شناسهٔ خبر: 28312320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی:

محروم کردن ایران از فروش نفت بسیار خطرناک خواهد بود

صاحب‌خبر - رئیس‌جمهوری در دیدار جمعی از مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی با بیان نقش ارزشمند رسانه‌های همگانی در انتقال واقعیات جامعه به مردم تاکید کرد: هدف نهایی رسانه‌ها در انتقال حوادث و تحلیل آنها باید تقویت صلح، امنیت و پیشرفت جامعه بشری باشد.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح دوشنبه و در پاسخ به پرسشی درباره دیدار احتمالی با رئیس ‌ایالات متحده آمریکا، همانطور که میان رهبران کره شمالی و آمریکا بعد از یک سلسله لفاظی‌ها چنین دیداری انجام گرفت، گفت: تشبیه این دو مساله خیلی دقیق نیست. از سال گذشته تاکنون رئیس‌‌ ایالات متحده آمریکا از یک توافق بسیار مهم بدون هیچ دلیلی خارج شده و مردم ایران را تحریم و تهدید کرده است و این اقدامات به سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. کره شمالی با ماجرای ایران کاملا متفاوت است.
رئیس‌جمهوری اظهار کرد: ترامپ در حقیقت چند اقدام بسیار نادرست را علیه ایران و ملت ایران انجام داده است. او بی‌دلیل از توافق برجام خارج شده، ملت ایران را بدون هیچ دلیلی تحریم و تهدید کرده و در امور داخلی ما دخالت است. قبل از هر بحثی این اقدامات نادرست باید جبران شود.
روحانی در پاسخ این پرسش که اگر اروپایی‌ها هم در موضوع برجام به آمریکا بپیوندند ایران چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: ایران تاکنون به تعهدات خود به برجام پایبند بوده و اگر 5 کشور به تعهدات‌شان پایبند باشند می‌توانیم آن را حفظ کنیم و اما اگر شرایط دیگری پیش بیاید، به طور طبیعی ما هم در آن شرایط تصمیم خود را اتخاذ می‌کنیم.
روحانی درباره نقض برجام و اثر آن بر روی رای‌دهندگان ایرانی گفت: مبنای ما از انتخابات سال 92، تعامل با جهان بود و یکی از وعده‌های مهم من به مردم این بود که سیاست تعامل و گفت‌وگو و همکاری با کشورهای منطقه و جهان را پیش خواهم گرفت که برجام یکی از آثار این سیاست بود. در جریان انتخابات 96 نیز برجام اجرایی و عملیاتی شده بود و ما همان زمان به مردم قول دادیم درصورتی که طرف‌های دیگر به برجام پایبند بمانند ما هم به آن پایبند خواهیم ماند.
رئیس‌جمهوری تصریح کرد: با وجودی که آمریکا از برجام خارج شده، ما همچنان به آن پایبند هستیم. اصل در کشور ما رای و نظر مردم است و مردم می‌دانند که ما آغازگر خروج از برجام نبودیم و کشوری که این پیمان‌شکنی را انجام داده، آمریکا است.
روحانی در پاسخ به پرسشی درباره نقش برخی کشورها در حادثه تروریستی اهواز نیز گفت: در اهواز یک جنایت بزرگ تروریستی انجام شد و متاسفم که برخی کشورها از عبارت حمله تروریستی امتناع می‌کنند و این بدان معنا است که نمی‌خواهند همه یکسان با همه تروریست‌ها در دنیا مبارزه کنیم.
رئیس‌جمهوری افزود: در همان ساعت اولیه یک گروه تروریستی وابسته به بیگانگان مسئولیت این جنایت را برعهده گرفته و ما همان گروه را مسئول می‌دانیم و شواهد نیز تاکنون همین موضوع را تایید می‌کند و البته بررسی‌های ما در ابتدای راه است. افراد مظنون دستگیر شده و بازجویی‌ها ادامه می‌یابد تا دقیقا معلوم شود چه افراد و با چه وابستگی‌هایی این عملیات را انجام داده‌اند.
روحانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون پیوسته از گروه‌های تروریستی ضدایرانی حمایت و پشتیبانی کرده‌اند، اظهار کرد: آمریکایی‌ها در حوادث گذشته هم همواره حامی گروه‌های تروریستی بوده‌اند که علیه مردم ایران تلاش کرده‌اند و گروهی از آن تروریست‌ها هم‌اکنون نیز در آمریکا فعالیت‌های سیاسی و تبلیغاتی می‌کنند. امریکا نمی‌تواند نسبت به عملیات تروریستی که نقض همه مقررات بین‌الملل است، بی‌تفاوت باشد.
رئیس‌جمهوری گفت: یکی از مقام‌های آمریکا در روزهای اخیر و در پی حادثه تروریستی اهواز حرف تکان‌دهنده‌ای زده و ضمن حمایت از ترور و تروریست‌ها، دولت ایران را مسئول این ترور دانسته است! اگر ما این حرف را راجع به عاملان عملیات تروریستی 11 سپتامبر بزنیم مردم آمریکا چگونه قضاوت خواهند کرد؟ اگر اینطور باشد آیا می‌توان گفت هر اقدام تروریستی که در کشورهای اروپایی و سایر کشورها روی می‌دهد مسئولیتش با دولت‌هایی است که کشورشان قربانی تروریسم شده‌اند؟
روحانی در پاسخ به پرسشی درباره اثرات تحریم‌ها بر روی مردم ایران و احساس آنها در قبال آمریکا گفت: می‌توانید به راحتی ترسیم کنید اگر کشوری نسبت به آمریکا تحریمی اعمال کند که در زندگی روزمره شما و امنیت پروازها اثر بگذارد و دسترسی شما به دارو و نیازهای اولیه شما را تحت تاثیر قرار دهد، نسبت به کشور تحریم‌کننده چه احساسی دارید؟
رئیس‌جمهوری با اشاره به تلاش‌های آمریکا برای محروم کردن ایران از فروش نفت اظهار کرد: هدفی که آمریکایی‌ها ترسیم کرده‌اند که ایران را از فروش نفت محروم کنند، نه‌تنها عملی نیست بلکه بسیار خطرناک خواهد بود و امیدوارم بتوانیم در چارچوب مقررات بین‌المللی به تجارت با کشورهای دوست ادامه دهیم.
روحانی در پاسخ به سوالی درباره برخی اعتراض‌ها در ایران‌ گفت: اینکه در جامعه‌ای عده‌ای برای اینکه احساس می‌کنند به حقوق‌شان تعرضی صورت گرفته، احقاق حق کنند، بسیار خوب است و می‌تواند برای آینده حتی بازدارنده باشد تا همه بدانند باید نسبت به قوانین و عرف مربوط پایبند باشند.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره این که چه میزان از مشکلات موجود میان ایران و آمریکا با مسئولیت ترامپ و دولت جدید آمریکا است و آیا با تغییر دولت آمریکا این مشکلات خاتمه خواهد یافت، گفت: مشکل ایران و آمریکا تنها با تغییر دولت‌ها حل و فصل نمی‌شود، اما در سال‌های اخیر شاهد تحول مثبت و مهمی در روابط ایران و آمریکا بودیم. اینکه بعد از 30 سال وزرای خارجه دو کشور در مورد یک موضوع مهم با هم مذاکره و در مجامع گوناگون با یکدیگر دیدار می‌کردند، تحول مثبت و مهمی بود. همچنین این که بنده به عنوان رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور سابق آمریکا تبادل نامه داشتیم یک تحول مثبت به شمار می‌رود.
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمایل دارید تحت هر شرایطی با ترامپ دیدار کنید؟ گفت: دیدار خود به تنهایی موضوعیت ندارد، چرا که دیدار زمانی انجام می‌شود که ما امید داریم اختلافات کمتر شده و به نکات مثبتی دست خواهیم یافت. اما امروز نسبت به رفتار رئیس‌‌ ایالات متحده آمریکا هیچ امیدی نداریم و هیچ خاصیت و اثری در این کار نمی‌بینیم. اما اگر روزی ببینیم آمریکا صادقانه به دنبال بازسازی روابط است، آن زمان تصمیم خواهیم گرفت و فضای تازه‌ای خواهیم داشت.

برچسب‌ها:

نظر شما