شناسهٔ خبر: 28313216 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

برای زادروز اولین پرسپولیسی تاریخ؛ حکایت ِ نیم قرن عاشقی

شاهین ممسنی

صاحب‌خبر -

نام: محمود خوردبین
تولد: 2 مهر 1327 - تهران
محمودخان خوردبین 16 سال برای پرسپولیس توپ زد، 170 بازی انجام داد و 47 گل برای این تیم به ثمر رساند. او در یک دوره کوتاه به تیم ملی هم راه یافت اما فقط دو بار موفق به پوشیدن لباس تیم‌ملی در بازی‌های رسمی شد. در سال ۱۳۴۸، محمود خیامی، مدیر کارخانه ایران ناسیونال که از هواداران شاهین بود تصمیم گرفت برای تبلیغ خودروی تازه تولید پیکان از بازیکنان پرسپولیس استفاده کند و پس از امضای پروتکل همکاری با علی عبده بازیکنان پرسپولیس به شکل دسته‌جمعی به باشگاه پیکان کوچیدند اما محمودخان خوردبین به همراه عزیز اصلی تنها کسانی بودند که هیچ وقت پرسپولیس را ترک نکردند.
نکات جالب توجه از زندگی محمودخان خوردبین:

۱. از بچگی به ورزش علاقه‌مند بود و عاشق پرسپولیس. خیلی زود و در حالی که تنها 15 سال داشت با پرسپولیس تهران قرارداد بست. سبک بازی‌اش فیزیکی بود و کاملا در خدمت تیم. آن‌هایی که بازی‌هایش را دیده‌اند معتقدند که با حرکات تکنیکی دشمن بود و اصلا سمت‌شان نمی‌رفت. او 16 سال در پرسپولیس به عنوان مهاجم بازی کرد و با این تیم افتخارات زیادی در داخل کشور کسب کرد. خوردبین در بیشتر بازی‌های دوران فوتبالی‌اش به عنوان بازیکن ذخیره به کار گرفته می‌شد اما به ذخیره طلایی معروف بود. او هر زمان که به زمین می‌آمد با جنگندگی و تعصب مثال زدنی‌اش، روحیه تیم را تغییر می‌داد و کمک زیادی به پرسپولیس می‌کرد.

۲. حوصله مربی‌گری نداشت
او در تمام دورانی که به عنوان بازیکن در مستطیل سبز می‌درخشید، با پرسپولیس بود و به جز چند بازی برای استقلال در جام باشگاه‌های آسیا، هیچ‌گاه در تیم دیگری بازی نکرد. بعد از آویختن کفش‌هایش و در سال 1372 برای چند ماه مربی پرسپولیس هم شد اما خیلی زود استعفا داد و گفت: «اصلا حوصله مربی‌گری ندارم. کار فنی کردن خیلی سخت است و یک قدرت جسمانی بالا می‌‌خواهد.» از همان زمان سرپرست باشگاه پرسپولیس شد و سال ۱۳۹۶ به دلیل عمل جراحی دیسک کمر و نیاز به استراحت کامل سمت خود را ترک کرد.
خوردبین کارمند بازنشسته بانک کشاورزی است. او در سال‌های 90 تا 94، مدیرعامل تیم والیبال نوین کشاورز (وابسته به بانک کشاورزی) بود که در سال 94 منحل شد! یک نوه دختری دارد که در سال 93 و قبل از بازی دربی به جمع بازیکنان آورد و بعد از بردن آن بازی با نتیجه 2 بر یک، قدم خیر نوه‌اش را دلیل اصلی برد عنوان کرد! یکی از جالب‌ترین افشاگری‌ها درباره پرسپولیس را هم خوردبین انجام داده است البته با تاخیر 5 ساله! او بعد از گذشت 5 سال از بازی تاریخی پرسپولیس و استقلال که با 3 گل ایمون زاید همراه شد، اعلام کرده که دنیزلی (مربی وقت پرسپولیس) 2 روز مانده به آن دربی، نامه رسمی به مدیریت باشگاه ارسال و خواستار اخراج او بوده است! نکته دیگر درباره او تعداد زیاد عمل‌های جراحی است که انجام داده است. عمل قلب، دیسک کمر و سیاتیک، ستون فقرات و چندین بار عمل بینی به دلیل شکستگی، گوشه‌ای از دلیل بیمارستان رفتن‌های اوست. سخت‌ترین لحظه زندگی او هم لحظه‌های بعد از شکست پرسپولیس است و در یک مصاحبه در این رابطه گفته است: «حتی مساوی هم می‌کنیم، خجالت می‌کشم با هواداران مواجه بشوم.»
۳. قهرمانی متعدد با پرسپولیس
محمودخان خوردبین در یک مصاحبه به نکته عجیبی اشاره کرد که قابل توجه است:
"از روزی که به عنوان سرپرست در خدمت پرسپولیس هستم سالی نبوده حداقل یک عنوان قهرمانی یا موقعیت تاریخی نداشته باشیم. از قهرمانی آسیا بگیر و قهرمان لیگ و قهرمان جام‌حذفی و قهرمان باشگاه های تهران و ... حتی به یاد دارم پرسپولیس یکی، دو سال عنوان نیاورده بود. من که برگشتم تیم قهرمان شد، نه اینکه من تیم را قهرمان کرده باشم اما در سال های اخیر با مدیریت هایی کار کرده ام که مجموعه عملکرد مدیریتی، فنی و سرپرستی تیم را به سمت قهرمانی برده است"

