شناسهٔ خبر: 28311837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آمریکا، پشتِ پرده حادثه تروریستی اهواز

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: دستِ پنهان عربستان و امارات با سازماندهی آمریکا درحمایت از گروه‌های تروریستی کاملاً مشخص است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، سیدحسین نقوی حسینی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بلافاصله پس از حادثه تروریستی اهواز، ضمن محکوم کردن این حادثه جلسه ویژه‌ای را با حضور مسئولان امنیتی، سیاسی و نظامی تشکیل داد و ابعاد امنیتی، نظامی و انتظامی موضوع را بررسی و جمع بندی کرد. وی افزود: همچنین در این جلسه کاستی‌های تامین امنیت مراسم هم بررسی و ریشه یابی شد.

نقوی حسینی گفت: وقتی گروه تجزیه طلب مورد حمایت کشور همسایه به طور آشکار، عملیات تروریستی انجام می‌دهد دیگر جای پنهان کاری و مماشات نیست و دستگاه دیپلماسی و سیاسی مربوط باید با این موضوع برخورد قاطع و جدی داشته باشند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این کمیسیون در حوزه امنیتی و سیاسی پیشنهاداتی را ارائه کرد، افزود: شاید این برخورد‌های لازم، به حضور رئیس جمهور در سازمان ملل متحد و طرح موضوع در آن سطح ارجاع و در آن جا مطالب بیان خواهد شد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2651741" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2235800/2651741?width=400&height=300"></script></div>

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی هم با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه ادعای گروه الحوازیه و داعش را در طراحی عملیات تروریستی اهواز نباید جدی گرفت، گفت: توانمندی عملیاتی این گروه‌ها در اندازه‌ای نیست که بتوانند در محیط داخلی ایران عملیات موفق و با ابعاد قابل توجه انجام دهند.

وی ادامه داد: سطح آن چیزی که اکنون با آن مواجه هستیم فراتر از توانمندی این گروه هاست. اطلاعیه‌ای که داعش داد نشان می‌دهد از جزئیات این حمله مطلع نبوده و ارتباط افراد موجود در تصاویر با این حادثه شفاف نیست. محمدی اضافه کرد: رقابتی میان این گروه‌های تروریستی در پذیرفتن مسئولیت این گونه حملات وجود دارد، زیرا می‌توانند از طراحان اصلی این حملات، منابع مالی بیشتری جذب کنند.

وی گفت: از ابتدای امسال اطلاعات وسیعی داریم که آمریکا، اسرائیل و سعودی به همراه امارات، اتاق عملیات مشترکی علیه ایران تاسیس کردند که هدف اصلی آن جلوگیری از شکست‌های بیشتر آن‌ها در منطقه در مقابل ایران است. محمدی با اشاره به اینکه وضعیت آن‌ها در منطقه بسیار وخیم است، افزود: در همه جبهه‌هایی که علیه مقاومت باز کرده بودند از جمله در سوریه، عراق، پاکستان و یمن شکست خوردند.

وی با بیان اینکه آن‌ها طبق برنامه‌ای که از ۴ تا ۵ سال پیش طراحی کردند می‌خواهند ایران، ناامن باشد، اضافه کرد: داعش یا گروه الاحوازیه را نباید جدی گرفت بلکه مسئولیت اصلی این حادثه بر عهده آمریکاست و شواهد متنوعی وجود دارد که برخی از شرکای منطقه‌ای آن‌ها در این ماموریت دخیل هستند.

محمدی ادامه داد: هدف آن‌ها جلوگیری از تعمیق شکست‌های راهبردی آن‌ها در خاورمیانه و انتقام از مردم ایران است و این گروه‌ها نقش مباشر، معاون و یا تابلو‌های تبلیغاتی را ایفاء می‌کنند. وی گفت: گزینه‌هایی که ترامپ علیه ایران در اختیار دارد بیش از گزینه‌های اوباما نیست و اوباما نتوانست کاری کند بنابراین آن‌ها هم نمی‌توانند اقدام خاصی را انجام دهند. بیشتر جنبه روانی دارد و می‌خواهند در داخل کشور ناامنی روانی ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: اگر اعتماد به نفس خود را حفظ کنیم و جامعه در حال تعادل باشد که این گونه هم است، دولت آمریکا ابزار واقعی برای فشار به ایران در اختیار ندارد و اگر مقاومت کنیم آمریکا وارد مرحله عقب نشینی راهبردی می‌شود. محمدی گفت:: دولت ترامپ در قبال ایران دچار خلاء سیاستگذاری راهبردی است که این خلاء را گروه‌های مثل منافقین و سلطنت طلبان مقیم آمریکا پر می‌کنند و به عبارتی یک مشت آواره، سیاستگذاری راهبردی علیه ایران را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه پروژه "توجیه تروریسم" در رسانه‌های وابسته به آمریکا و انگلیس وجود دارد، افزود: آن‌ها به تروریست، فعال قومیتی و به جاسوس، روزنامه نگار می‌گویند و اساساً ایجاد پوشش مدنی برای فعالیت‌های امنیتی در دستور کار آن‌ها قرار دارد. محمدی ادامه داد: متاسفانه جریان شبه روشنفکر داخل کشور هم در دام آن‌ها می‌افتد و از سر ناآگاهی یا در برخی اوقات از سر عناد با آن‌ها همراهی می‌کند.

