ در نیویورک

دومین نشست وزیران خارجه ایران و ۱+۴ درباره برجام بعد از خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی، در مقر سازمان ملل در نیویورک آغاز شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
 بررسی آخرین تحولات و اقدامات میان ایران و کشورهای اروپایی و نیز چین و روسیه برای حفظ این توافق از جمله دستور کارهای این نشست است.

ایران و سه کشور اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت‌ماه سال جاری مذاکره فشرده‌ای را برای رسیدن به یک مکانیسم جامع که در آن ایران از منافع اقتصادی برجام بهره‌مند شود آغاز کردند که همچنان این گفت‌وگوها در سطوح کارشناسی و سیاسی و وزیران خارجه ادامه دارد و به نظر می‌آید مذاکرات حتی ممکن است تا بعد از ۱۳ آبان (موعد بعدی بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران) ادامه پیدا کند.

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در نیویورک در دیدار با همتای ایرانی خود ضمن تاکید بر ادامه حمایت اروپا از برجام اعلام کرد که «راه‌حل‌های عملیاتی اروپا برای تامین خواسته‌های ایران در حال تدوین نهایی است و به‌زودی اجرایی خواهد شد.»

با توجه به مذاکرات انجام شده میان ایران و سه‌ کشور اروپایی تا کنون، به نظر مقدورات و محذورات قانونی و واقعی اروپا کمتر و محدودتر از آن است که تصور می‌شد در شرایط کنونی به ویژه در مقابله با بازگشت‌ تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بتواند به کمک برجام بیاید.

اخیرا برخی اخبار و گزارش‌ها از ارایه پیشنهادهای مناسب‌تری نسبت به قبل از سوی سه کشور اروپایی برای رسیدن به این مکانیسم خبر داده‌اند که با اظهارات موگرینی باید منتظر باز شدن بسته پیشنهادات تازه آنها و متقابلا دیدگاه ایران درباره آن شد.

بنا بر این‌ گزارش، بر اساس روال گذشته بیانیه‌ مشترکی از سوی ایران و فدریکا موگرینی نماینده ۱+۴ در پایان نشست وزیران منتشر خواهد شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سرپرستی هیات مذاکره‌کننده ایران را در این نشست به عهده دارد و سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی نیز وی را در این نشست همراهی می کنند.

به گزارش ایسنا،همچنین فدریکا موگرینی که روزهای پایانی مسئولیتش به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را می‌گذراند، نماینده گروه ۱+۴ است.


نظر شما