۴. محمود خوردبین، رکورددار پیروزی در ۸۸ دربی گذشته
محمودخان در مسوولیت های مختلف به عنوان بازیکن یا سرپرست در ۱۸ برد از ۲۲ برد پرسپولیس حضور داشته است. برد 4 ـ یک سال 50 پرسپولیس، برد 2 ـ صفر سال 51، برد 6 ـ صفر سال 52، برد 2 ـ یک سال 53، برد 2 ـ صفر سال 54، برد 2 ـ یک سال 56، برد 3 ـ صفر سال 65، برد یک ـ صفر سال 68، برد یک ـ صفر سال 77، بردهای 2 ـ یک و 2 ـ صفر سال 78، برد 2 ـ یک سال 82، برد 2 ـ یک سال 88، برد 3 ـ 2 سال 90 و بردهای 2 ـ یک سال 93 و برد یک ـ صفر سال 94، برد ۴_۲ معروف و برد یک هیچ با گل علیپور آخرین بردهای محمود خوردبین بوده است. ضمن اینکه او در بردهای یک ـ صفر سال 75، 3 ـ صفر سال 76 و 2 ـ یک سال 85 مسوولیتی در پرسپولیس نداشته است. هیچ مربی یا بازیکن و سرپرستی در 2 تیم به اندازه محمود خوردبین این تعداد برد را تجربه نکرده است و از این حیث پورحیدری و علی پروین در رده های دوم و سوم هستند!

۵. روز اول ژانویه ۲۰۱۸ نام «محمود خوردبین» به عنوان تنها فردی که 50 سال سابقه حضور در یک باشگاه را دارد در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. اتفاقی جالب که در دنیای مستطیل سبز آن‌قدر بی‌سابقه است که می تواند تا ابد دست نخورده!
شناسنامه پرسپولیسی‌ها که تا چند وقت پیش با لقب «محمود باتعصب» در ورزشگاه‌ها تشویق می‌شد و اخیرا به او لقب «محمود گینسی» داده‌اند!

۶. اشک شوق محمودخان خوردبین برای بازی پرسپولیس الهلال عربستان است. سال ۷۹ پرسپولیس در گروه الهلال و الاتحاد و ارتش قزاقستان قرار گرفت و با دو تساوی نومیدکننده روبروی ارتش قزاقستان و الاتحاد باید الهلال را شکست می داد تا به مرحله نهایی صعود کند. پرسپولیس گل اول را دریافت می کند و امیدش به کمرنگ ترین حد ممکن می رسد. علی کریمی دقیقه ۴۵ گل مساوی را می زد و علی انصاری گل دوم را و حامد کاویانپور با سوپرگل خودش به الدعایه حکم صعود و صدرنشینی پرسپولیس را امضا می کند و محمودخان خوردبین از شدت شوق اشک می ریزد.
تولدت مبارک قدیمی ترین و اصیل ترین پرسپولیسی تاریخ

نظر شما