وی اضافه کرد: خیانت اخیر در اهواز مستقیماً علیه مردم بود. مردم دیدند که اگر آمریکا، سعودی و اسرائیل دستشان برسد جز خون و گلوله و آتش برای مردم ندارند. این کارشناس مسائل سیاسی درباره دیدار وکیل ترامپ با منافقین هم گفت: این از عقب ماندگی راهبردی آمریکایی هاست که گروهی مثل منافقین که در کشورمان در اوج منفوریت قرار دارد و از نظر عملیاتی هم ناتوان است به ترمینال و هماهنگ کننده اقدامات ضد ایرانی در دولت آمریکا تبدیل شده است.

وی افزود:کسانی مانند جان بولتون و رودی جولیانی حقوق بگیر منافقین هستند تا از آن‌ها حمایت و در همایش‌های آن‌ها شرکت کنند. محمدی ادامه داد: در پس این وقایع، فرصت راهبردی برای کشورمان وجود دارد و در آینده نزدیک از مواهب آن بهره‌مند خواهیم شد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2651740" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2235800/2651740?width=400&height=300"></script></div>

حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا هم با حضور در این برنامه با اشاره به حادثه تروریستی اهواز گفت: آن چه که اتفاق افتاد در راستای تحقق تهدید گسترده‌ای است که ترامپ از آغاز مسئولیتش با سعودی‌ها به این نتیجه رسیدند که ۱۵۰۰ میلیارد دلار را آن‌ها تامین کنند و ترامپ بحث ناامن سازی و تهدید علیه ایران را طراحی و اجرایی کند و این در راستای سفر ترامپ به عربستان سعودی است.

وی افزود: ترامپ با این کار، هم می‌خواهد مشکلات داخلی خود را حل کند و هم آن‌ها را امیدوار کند که علیه جمهوری اسلامی ایران می‌تواند اقداماتی را انجام دهد. اکبری اضافه کرد: دشمنان از ابتدای انقلاب اسلامی همه توان خود را به کار گرفتند و این کار آن‌ها تازگی ندارد. وی گفت: هدف مرکزی و اصلی همه اقدامات آن‌ها از جمله پیدایش گروه‌های تکفیری، مقابله با انقلاب اسلامی است، اما هیچ وقت موفق نشدند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: اقدامات اخیر آن‌ها هم واکنشی نسبت به شکست‌های اخیر آن‌ها در منطقه است. اکبری ادامه داد: گروه الاحوازیه گروه کوچکی است که در زمان صدام تشکیل شد و سپس دشمنان سعی کردند این گروه را حفظ کنند تا بگویند جریانات معارض انقلاب اسلامی فعال هستند و از آن‌ها به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند. وی اضافه کرد: یکی از اهداف این طرح این است که آمریکایی‌ها به این بهانه پول‌های زیادی از برخی کشور‌های منطقه بگیرند تا مشکلات اقتصادی خود را حل کنند. 

اکبری گفت: آن‌ها سعی می‌کنند اسم داعش را زنده نگه دارند و بگویند که هنوز آن‌ها وجود دارند و اقداماتی را انجام می‌دهند. وی افزود: وقتی داعش سیطره خود بر مناطق مختلف را از دست داد اعلام کرد که اعضای این گروه به عنوان گرگ‌های تنها عملیات کنند بنابراین آن‌ها به این نتیجه رسیدند که نمی‌تواند دوباره تشکیلات خود را بازسازی کنند. این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرامرزی هم اقتدار امنیتی دارد.

 

mp4
<div id="video-display-embed-code_2651739" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2235800/2651739?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما