شناسهٔ خبر: 28312750 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نخست وزیر انگلیس:

خطوط قرمز استفاده از تسلیحات شیمیایی زیر پا گذاشته‌شده است

لندن – ایرنا – نخست‌وزیر انگلیس در آستانه سفر به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد به حادثه اخیر مسمومیت جاسوس پیشین روس در شهر سالزبری انگلیس اشاره کرد و هشدار داد که خطوط قرمز استفاده از تسلیحات شیمیایی زیر پا گذاشته‌شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای دفتر نخست‌وزیری انگلیس، «ترزا می» این حادثه را نفرت‌انگیز و تهدیدی برای نظم جهانی دانست.
«می» افزود: هر بار که در چالش برای جلوگیری از استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی ناکام می‌مانیم، چارچوب قوانینی که طی دهه‌های گذشته با مشقت ایجاد کردیم زیر پا گذاشته می‌شود.
نخست‌وزیر انگلیس بابیان اینکه لندن از طریق همکاری نزدیک با متحدانش در واکنش به حادثه سالزبری 150 دیپلمات روس را به جرم جاسوسی اخراج کرده است ،ادامه داد: لازم است که جامعه جهانی اقدامات بیشتری را صورت داده تا ضمن جلوگیری از استفاده تسلیحات شیمیایی در آینده، آن‌هایی که مرتکب این حوادث می‌شوند پاسخگو باشند.
سرگئی اسکریپال اسفندماه گذشته براثر تماس با ماده‌ای سمی در شهر سالزبری انگلیس مسموم شد. دولت انگلیس، مسکو را به مسمومیت اسکریپال ها با ماده نوویچوک ساخت روسیه متهم و به ‌موجب آن 23 نفر از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرد. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، ده‌ها نفر از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرد.
اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.
وی پیشتر مامور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس در سال 2006 ( 1385) به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد. او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ ام.آی.6 گزارش داده است.
بر اساس این گزارش «می» همچنین قرار است در جریان سفر دو روزه به نیویورک با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا و شمار دیگری از شخصیت های سیاسی ملاقات کند.
شبد**اروپام **هـ ن **1010

نظر شما