شناسهٔ خبر: 28312104 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: العالم | لینک خبر

با وجود هشدارها و حساسیت شدید چین

آمریکا 330 میلیون دلار تجهیزات نظامی به تایوان می‌فروشد

با وجود حساسیت ویژه چین در زمینه تایوان، دولت آمریکا قصد دارد 330 میلیون دلار قطعات یدکی جنگنده و دیگر تجهیزات به تایوان بفروشد.

صاحب‌خبر -

العالم-آمریکا

وزارت خارجه آمریکا با فروش 330 میلیون دلار قطعات یدکی و تجهیزات دیگر مربوط به جنگنده‌های اف-16 و دیگر هواپیماهای نظامی به تایوان موافقت کرد و مجوز آن را برای پنتاگون صادر کرد.

آژانس همکاریهای امنیتی و دفاعی وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، این مجوز درخواست قطعات یدکی هواپیمایهای اف-16، C-130 و اف-5 و دیگر برنامه های حمایتی و قطعات لجستیکی را ازطرف تایوان پوشش می‌دهد.

تصمیم آمریکا برای فروش تجهیزات نظامی به تایوان درحالی اتخاذ شده است چین همواره درباره هرگونه روابط رسمی و کمک نظامی به تایوان به واشنگتن هشدار داده است.  دولت دونالد ترامپ در راستای تشدید فشارها علیه پکن، علاوه بر اعمال تعرفه‌های سنگین، اخیرا بخش توسعه تجهیزات نظامی ارتش چین را نیز مورد تحریم قرار داده است؛ اقدامی که با واکنش شدید چین مواجه و باعث احضار سفیر واشنگتن در پکن شد.

دولت چین در اعتراض به این تصمیم آمریکا، سفر یک هیات عالیرتبه نظامی خود به واشنگتن را نیز لغو کرد.

سیاست پکن در قبال تایوان، سیاست چین واحد است و این منطقه را بخشی از سرزمین اصلی چین می‌داند.

با این حال ترامپ پیش از این برخلاف روسای جمهور سابق این کشور و در اقدامی کمسابقه با رئیس جمهور تایوان به صورت تلفنی رایزنی کرده بود. تصمیمی که پذیرش اصل چین واحد را از سوی آمریکا زیر سوال برد و با واکنش شدید چین مواجه شد.

نظر شما