شناسهٔ خبر: 28312002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

«ابتکار» از ماجرای خبر یک خبرگزاری درباره فرار متهم فساد مالی در فروش فرآورده‌های نفتی به کشتی‌ها در بوشهر گزارش می‌دهد

صاحب‌خبر - اعلام آمادگی خانواده متهم برای بازگرداندن 5 میلیارد تومان
معصومه معظمی
«متهم اختلاس نفتی به گرجستان گریخت»! تیتر خبری که روز یکشنبه یکی از خبرگزاری‌های وابسته به نهادی خاص منتشر کرد و گفت که مسئول فروش فرآورده‌های نفتی به کشتی‌ها در منطقه بوشهر با اختلاس چند ده میلیارد تومانی از کشور متواری شده است. این خبرگزاری آورده بود که خانواده فرد خاطی هم قبل از او از کشور به گرجستان گریخته‌اند. این خبر یادآور خبر مشابه اختلاس 100 میلیارد تومانی است که سال گذشته در بخش مدیریت اکتشافات نفتی منتشر شد و در آن خبر هم آورده شده بود که فرد متخلف 3 ساعت قبل از بازداشت از کشور متواری شده است. این در حالی است که جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر منتشره اخیر این خبرگزاری را همراه با رویکرد سیاسی خاص و مغرضانه خواند و به اصلاح آن پرداخت.
روز یکشنبه یکی از خبرگزاری‌های اصولگرا و منتقد دولت، خبری منتشر کرد که در آن آمده بود: «مسئول فروش فرآورده‌های نفتی به کشتی‌ها (بانکرینگ) در منطقه بوشهر با اختلاس چند ده میلیارد تومانی متواری شده است.» در ادامه این خبر آمد بود: «ظاهرا «ح.ط.» که مدت 2 سال و نیم است که در این سمت مشغول به کار بوده است پیش از این 2 بار دیگر نیز دست به سوء‌استفاده زده بود که در نوبت‌های قبل ارقام این سوء‌استفاده‌ها اندک بوده است. با این وجود ظاهرا توجهی به این موضوع از سوی مسئولان امر صورت نگرفته بود تا این که نام‌برده توانست ارقام کلان‌تری را به جیب بزند.» این خبرگزاری آورده بود: «پیگیری‌ها حاکی از آن است که ظاهرا «ح.ط» که پیش‌تر خانواده خود را به گرجستان فرستاده بود خود نیز به این کشور متواری شده است و هم اکنون تیمی از بازرسی و حراست شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای پیگیری موضوع به منطقه بوشهر اعزام شده‌اند.»
فساد مالی مثل موریانه به خیلی جاها سرایت کرده است
براساس این گزارش، برای روشن شدن ماجرا با برخی نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس تماس گرفتیم و هر یک از زاویه‌ای موضوع را تحلیل کردند. هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «ابتکار» به بررسی دلایل گسترش فساد مالی در بین مسئولان و راحتی خروج متخلفان از کشور پرداخت. او تاکید کرد که اراده‌ای برای برخورد با مفسدان در کشور وجود ندارد و هرکسی تا جایی که امکان داشته باشد سعی در سوءاستفاده از موقعیت و جایگاه خود دارد و قوه قضائیه نیز با متخلفان برخورد متناسبی ندارد. این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: «فساد اقتصادی در کشور ریشه دوانده و مثل موریانه به خیلی جاها زده است. رهبری سال‌های قبل هشدار داده بودند که فساد اقتصادی بیماری بسیار مسری است که اگر درمان نشود به همه جا سرایت می‌کند. همچنین گفته بودند که با دستمال کثیف نمی‌شود آیینه‌ای را پاک کرد. یعنی اگر مسئولی سالم نباشد نباید توقع داشته باشیم که سازمانی را فاسد نکند.» نماینده اصولگرای مردم ایذه و باغملک در مجلس دهم افزود: «فساد توسعه پیدا کرده است و اکثر دولتمردان به این فساد گرفتار شده‌اند. چون غرض این است که اختلاس شکل بگیرد، نظارت صحیحی هم انجام نمی‌شود و وقتی نظارتی هم نباشد افرادی که چنین اهدافی دارند به سادگی می‌توانند نیت‌شان را پیاده کنند و از کشور خارج شوند.» او تصریح کرد: «پس ممانعت خاصی هم در برابر خروج آنها از کشور صورت نمی‌گیرد.»
مورد مشابه سال گذشته در بخش مدیریت اکتشافات نفتی
خادمی با اشاره به مورد مشابهی که سال گذشته در مدیریت اکتشافات نفت رخ داد و فرد خاطی پس از اختلاس 100 میلیارد تومانی 3 ساعت قبل از بازداشت توانست از کشور خارج شود»، به «ابتکار» گفت: «سال گذشته هم در مدیریت اکتشاف نفت یک نفر چندین سال این کار را انجام داده بود و طی این سال‌ها تراز مالی می‌داد و حسابرسی انجام می‌شده است ولی هیچ کدام اختلاف حساب‌ها را گزارش نمی‌دادند و او توانسته بود رقم 100 میلیارد تومان اختلاس کند.» این نماینده دوره دهم مجلس، «عدم نظارت و عدم حس وفاداری به کشور و مردم و همچنین عدم مسئولیت‌پذیری» را دلیل اصلی چنین رفتارهایی از سوی افراد دانست که منجر به هدر رفتن سرمایه و منابع خدادادی کشور می‌شود.
قوه قضائیه برخورد متناسب با جرم انجام نمی‌دهد
این نماینده اصولگرای مجلس همچنین به «ابتکار» گفت: «متاسفانه برخورد متناسب با تخلف هم از طرف قوه قضائیه با این افراد صورت نمی‌گیرد و همین باعث تشدید این رفتار می‌شود.» او تاکید کرد: «البته این تخلفات مالی مربوط به این دولت نیست و در گذشته افرادی چون شهرام جزایری، بابک زنجانی، خاوری و ... هم دست به اختلاس‌های بزرگی زده‌اند و برخی از آنها مثل خاوری هم به سادگی توانسته‌اند از کشور خارج شوند.» خادمی ادامه داد: «در ایران زیرساخت لازم برای برخورد مناسب با جرم وجود ندارد و هر مسئول دولتی که فساد مالی داشته باشد، تقریبا کاری با او نداریم و زمینه خروجش از کشور ایجاد می‌شود.»
این نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس به ذکر مثال از برخی کشورهایی که فساد مالی ندارند پرداخت و به «ابتکار» گفت: «اکثر کشورهای دنیا از نظر اقتصادی سالم هستند و مثلا نروژ، فنلاند، دانمارک و کشورهای اسکاندیناوری و حتی چین از نظر مالی کوچکترین فسادی ندارند و در ژاپن هم اگر کسی تخلف مالی داشته باشد قبل از اینکه به سراغش بروند خودش خودکشی می‌کند. دلیل؛ چون در این کشورها متناسب با جرمی که انجام داده‌اند برخورد می‌شود. مثلا در چین مسئول فاسد را اعدام می‌کنند. ولی در کشور ما متاسفانه قوانین بازدارنده وجود ندارد.»
او همچنین تاکید کرد: «اگر با چند نفر اختلاس‌گر و مفسد اقتصادی مثل سایر کشورها برخورد متناسب می‌شد، بازدارندگی لازم در برابر بروز فساد مالی ایجاد می‌شد و کسی جانش را فدای پول نمی‌کرد.» این عضو کمیسیون انرژی مجلس عدم برخورد مناسب با متخلفان را به این دلیل دانست که انگیزه و اراده‌ای برای اصلاح امور کشور وجود ندارد، به همین دلیل برخورد مناسبی با این رویدادها نداریم.
