شناسهٔ خبر: 28311861 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مدرس جامعه شناسی:

انقلاب اسلامی به‌دنبال حیات طیبه جوامع بشری است/ چهل سالگی انقلاب؛ دوره تثبیت

گروه اجتماعی ـ توکلی راد، با بیان اینکه تفکر اسلامی از رهگذر انقلاب احیا شد، عنوان کرد: انقلاب اسلامی می خواهد حیات طیبه را برای جامعه ما و همه جوامع بشری ایجاد کند.

صاحب‌خبر -

انقلاب اسلامی به دنبال حیات طیبه جوامع بشری است/ چهل سالگی انقلاب؛ دوره تثبیت

مهرداد توکلی راد، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، وحدت را یکی از شاخصه های مهم پایداری و ماندگاری انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: وحدت یکی از پایه های اصلی نظام جمهوری اسلامی و مورد تاکید امام راحل است.

وی با اشاره به آثار و برکات وحدت، افزود: اگر جامعه ای همبستگی و انسجام اجتماعی نداشته باشد، پایدار نیست؛ لذا وحدت یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب خاص در دنیاست و باعث شده موقعیت شناس، دشمن شناس، فتنه شناس و نفوذناپذیر باشیم. بی تردید اگر با هم باشیم و محکم و استوار پای ارزش ها و اهداف انقلاب بایستیم، دشمن بر ما غلبه نخواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان، با بیان اینکه مقام معظم رهبری وحدت را به مثابه پرهیز از نفاق، تفرقه و نزاع می دانند؛ نه تفکر یکسان، بیان کرد: جامعه ای که به دنبال پایداری است، باید وحدت داشته باشد. وحدت رمز پایداری انقلاب و نظام است و اگر وحدت نباشد اصالت وجودی انقلاب و پایه های نظام به شدت مورد تهدید قرار می گیرد.

توکلی راد، تفرقه، نفاق، فتنه و فساد را عوامل تهدیدکننده وحدت دانست و گفت: مادامی که وحدت و انسجام به شکل قوی وجود داشته باشد، ارکان انقلاب استوار خواهد شد.

مدرس جامعه شناسی، با بیان اینکه بعد از جنگ جهانی دوم استعمار جغرافیایی از بین رفت، عنوان کرد: امروزه استعمار شکل نوینی پیدا کرده و نفوذ فرهنگی و اقتصادی را مد نظر قرار داده است. انقلاب اسلامی ایران زمانی اتفاق افتاد که پروژه جهانی شدن در حال شکل گیری بود و لذا انقلاب به عنوان یک آفند لرزه بر ستون لیبرال دموکراسی انداخت.

دموکراسی دینی مولود انقلاب اسلامی است

وی «استقلال»، «آزادی» و «جمهوری اسلامی» را پایه های انقلاب دانست و یادآور شد: استقلال اولین شعار انقلاب بود، زیرا استقلال مقدم بر آزادی است. البته آزادی مطرح شده در انقلاب براساس ارزش های اسلامی و یک آزادی حقیقی است؛ نه صرفا آزادی های فردی لذا رمز استقلال در جامعه ما این است که باید روی پای خودمان بمانیم و خودباوری، عزت انسانی و سبک زندگی متعالی داشته باشیم.

توکلی راد، اتکا به خود و اتکا به مردم را یکی دیگر از شاخصه های استقلال دانست و تاکید کرد: پایه های اساسی انقلاب اسلامی متکی به مردم است و دولت برخاسته از مردم برای اینکه مشروعیت داشته باشد و بتواند اهداف خودش را پیش ببرد، باید متکی به مردم باشد؛ در غیر این صورت دچار مشکل خواهد شد.

وی دموکراسی دینی را مولود انقلاب اسلامی دانست و متذکر شد: مردم سالاری دینی قرائتی نوین از اسلام است که می خواهد مشروعیت دینی و سیاسی را درآمیزد. ماهیت نظام جمهوری اسلامی بر پایه دو اصل حقانیت الهی و عقلانیت مشورتی قرار دارد که به آن تقدس می بخشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان، با بیان اینکه در نظام سیاسی ما خدا وجود دارد، اما بسیاری از نظام های سیاسی دنیا خدامحور نیستند، گفت: خدامحوری در جمهوری اسلامی باعث می شود که مردم انتخابات ها را تکلیف الهی بدانند و حس کنند این انقلاب به آنان تعلق دارد.

توکلی راد، مردمی بودن را ویژگی انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به هجمه های سنگین دشمن علیه انقلاب ما، اضافه کرد: دموکراسی دینی در ایران در حال تجربه شدن است، در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه علی رغم انتخابات به اندازه ما دموکراسی ندارند.

وی با بیان اینکه تفکر اسلامی از رهگذر انقلاب احیا شد، بیان کرد: انقلاب اسلامی می خواهد حیات طیبه را برای جامعه ما و همه جوامع بشری ایجاد کند. در طول تاریخ ظلم های بسیاری توسط حاکمان ظالم بر مردم وارد شد، اما انقلاب اسلامی ایستادگی در برابر ظلم را مطرح کرد؛ لذا یکی از مهمترین شاخصه های انقلاب استکبارستیزی و روحیه مقاومت است.

عرصه مدیریت کشور نیازمند هوای تازه است

مدرس جامعه شناسی، با تصریح اینکه روحیه مقاومت در هشت سال دفاع مقدس پیروزی را برای ما به ارمغان آورد، اظهار کرد: در آن دوران تنها با یک کشور نمی جنگیدیم و موانع، مشکلات، محدودیت ها و تحریم های زیادی داشتیم، اما با روحیه مقاومت که از فرهنگ عاشورا گرفته بودیم، سربلند شدیم. امروز کشورهایی که می خواهند با ظلم مبارزه کنند، انقلاب اسلامی را الگو قرار می دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان، با اشاره به تغییرات اساسی در شاخص های توسعه اجتماعی و توسعه انسانی بعد از انقلاب، متذکر شد: امروز در عرصه های مختلف امنیت فردی، تامین آب شرب، کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد، تکنولوژی و فناوری جزو کشورهای برتر جهان هستیم و محرومیت زدایی شکل گرفته است. البته هنوز موانع و مشکلاتی وجود دارد که نشات گرفته از تحریم ها، جنگ تحمیلی و فتنه هایی است که پشت سر گذاشته ایم.

توکلی راد، با اشاره به الهام بخشی و انگیزه آفرینی انقلاب اسلامی ایران در دنیا، عنوان کرد: انقلاب در طول چهل ساله گذشته خدمات بزرگی انجام داده است، اما یک استحاله و نفوذ فرهنگی وجود دارد که می خواهد مردم را مایوس و ناامید کند.

وی مرز چهل سالگی انقلاب را دوره تثبیت انقلاب و بسیار مهم دانست و تاکید کرد: یکی از چالش های اساسی که به شدت ارکان انقلاب را تهدید می کند، فساد است لذا باید برنامه ریزی درستی جهت مبارزه با فساد انجام شود. همچنین اشرافی گری برخی از مسئولان باعث شده ما از اهداف و اصول اساسی انقلاب و ارزش های انقلابی فاصله بگیریم.

استاد علوم اجتماعی، عرصه مدیریت کشور را نیازمند هوای تازه دانست و یادآور شد: انقلاب در دهه 60 به جوانان اعتماد کرد و جوانان پایه های انقلاب را تثبیت کردند لذا امروز نیز باید به نسل های جدید که همان شور و شعور انقلابی را دارند، اعتماد کنیم و فرصت لازم را در اختیار آنان قرار دهیم.

انتهای پیام

نظر شما