اصلاح خبری که مغرضانه منتشر شده است
اما جدای از تحلیل خادمی درباره چگونگی بروز فساد مالی که آن را ناشی از عادی شدن و توسعه فساد در لایه‌های مختلف مسئولان دانست و گفت که اراده‌ای برای اصلاح امور ندارند، جلال میرزایی، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس نسبت به چگونگی انتشار این خبر واکنش نشان داد. نماینده مردم ایلام در مجلس با انتقاد از خبری که به طور مغرضانه و نه کامل از سوی خبرگزاری فارس درباره این تخلف مالی صورت گرفته است، به «ابتکار» گفت: «خبرگزاری فارس باید اول اصل مطلب را پیگیری می‌کرد و پس از تکمیل اطلاعات خود خبر را به درستی منتشر می‌کرد.» نماینده مردم ایلام در مجلس ادامه داد:‌ «این موضوع در پخش فرآورده‌های پتروشیمی در بوشهر اتفاق افتاده است و شخصی که مسئولیت کوچکی داشته است، از محل فروش فرآورده‌های نفتی به لنج‌های کوچک تجاری، نفت کوره و گازوئیلی را که باید 7 تومان می‌فروخته 300 تومان فاکتور کرده است.» این عضو کمیسیون انرژی مجلس توضیح داد: «‌این موضوع مربوط به سال 94 و 95 و اوایل سال 96 است و خود شرکت پخش فرآورده‌های پتروشیمی طی بررسی‌ها و حسابرسی دوره‌ای که داشته است 2 ماه پیش این تخلف را کشف کرده است و گفته که این شخص با تبانی با شناورها از محل مابه‌تفاوت قیمت آزاد و دولتی گازوئیل و فرآورده‌ها مبلغ 5 میلیارد تومان را به جیب زده است.»
خانواده متهم نفتی از کشور خارج نشده‌اند
میرزایی ادامه داد: «پخش فرآورده‌های پتروشیمی 2 ماه پیش پس از کشف این تخلف، درباره فرد خاطی پرونده‌ای در دادگاه تشکیل داده است و خانواده این فرد هم بر خلاف ادعای خبرگزاری فارس از کشور خارج نشده‌اند و اعلام کرده‌اند حاضرند این پول را برگردانند و رضایت بگیرند. دادگاه هم گفته است پول را به حساب واریز کنند تا بعد درباره آن تصمیم‌گیری شود.»
به جای اعتمادسازی، به دنبال شبهه افکنی نباشیم
این عضو فراکسیون امید در ادامه اظهارات خود به «ابتکار» گفت: «در خبرها آمده است که این فرد از کشور گریخته است، ولی خروج این فرد از کشور محرز نیست. بهتر است در فضایی که کشور نیاز به آرامش دارد و شرایط داخلی ملتهب است و نیاز به همگرایی و آرامش بیشتری داریم، باید به جای شبهه افکنی شرایط داخلی را در نظر بگیریم.» میرزایی همچنین تاکید کرد: «درست است که حتی جابه‌جایی یک ریال هم کار نادرستی است و با اصل موضوع مخالفیم و اصلا قابل دفاع نیست، ولی در مورد فوق که در این دولت اتفاق افتاده است 5 میلیارد جابه‌جا شده است که در مقایسه با رقم اختلاس خاوری و بابک زنجانی که در دولت قبل اتفاق افتاد اصلا قابل ملاحظه نیست.» این عضو فراکسیون امید تصریح کرد: «در این باره هیچ اختلاسی صورت نگرفته است و پرونده در سیستم قضایی باز است. این خبرگزاری با نیتی خاص دست به بزرگ‌نمایی و در بخشی از آن دست به خبرسازی زده است.»
این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد:‌ «این کار به اعتماد مردم ضربه می‌زند و در این شرایط که دولت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و کشور دچار مشکلات متفاوت است، بزرگ‌نمایی‌های اینچنینی به صلاح کشور نیست.»

برچسب‌ها:

نظر شما